Psychologie (B-KUL-HBH61A)

Doelstellingen
Het doel van het OPO Psychologie is om studenten kennis te laten maken met de psychologie als wetenschap. Gedrag en mentale processen worden bestudeerd als het resultaat van een samenwerking tussen biologische factoren (genetica, hormonale en neurochemische toestand), psychologische factoren (perceptie, cognitie, motivatie), en sociale factoren (normen en waarden, groepslidmaatschap, socio-culturele en situationele context). Studenten worden daarom wegwijs gemaakt in de theoretische kaders en onderzoeksmethodes die de verschillende invalshoeken ondersteunen om zo meer inzicht te verkrijgen in verklaringen van individueel gedrag en processen (sensatie, perceptie, leren, geheugen, denken, intelligentie, creativiteit, emotie, motivatie, persoonlijkheid) en sociaal gedrag en processen (sociale perceptie, sociale invloed, sociale interactie, gedrag in groepen, gedrag tussen groepen, gedrag en maatschappij).
In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:
- Wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
- Kan verschillende denkkaders over menselijk gedrag en onderliggende processen op een kritische manier met elkaar vergelijken en wendt deze vaardigheid aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
- Identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
Kan toetsbaar denken over menselijk gedrag en onderliggende processen (sensatie, perceptie, leren, denken, emotie, motivatie)
- Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
- Verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.
Heeft inzicht in contextuele en socio-culturele invloeden op menselijk gedrag en onderliggende processen bij (bedrijfs)economische problemen
De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HLH25A : Psychologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00621 : Psychologie
HBA59A : Psychology
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel) 180 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Psychologie (B-KUL-HBH61a)



Inhoud
1. Introductie Psychologie
2. Onderzoek in de Psychologie
3. Gewaarwording en Waarneming
4. Aandacht
5. Oordelen en Beslissen
6. Motivatie en Gedrag
Studiemateriaal
het volledige studiemateriaal wordt gratis via Toledo aangeboden (geen handboek vereist)
opgepast: studiemateriaal werd gewijzigd tav academiejaar 23-24
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychologie (B-KUL-H70193)
Toelichting
Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen op het examen wordt gebruik gemaakt van een giscorrectie (+1 correct, -1/3de fout, 0 niet beantwoorde vraag) .
Toelichting bij herkansen
idem eerste zittijd