Entrepreneurship in de praktijk / in practice (B-KUL-H0T39A)

3 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Pontikes Yiannis (coördinator) |  Van Hertem Dirk |  N. |  Pontikes Yiannis (plaatsvervanger) |  Ranga Adrian (plaatsvervanger)
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

Het doel van dit project is het opdoen van relevante ervaring rond ondernemerschap. Zo verwerft de student een beter inzicht in de praktische aspecten van het ondernemen.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Kan de student ondernemerschap in praktische situaties toepassen.
  • Kan de student ondernemend handelen, door een idee om te zetten in de praktijk.
  • Is de student gegroeid in een aantal vaardigheden, zoals creativiteit tonen, innoveren, risico’s nemen, het plannen en organiseren van taken zodat de deliverables tijdig gerealiseerd worden, …
  • Kan de student over de uitgevoerde taken schriftelijk en mondeling verslag uitbrengen.
  • Kan de student reflecteren over zijn eigen functioneren binnen een project.

De student gaat zelfstandig op zoek naar een mogelijk project (bijvoorbeeld AFC, AFD, bij LCIE of deelname aan een ondernemingswedstrijd). Dit kan zowel binnen de non-profit sector als binnen de private sector.

De student dient een projectaanvraag in. Na goedkeuring kan de student dit opleidingsonderdeel in het ISP opnemen. Voor meer informatie: zie de website https://eng.kuleuven.be/studeren/engineering-essentials/stages/entrepreneurship-in-de-praktijk

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Entrepreneurship in de praktijk / in practice (B-KUL-H0T39a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht60 urenTweede semester
Van Hertem Dirk |  N. |  Pontikes Yiannis (plaatsvervanger) |  Ranga Adrian (plaatsvervanger)
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

De student verwerft ervaring over diverse facetten van ondernemerschap en ontwikkelt managementvaardigheden via participatie aan advies- en implementatieprojecten.

 

Het project moet verband houden met de opleiding tot ingenieur en voor aanvang inhoudelijk worden goedgekeurd door de coördinator van het OPO.

 

Voor de praktische regeling gelden de volgende richtlijnen:

  • De student zoekt zelf een project.
  • De student zorgt voor een correcte afhandeling van de nodige documenten, zoals een projectaanvraag, een tussentijdse rapportering, een contract indien nodig, …

Geen

Uitvoeren van creatieve en kwaliteitsvolle projecten voor een start-up, vzw, KMO, NGO, … Deze projecten hebben een duurtijd van één semester tot één jaar en kunnen, afhankelijk van het project, individueel of in teams worden uitgewerkt.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Entrepreneurship in de praktijk / in practice (B-KUL-H2T39a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie


De evaluatie gebeurt aan de hand van een schriftelijke en mondelinge rapportering in overeenstemming met volgende richtlijnen.

Het verslag telt 10 tot 15 bladzijden en bestaat uit vier delen:

  • Deel A: situeert het project en bevat de administratieve gegevens: naam student, opleiding van student (inclusief fase en optie), naam project, periode, naam en contactgegevens van eventuele academische begeleider/projectleider (o.a. e-mailadres en telefoonnummer).
  • Deel B: omschrijft het project (de opdracht, het verloop en de behaalde resultaten). De student geeft telkens aan wat zijn taak precies geweest is.
  • Deel C: het reflectiegedeelte over de ervaring van de student. Deze bevat onder andere:
    • Kritische reflectie over de competenties die de student verwachtte te verbeteren (voeg die lijst als bijlage toe aan het verslag).
    • Relatie project en opleiding. Welke inhoud van welke opleidingsonderdelen is aan bod gekomen tijdens het project? Was die inhoud aangepast aan wat er nodig was?
  • Deel D: conclusies die uit het project getrokken werden. Zijn de doelen van het project bereikt? Was het project een meerwaarde voor de student?

De student dient dit verslag minstens een week voor de presentatie in.

Opmerking: indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen vastgelegd in de projectaanvraag niet nakomt, kan de deelname aan het project worden stopgezet en wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd).

Indien het project als onvoldoende wordt beoordeeld, zal de student de verslaggeving moeten uitbreiden/verbeteren voor een evaluatie in de derde examenperiode. Het project zelf kan niet hernomen worden.