Macro-economie en beleid (B-KUL-HBH68E)

Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student...
· Interpreteert en analyseert op macro-economisch niveau het gedrag van de verschillende economische agenten op de diverse binnenlandse en buitenlandse markten (3.e)
- Omschrijft en analyseert het gedrag van de verschillende economische agenten (gezinnen, bedrijven, overheid, buitenland) op de markten (reële sector, geldmarkt, financiële markt, wisselmarkt, arbeidsmarkt) (3.e.1)
· Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, macro- en micro-economische concepten (3.h)
- Omschrijft in eigen woorden en berekent macro-economische concepten en variabelen (bv. BBP, nationaal inkomen, groei, inflatie, werkloosheid, devaluatie, betalingsbalans,…) (Macro-economie en beleid) (3.h.6)
- Analyseert het simultane evenwichtsmodel op de markten en licht het simultane evenwichtsherstel toe, zowel grafisch als in woorden (Macro-economie en beleid) (3.h.7)
- Evalueert de effectiviteit van overheidsingrijpen (zoals bijvoorbeeld budgettair en monetair beleid, tewerkstellingsbeleid, wisselkoersbeleid) (Macro-economie en beleid) (3.h.8)
· Beschrijft de invalshoeken van de economische wetenschap, hanteert deze in een (bedrijfs)economische context en reflecteert er kritisch over (3.i)
- Begrijpt de macro-economische verslaggeving, situeert deze in een macro-economisch denkkader en kan er constructief-kritisch over oordelen. (Macro-economie en beleid) (3.i.3)
Begintermen
De economische voorkennis beperkt zich tot elementaire concepten van de micro-economie. De wiskundige voorkennis beperkt zich tot algebraïsch rekenen (vb. stelsels oplossen) en noties van analyse (vb. het berekenen en interpreteren van afgeleiden).
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA16C : Macro-economics and Economic Policy
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Macro-economie en beleid (B-KUL-HBH68e)



Inhoud
Studenten maken kennis met een aantal elementaire concepten en principes van de macro-economie zoals BBP, groei, arbeidsmarktvariabelen, inflatie, betalingsbalans. Het gedrag van de verschillende economische agenten (gezinnen, bedrijven, overheid, buitenland) in de macro-economische realiteit (goederenmarkt, geldmarkt, financiële markt, wisselmarkt, arbeidsmarkt) wordt geanalyseerd a.d.h.v. modellen op de korte en middellange termijn. Tevens worden inleidende modellen over de groeitheorie op lange termijn bestudeerd. Bovenop de studie van de macro-economische theorie worden verbanden gelegd met de economische realiteit. De relevantie en kracht van de theorie wordt geïllustreerd aan de hand van artikelen uit de actualiteit.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Handboek: Ooghe, E., Verbeke, T. (Eds.) (2023). Economie. Een inleiding. Leuven: Acco. ISBN: 978-94-6414-649-3
- Studiemateriaal door de docent op Toledo geplaats
Toelichting werkvorm
Hoor- en werkcolleges
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Macro-economie en beleid (B-KUL-H73487)
Toelichting
Bij de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
Belangrijk is het inzicht in de macro-economische modellen die worden bestudeerd.
De faculteit voorziet rekenmachines. Het gebruik van een eigen rekenmachine is niet mogelijk.
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.