Projectonderwijs materiaalkunde aansluitend bij de gemeenschappelijke opleidingsonderdelen: deel I (B-KUL-H0T30A)

3 studiepuntenNederlands60 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Materiaalkunde

De algemene doelstellingen van het projectonderwijs kunnen grosso modo worden omschreven als volgt:
- het feitelijk verduidelijken en illustreren van concepten uit de theoretische cursussen
- het aanscherpen van communicatieve vaardigheden (mondeling zowel als schriftelijk rapporteren, gebruik van tekstverwerker, communicatie in andere talen dan de moedertaal, …)
- het ontwikkelen van een globale 'kwaliteitsreflex'
- het verwerven van 'werkelijkheidszin': door kritische observatie, de bruikbaarheid en beperkingen van
- theoretische concepten en experimentele technieken leren inschatten
- het opdoen van ervaring met groepswerk en werkorganisatie
- het ontwikkelen van analytisch denken en gevoel voor synthese

- Vermogen tot analyse, synthese en interpretatie.
- Kunnen werken in groepen, deadlines respecteren en goed communiceren naar groepsleden toe.
- Mondeling en schriftelijk kunnen rapporteren.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG(H02U3A) EN GELIJKTIJDIG(H02U5A) EN GELIJKTIJDIG(H02V8A))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H02U3A : Metals: Production and Recycling
H02U5A : Metalen: mechanothermische verwerking
H02V8A : Design and Analysis of Experimentation

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Projectonderwijs materiaalkunde aansluitend bij de gemeenschappelijke opleidingsonderdelen: deel I (B-KUL-H0T30a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht60 urenEerste semester
POC Materiaalkunde

In deze P&O van het eerste masterjaar komen vooral thema's aan bod die te maken hebben met de productie van materialen, de microstructurele, chemische en mechanische analyse/karakterisering, de vormgeving en de belangrijkste degradatiemechanismen zoals corrosie en vermoeiing. De verschillende materiaalklassen
komen aan bod. De globale onderwerpen liggen vast, maar de gedetailleerde invulling kan elk jaar worden aangepast.
Globale thema’s:
- Winning en raffinage
- Vormgeving en eindige elementen-berekeningen
- Chemische analyse
- Microstructurele karakterisering

"P&O Master in de ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde"
(een bundel met basisteksten, beschrijvingen van oefeningen en opdrachten, die bij het begin van het academiejaar ter beschikking van de studenten wordt gesteld).

Labozittingen, oefenzittingen, opzoekingswerk in de bib en op internet, verslagen maken, presentaties verzorgen, bedrijfsbezoeken, begeleide zelfstudie ...

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Projectonderwijs materiaalkunde aansluitend bij de gemeenschappelijke opleidingsonderdelen: deel I (B-KUL-H2T30a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Omwille van de diversiteit van de verschillende modules in dit opleidingsonderdeel zal elke module afzonderlijk geëvalueerd worden op basis van een combinatie van permanente evaluatie, schriftelijk rapport, mondelinge presentatie, medewerking tijdens contactmomenten, individuele oefeningen, enz., zoals nader toegelicht in de modulebeschrijving op Toledo.

De 2 modules zijn evenwaardig en de finale score is het gewogen gemiddelde van de afzonderlijke modules.

Op de finale score is er een correctie: van de gemiddelde score wordt 1 punt afgetrokken voor iedere module waarvan de score lager was dan 10/20.