Statistiek voor bedrijfswetenschappen 2 (B-KUL-HBH70A)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student...
- Gebruikt statistische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen (5.a)
- Gebruikt beschrijvende en inferentiële statistische methoden en technieken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (5.b)
- Past beschrijvende statistische methoden en technieken toe (5.b.1)
- Gebruikt betrouwbaarheidsintervallen en hypothesestoetsen voor parameters van verdelingen bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen (5.b.2)
- Kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data (6.c)
- Kiest en gebruikt de correcte inferentiële statistische technieken voor analyse en interpretatie van data (6.c.2)
- Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten (6.e)
- Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwantitatieve onderzoeksresultaten (6.e.1)
- Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwantitatieve onderzoeksresultaten (11.g)
- Is vertrouwd met ICT-toepassingen voor inferentiële statistische technieken (11.g.2)
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen reeds succesvol werden afgewerkt:
Wiskunde voor bedrijfseconomen 1
Statistiek voor bedrijfseconomen 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA69A : Statistics for Business 2
Y00932 : Statistiek voor bedrijfswetenschappen 2
HLH29A : Statistiek voor bedrijfseconomen 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen 2 (B-KUL-HBH70a)




Inhoud
- Steekproeftrekkingen
- Sommen van onafhankelijke toevalsvariabelen (inclusief CLS)
- Betrouwbaarheidsintervallen
- Toetsen van hypothesen voor het gemiddelde en de proportie
- Toetsen van hypothesen voor twee populatieparameters
- ANOVA
- Chi-kwadraat goodness-of-fit toets en Chi-kwadraat toets voor onafhankelijkheid
- Pearson correlatietoets
Studiemateriaal
Cursus Johan Walrave "Statistiek voor bedrijfswetenschappen 2" (verkrijgbaar bij de cursusdienst).
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges werken we als volgt. Nadat een nieuw begrip of een nieuwe methode via een hoorcollege aangebracht werd, wordt de aanpak van oefeningen en problemen die daarop betrekking hebben 'gedemonstreerd'. Daarna gaan de studenten zelf aan de slag met nieuwe oefeningen en problemen. De docent biedt daarbij zoveel mogelijk individuele hulp aan en geeft bijkomende klassikale uitleg bij algemeen voorkomende moeilijkheden. De studenten kunnen deelnemen aan het tweewekelijks monitoraat. Tijdens deze monitoraten worden bijkomende oefeningen gemaakt onder begeleiding van een docent.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistiek voor bedrijfswetenschappen 2 (B-KUL-H70197)
Toelichting
Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen. Alle studenten die op hetzelfde moment het examen afleggen krijgen hetzelfde examen. Het examen bestaat voornamelijk uit oefeningen en eventueel enkele kleinere theorievragen. De oefeningen zijn vergelijkbaar met de oefeningen die tijdens de colleges en monitoraten opgelost worden en met de oefeningen die in het handboek opgenomen zijn. Een goed inzicht in de behandelde begrippen en methoden is onontbeerlijk om de oefeningen op het examen te kunnen oplossen.
De student mag op het examen gebruik maken van een formularium bestaande uit één A4-blad dat hij/zij aan beide zijden zelf beschreven heeft. Er wordt van uitgegaan dat de student tijdens het examen de tijdens de colleges gedemonstreerde ICT-middelen adequaat kan gebruiken. Deze ICT-middelen zijn een hulpmiddel. De oplossing van een oefening moet volledig uitgeschreven worden in voldoende geargumenteerde stappen zoals tijdens de contactmomenten en in de voorbeelden wordt voorgedaan.
De evaluatie bij de 2e examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans.