Statistiek voor bedrijfswetenschappen 1 (B-KUL-HBH69A)

3 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
Walrave Johan (coördinator) |  Walrave Johan |  Vancraeynest Bram (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Economisten worden tijdens hun loopbaan geregeld geconfronteerd met statistische gegevens en statistische onderzoeken. Het is dan ook nodig dat zij deze gegevens en onderzoeken kunnen interpreteren. Er wordt vooreerst aandacht besteed aan beschrijvende statistiek: het bewerken en grafisch voorstellen van verzamelde gegevens. In een tweede deel wordt gestart met kansberekeningen en statistische kansmodellen die de basis leggen voor de statistische besluitvorming. Tenslotte is er een eerste kennismaking met de statistische inferentie.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Gebruikt beschrijvende en inferentiële statistische methoden en technieken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • Past beschrijvende statistische methoden en technieken toe.
  • Kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data.
    • Kiest en gebruikt de correcte beschrijvende statistische technieken voor analyse en interpretatie van data.
  • Beoordeelt kritisch (wetenschappelijke) informatie en data, en structureert en verwerkt deze in functie van het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
    • Vat (wetenschappelijke) informatie en data samen aan de hand van statistische kengetallen en grafieken.
  • Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
    • Is vertrouwd met ICT-toepassingen voor grafische en algebraïsche beschrijvende statistische technieken.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.

Statistiek voor bedrijfseconomen 1 bouwt verder op: basis wiskundekennis op secundair niveau

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA68A : Statistics for Business 1
Y00916 : Statistiek voor bedrijfswetenschappen 1
HLH28A : Statistiek voor bedrijfseconomen 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Statistiek voor bedrijfswetenschappen 1 (B-KUL-HBH69a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
Walrave Johan |  Vancraeynest Bram (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

DEEL 1 : BESCHRIJVENDE STATISTIEK

H1. Gegevens analyseren van 1 variabele

1.1 Inleiding

1.2 Classificatie (soorten) van gegevens/variabelen

1.3 Gegevens voorstellen met tabellen en grafieken

1.4 Gegevens samenvatten met kengetallen

 H2 Gegevens analyseren van 2 variabelen

2.1 Koppels gegevens voorstellen met tabellen en grafieken

2.2 Koppels gegevens samenvatten met kengetallen

2.3 De regressierechte of kleinste-kwadraten-rechte

Deel 2 KANSREKENEN

H1 Kansrekening

1.1 Toevalsexperiment, uitkomstenruimte, gebeurtenis

1.2 Experimentele kansdefinitie

1.3 Uniforme kansen

1.4 Algemene basisregels voor kansen

 H.2 Toevalsvariabelen

2.1 Discrete en continue toevalsvariabelen

2.2 Kengetallen van een toevalsvariabele

2.3 De normale verdeling

2.4 De binomiale verdeling

2.5 Sommen van onafhankelijke toevalsvariabelen (inclusief de CLS)

Onderwijsmethoden.

Hoorcolleges: tijdens de hoorcolleges wordt de theorie uitgelegd aan de hand van uitgewerkte voorbeelden. Nadat een nieuw begrip of een nieuwe methode aangebracht wordt, wordt de aanpak van oefeningen en problemen die daarop betrekking hebben 'gedemonstreerd'. De docent demonstreert ook hoe er moet gewerkt worden met het grafisch rekentoestel, de TI-84.

Werkcolleges: tijdens de werkcolleges gaan de studenten zelf aan de slag met nieuwe oefeningen en problemen. De docent biedt daarbij zoveel mogelijk individuele hulp aan en geeft bijkomende klassikale uitleg bij algemeen voorkomende moeilijkheden. Studenten krijgen oefenmateriaal aangeboden in de cursustekst, en kunnen aan de hand van de (eind)oplossingen zichzelf evalueren over de betreffende leerstof. Oefeningen uit de syllabus die niet behandeld werden tijdens de werkcolleges mogen ter verbetering worden ingediend. Het maken van oefeningen door de student zelf is essentieel om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Begeleid studiemoment:tijdens het begeleid studiemoment kunnen studenten in groep of indivdueel oefeningen oplossen of theorie verwerken. De aanwezige docent zal met veel plezier komen helpen als er problemen opduiken bij het oplossen van de oefeningen of bij het verwerken van de theorie.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Statistiek voor bedrijfswetenschappen 1 (B-KUL-H70196)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Het examen is een schriftelijk, gesloten boek examen. Alle studenten die op dezelfde dag het examen afleggen krijgen hetzelfde examen. Het examen bestaat volledig uit oefeningen. Deze oefeningen zijn vergelijkbaar met de oefeningen die tijdens de hoorcolleges en de werkcolleges opgelost werden en met de oefeningen die in de syllabus opgenomen zijn. Een goed inzicht in de behandelde begrippen en methoden is onontbeerlijk om de oefeningen op het examen te kunnen oplossen. De student krijgt een score op 20 voor dit examen,  waarvan 6 punten op beschrijvende statistiek staan en 14 punten op kansrekenen.
De student mag tijdens het examen gebruik maken van een 'formularium' bestaande uit één A4-blad dat hij/zij aan beide zijden zelf beschreven heeft en dat hij/zij handtekent. Er wordt van uitgegaan dat de student tijdens het examen de tijdens de colleges aangewende  ICT-middelen (= TI-84 rekentoestel) adequaat kan gebruiken.  Op het antwoordblad moet de gevolgde werkwijze nauwkeurig en met de nodige tussenstappen genoteerd worden. Een eindresultaat alleen volstaat niet. Deze manier van werken zal gedemonstreerd worden tijdens de hoor- en werkcolleges.

De evaluatie bij de 2e examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans.