Anatomie (B-KUL-HBM08B)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N.
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten

De student:

1. Kan begrippen en theorieën uit de natuurwetenschappen en de  toegepaste en biomedische wetenschappen  aanwenden voor de analyse van milieu- en welzijnsproblematieken.

1b Heeft op basis van kennis van de menselijke anatomie en fysiologie inzicht in de mechanische en fysiologische processen en kan de oorzaken en gevolgen van (over)belasting en van verstoring van de werking van stelsels en organen correct inschatten.

1f Maakt accuraat gebruik van terminologie uit de natuurwetenschappen en de toegepaste en biomedische wetenschappen. 

 

Bij het voltooien van deze onderwijsleeractiviteit kan de student:

Aansluitend bij OLR 1 (b,f)

* Onderdelen  van het menselijk bewegingsstelsel beschrijven en situeren op het menselijk lichaam.

* De botten van het menselijk lichaam herkennen, ze oriënteren en de specifieke structuren benoemen.

* De anatomische componenten van een gewricht herkennen en benoemen, de bewegingsmogelijkheden van het gewricht kunnen afleiden en de stabiliserende functie van omgevende structuren kunnen weergeven.

* Spieren benoemen, ze beschrijven volgens anatomische ligging en de bewegingsmogelijkheden bij spiercontractie weergeven.

* Bij houdingen en eenvoudige bewegingen de actieve spieren identificeren en benoemen, de aard van het spierwerk herkennen en de intensiteit van de spierbelasting inschatten.

De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids. Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Anatomie (B-KUL-HBM08b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N.
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

1.     Inleiding Histologie: weefsels van het bewegingsstelsel
-       Steunweefsel
-       Bindweefsel
-       Kraakbeenweefsel
-       Botweefsel, bottypen en beenvorming
-       Spierweefsel
2.     Anatomische terminologie
-       Assen en vlakken
-       Richtingen in de ruimte
-       bewegingsrichtingen
3.     Het bewegingsstelsel
-       Osteologie of beenderleer
    o    Overzicht van het skelet en ligging van de beenderen
    o    Soorten beenderen met hun specifieke bouw
-       Artrologie of gewrichtsleer
    o    Soorten beenverbindingen
    o    Bouw van een synoviaal gewricht
-       Spierleer of myologie
    o    Macroscopische bouw van de skeletspieren
    o    Soorten skeletspieren
    ​o    Spierfuncties vanuit anatomische positie

4.     Het zenuwstelsel
-       Zenuwweefsel
-       Organisatie van het zenuwstelsel
-       Beschadiging en herstel van zenuwweefsel
5.     Beschrijvende anatomie van de romp (osteologie, artrologie, myologie, neurologie)
-       Wervelkolom
-       Thorax
-       Cranium
6.     Beschrijvende anatomie van het onderste lidmaat (osteologie, artrologie, myologie, neurologie)
-       Os coxae (heupbeen)
-       Os sacrum (heiligbeen)
-       Os femur (dijbeen)
-       Os fibula (kuitbeen)
-       Os tibia (scheenbeen)
-       Os tarsus (voet)
7.     Beschrijvende anatomie van het bovenste lidmaat (osteologie, artrologie, myologie, neurologie)
-       Scapula (schouderblad)
-       Clavicula (sleutelbeen)
-       Radius (spaakbeen)
-       Ulna (ellepijp)
-       Manus (hand)
8.     Letsels aan het bewegingsapparaat
-       Spier- en peesletsels
-       Ligamentaire letsels
-       Zenuwletsels
-       Wervelkolomklachten
-       Gewrichtspathologie
9.     Inleiding biomechanische principes en functionele anatomie
-       Principes van de spierwerking: spierfunctie vanuit gewijzigde beginhoudingen (gewijzigde gewrichtshoek, vast punt op origo of insertio,…)
-       Soorten spiercontracties: statische contractie, dynamische concentrische en excentrische contractie, isokinetische contractie; voorbeelden en oefeningen
-       Analyse van eenvoudige houdingen en bewegingen (beweging van gewrichten, benoemen van actieve spieren die betrokken zijn bij specifieke houdingen en bewegingen)

  • Cursustekst en slides, beide via Toledo
  • Handboek: Functionele anatomie van de ledematen - Mark Van Leemputte (verplicht)
  • Functionele anatomie van de beweging - Anouk Agten en Frank Vandenabeele (niet verplicht)

De docent geeft hoorcolleges om de basisinformatie mee te geven. Het lesmateriaal wordt op Toledo geplaatst en er wordt gebruik gemaakt van een handboek.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Anatomie (B-KUL-H72099)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Examen dat toetst naar de kennis over:

  • Spieraanhechtingen en functies
  • Botstructuren (zelf kunnen tekenen, en op tekening kunnen aanduiden
  • Bouw en functie van de gewrichten (zelf kunnen tekenen)
  • Spierfunctie tijdens verschillende bewegingen.

Opgelet: punten onder de 10 worden automatisch afgerond naar beneden. Een 10 dient effectief behaald te worden om te slagen voor dit vak.

--------------------------------------------------------------------------------

 

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.