Spaans 2 (B-KUL-HBH67A)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
A. Geconcretiseerde leerresultaten
(8g) Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
(10) Kan vlot en helder communiceren en rapporteren in de opleidingstaal. kan tenminste twee andere talen, zowel mondeling als schriftelijk, gebruiken in een bedrijfscontext en beheerst technieken en vaardigheden voor een efficiënte en effectieve bedrijfscommunicatie.
(10b) Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.
B. Leerresultaten per opleidingsonderdeel
1. De studenten moeten de woordenschat die nodig is om te functioneren in de meest gangbare situaties kunnen integreren in een zinsverband
2. De studenten zijn in staat om een beperkte conversatie te voeren over een onderwerp van algemene aard.
3. De studenten moeten de spraakkunstregels in een tekst kunnen herkennen en correct kunnen gebruiken in (vertaling)oefeningen
4. De studenten kunnen de informatie die zij uit de teksten van het handboek halen in verband brengen met relevante sociale, historische, politieke en geografische gegevens van de Spaanssprekende landen.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen reeds zijn afgewerkt: Spaans 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA66A : Spanish 2
HLH27A : Spaans 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA06H : Spanish 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00563 : Spaans 2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Spaans 2 (B-KUL-HBH67a)



Inhoud
1. SPRAAKKUNST
1.1 Werkwoordstijden (pretérito simple, futuro simple, subjuntivo presente, imperativo de cortesía afirmativo y negativo, imperfecto, pluscuamperfecto, condicional)
1.2 Gebruik van de wijzen: indicativo/subjuntivo
1.3 Gebruik van de verleden tijden
1.4 Voorzetsels en taaleigen
2 WOORDENSCHAT
2.1 weergeven van gebeurtenissen
2.2 kunst en cultuur
2.3 Het verkeer
2.4 Uitleggen van de weg
2.5 Kledij
2.6 Inkopen doen
2.7 Restaurant
2.8 Bank en geld
2.9 Bij de dokter
2.10 De telefoon
3 INTERCULTURELE COMMUNICATIE
3.1 hoogtepunten uit de Spaanse geschiedenis en cultuur
3.2 Transportmiddelen in Spanje
3.3 Eetcultuur en culinaire specialiteiten
3.4 Basisgegevens economie: bedrijfscultuur, grote Spaanse bedrijven en hun merken
Studiemateriaal
Cuaderno 1, Werkgroep Spaans, Mechelen: Plantyn, 2012 (handboek, verplicht)
Cuaderno 2, Werkgroep Spaans, Mechelen: Plantyn, 2012 (handboek, verplicht)
Spaanse Grammatica. Een overzicht, SNAUWAERT Erwin, Leuven: Alta, 2016 (handboek, verplicht)
Toelichting onderwijstaal
OPO heeft vreemde taal als onderwerp en wordt in het Spaans gedoceerd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Spaans 2 (B-KUL-H70610)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
-Schriftelijk examen
De onderdelen zijn: werkwoorden: vormen, gebruik van wijzen (indicativo/subjuntivo) en van de tijden van het verleden; woordenschat (synoniemen, tegengestelden, woorden uitleggen in een Spaanse zin, veel gebruikte zinswendingen, voorzetsels); een kleine steloefening; interculturele communicatie tussen de Belgische en de Spaanse cultuur; begrijpen van een korte geschreven tekst; vertaling van zinnen (Nederlands-Spaans).
-Mondeling examen
Het mondeling bestaat uit drie delen: lectuur van één van de dialogen uit het handboek (uitspraak) en toelichting van enkele vormen uit de tekst (grammatica); vervoegen van 5 werkwoorden in verschillende tijden en wijzen, en in alle personen, voorstellen van een foto: de studenten moeten in staat zijn een foto die zij zelf meebrengen (over zichzelf of uit een krant of tijdschrift) met eigen woorden te beschrijven en enkele eenvoudige vragen die ermee verband houden te beantwoorden.
Bepaling eindresultaat
Schriftelijk examen op 14 punten
Mondeling examen op 6 punten
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.