Onderzoeksmethoden 1 (B-KUL-HBH57E)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Akgul Key (coördinator) |  Akgul Key
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Onderzoeksmethoden 1 beoogt de student de basiselementen aan te reiken die vereist zijn voor het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Formuleert in constructieve dialoog met de begeleider(s), maar met een voldoende mate van autonomie, een duidelijke probleemstelling, bakent onderzoeksdoelstellingen af en leidt hieruit concrete onderzoeksvragen af voor een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
    • Heeft inzicht in wat een probleemstelling is en hoe deze in relatie staat tot onderzoeksdoelen en onderzoeksvragen
    • Weet hoe men een probleemstelling vertaalt naar een onderzoeksdoel en zoektermen.  
  • Schat bij het uitwerken van het onderzoeksdesign de gevolgen in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten.
    • Heeft inzicht in de concepten validiteit en betrouwbaarheid
  • Verzamelt op een kritische manier bronnen en data en schat de wetenschappelijke relevantie ervan in.
  • Refereert op een correcte en consistente manier aan wetenschappelijke bronnen.
  • Analyseert kritisch de inhoud van (wetenschappelijke) bronnen.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00917 : Onderzoeksmethoden 1
HBA05C : Research Methods 1
HLH14B : Onderzoeksmethoden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksmethoden 1 (B-KUL-HBH57e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

INHOUD: 

1.De betekenis en kwaliteit van onderzoek

2. Richting geven aan onderzoek

3. Bronnenonderzoek

4. Onderzoeksontwerp

5. Onderzoeksethiek 

6. Secundaire data 

7. Van populatie tot steekproef

8. Primaire kwantitatieve data verzamelen

9. Data analyseren en interpreteren  

10. Rapporteren

De onderwijstaal is Nederlands. Het studiemateriaal is grotendeels in het Nederlands maar studenten gaan ook aan de slag met Engelstalig bronnenmateriaal en kennen zowel de Nederlandse als Engelse termen uit de onderzoeksmethodologie.

Hoorcolleges, waarin de kernelementen uit het handboek zullen worden toegelicht en geïllustreerd aan de hand van gepubliceerd en lopend onderzoek.

Werkcolleges (Onderzoekend Leren), waarin studenten opdrachten maken waarin ze het geleerde inzichtelijk verwerken en toepassen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden 1 (B-KUL-H73476)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit drie delen:

A. Tussentijdse toetsen en opdrachten m.b.t. tot de leerstof behandeld in de hoorcolleges en in het studiemateriaal (samen 5 punten van het totaal): tussentijdse toetsen bestaan uit meerkeuze (5 punten) en worden digitaal afgelegd via TOLEDO

B.  Afrondend digitaal schriftelijk examen tijdens de examenzittijd (meerkeuzevragen) (10 punten): deze toets wordt digitaal afgelegd via TOLEDO

C.  Groepsopdrachten Onderzoekende Leren: studenten denken en werken mee aan lopend onderzoek en maken hierbij een aantal opdrachten (5 punten); elk team krijgt hiervoor een groepspunt.

Het eindexamen bestaat uit 32 meerkeuzevragen. Het gaat enkel om klassieke meerkeuzevragen met telkens 4 antwoordmogelijkheden, waarbij de hogere cesuur wordt toegepast. Dit betekent concreet dat je alle vragen moet beantwoorden en dat je 20 vragen juist moet hebben om te kunnen slagen.

Ook voor de tussentijdse toetsen wordt dezelfde methode toegepast, weliswaar op een kleiner aantal vragen.

Om te kunnen slagen moet de student zowel op B als op C minstens de helft van de punten halen. Indien dit niet het geval is zal het eindpunt worden berekend op basis van de laagste score op B en C.

Op het examen mag de student onder bepaalde voorwaarden studiemateriaal raadplegen. 

Meer details over de inhoud en vorm van de evaluaties, de gebruikte scoremethode bij meerkeuzevragen en het toegaten studiemateriaal zullen via Toledo worden meegedeeld.

Voor de augustuszittijd (EP3) kan de student worden vrijgesteld van het examen voor B of C in het geval hiervoor meer dan de helft van de punten werd behaald in de eerste zittijd. In dat geval worden de punten van de eerste zittijd behouden. Het deel A wordt niet hernemen in EP3 maar geïntegreerd in B dat dan op 15 punten staat.

Het principe van behoud van het hoogste punt over de twee zittijden, wordt enkel toegepast op het totaalpunt voor het hele OPO per zittijd en niet op de deelpunten.

Meer details over de inhoud en vorm van de evaluaties en de gebruikte scoremethode bij meerkeuzevragen zal op Toledo worden toegelicht.