Engels 2 (B-KUL-HBH21A)

3 studiepuntenEngels26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op. 
  • Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.
    • Gebruikt correcte grammaticale structuren in oefeningen en te vertalen zinnen (schriftelijk en mondeling taalgebruik).
    • Verwerft courante algemene en specifieke bedrijfseconomische woordenschat.
    • Brengt de inhoud van artikels, brieven, gesprekken en TV-programma’s in verband met relevante sociale, historische, politieke en geografische gegevens van betrokken landen.
  • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en synthetiseert en interpreteert die in het Engels. 
    • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en synthetiseert die in het Engels.
    • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en interpreteert die in het Engels.
    • Gebruikt in specifieke invuloefeningen, oefeningen op synoniemen en antoniemen en in vertalingen en gesprekken, de woordenschat uit de in de colleges bestudeerde economische teksten en de woordenschat die door zelfstudie verworven werd.
    • Vat een tekst schriftelijk en mondeling samen, licht mondeling toe, beantwoordt er inhoudelijke vragen over en verklaart de woordenschat.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat de volgende opleidingsonderdelen reeds werden afgewerkt: Engels 1

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA54C : English 2
HBA17A : English 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBN15A : Engels II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00568 : Engels 2
HLH10A : Engels 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels 2 (B-KUL-HBH21a)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Engels 2 bouwt verder op de basisgrammatica die in Engels 1 aan bod is gekomen, verbreedt de (zakelijke en academische) Engelse woordenschat en behandelt specifieke thema's uit de financiële en zakenwereld. De focus ligt voornamelijk op het aankweken van een attitude van regelmatige lectuur, zeker ook van wetenschappelijke en socio-economische artikels. Een selectie van teksten en cases biedt dan weer een opstap tot taalactiviteit en de verwerving van (zakelijke) woordenschat.

Business Grammar Builder: units 17 - 18, 26 - 35, 41 - 50, appendix 1-4.
Toledo: selectie van teksten en case studies.

- Business Grammar Builder - Intermediate to Upper-intermediate, Paul Emmerson, MacMillan, 2010 (2nd edition)

- Studiemateriaal op Toledo

Het opleidingsonderdeel heeft een vreemde taal als onderwerp en wordt in het Engels gedoceerd.

We benaderen de colleges in geen geval als "hoorcolleges". Ze zijn vooral werksessies die mikken op het aanscherpen van de Engelse taalvaardigheid. Leerstof is dan ook niet zozeer "stof" maar in eerste instantie "opstap" naar of "uitloop" van taalactiviteit. Enig merkbaar resultaat bij de student hangt samen met haar of zijn inzet, volgens het principe: leren al doende ("leap before you look").

In de colleges wordt voornamelijk gewerkt met taalactiviteiten op basis van teksten en cases. Bij uitbreiding worden ook enkele artikels uit de betere Engelstalige week- en dagbladen gelezen.

Grammatica en academische woordenschat nemen de studenten door in zelfstudie. Een goed verloop van die zelfstudie wordt gewaarborgd door oefeningen binnen de groep, wat de verwerking bij de student nagaat en stimuleert.

De basisprincipes van academische schrijfvaardigheid worden uitgelegd en ingeoefend.  Deze vaardigheid wordt verder uitgewerkt in Engels 3.

De focus ligt in het tweede jaar eerder op verdere cultivering van taalbeheersing en een juiste communicatieve houding, maar zeker ook op de verwerking van zakelijke teksten. De manier waarop die laatste in de les gelezen worden, biedt een "model", een vertrekpunt voor de teksten die de student zelfstandig moet zoeken en verwerken voor het mondeling examen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engels 2 (B-KUL-H70172)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


1. Schriftelijk examen (3/5 van de punten)
Het schriftelijk examen vindt plaats in de reguliere examenperiode en omvat drie luiken.
a. Grammatica. De student krijgt een reeks oefeningen die vergelijkbaar zijn met de oefeningen die in de les behandeld zijn of in zelfstudie ingeoefend zijn. In ieder geval komt enkel de impliciete kennis ('theorie toepassen in oefeningen'') aan bod in de evaluatie, en dus geen expliciete kennis (''theorievragen'').
b. Woordenschat uit teksten en case studies die in de les behandeld zijn. De vragen kunnen o.a. de vorm aannemen van invuloefeningen, woord- en zinsvertalingen (Nederlands-Engels, Engels-Nederlands), verklaaroefeningen ("explain in English").
c. Korte schrijfopdracht gerelateerd aan in de les behandelde teksten of case studies.

2. Mondelinge proef (2/5 van de punten)
De studenten en de docent gaan in de loop van het academiejaar in gesprek over een aantal door de studenten gelezen artikels. Niet alleen het inhoudelijke maar ook de woordenschat komt aan bod in vragen zoals: "Explain this phrase, sentence, ... from the article in English." De studenten vatten de artikels bovendien samen in 10 à 15 regels. Verdere details worden aan het begin van het semester verstrekt.

Studenten die één van de twee delen van de evaluatie (schriftelijk examen en mondelinge proef) niet afleggen, krijgen de score ‘NA’.

Studenten die in de eerste zittijd 50% of meer behaalden voor de permanente evaluatie of het schriftelijke examen, hoeven dat deel niet opnieuw af te leggen in de tweede zittijd. Zij behouden hun punt van de eerste zittijd, tenzij ze er zelf voor kiezen om een opdracht te doen voor de permanente evaluatie of het examen toch opnieuw af te leggen. Wie in de eerste zittijd 50% of meer had op een van de twee delen en hem in de tweede zittijd opnieuw aflegt, behoudt die 50% of meer als het resultaat in de tweede zittijd minder gunstig zou zijn.

Studenten die één van de twee delen van de evaluatie (schriftelijk examen en mondelinge proef) niet afleggen, krijgen de score ‘NA’.