Masterproef (B-KUL-H04J4A)






Doelstellingen
De eindverhandeling wordt beschouwd als een belangrijk leermoment in de opleiding. In de masterproef ligt de klemtoon op de competenties van studenten om een actieve bijdrage te
leveren aan het wetenschappelijk onderzoek. De volgende specifieke doelstellingen worden nagestreefd:
- onderzoeksvragen formuleren en een onderzoeksopzet uitwerken;
- zelfstandig informatie verzamelen en deze beoordelen op haar relevantie voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen;
- ontwikkelingen in het vakgebied zelfstandig opvolgen en analyseren;
- de attitudes verwerven om in teamverband aan wetenschappelijk onderzoek mee te werken;
- leren communiceren in een wetenschappelijk correcte taal, door samenwerking met medestudenten en onderzoekers;
- in een specifiek deelgebied informatica kunnen bedrijven, via een doorgedreven vorming en contact met de huidige stand van het onderzoek;
- gebruiken van moderne methoden en technieken;
- kritisch analyseren van de verkregen resultaten en van hun interpretatie;
- rapporteren en presenteren van de originele resultaten in een coherent geheel en de open vragen in een juist perspectief plaatsen.
Relaties leggen met technieken en resultaten uit de literatuur en met actueel onderzoek maakt hiervan een wezenlijk deel uit.
Begintermen
Bij het aanvangen van de masterproef wordt van de student verwacht dat
hij een grondige basiskennis heeft in het onderzoeksdomein. Daarna zal
hij zich verder specialiseren via de opleidingsonderdelen in het
masterjaar en de masterproef. Daarnaast bezit hij reeds
basiscompetenties op het gebied van zelfstandig opzoeken en verwerken
van informatie, formuleren van onderzoeksvragen, rapporteren,
communiceren over wetenschappelijke bevindingen, enzovoort. Hij zal
deze tijdens de masterproef verder ontwikkelen.In overleg met de
promotor wordt een pakket van opleidingsonderdelen samengesteld dat een
noodzakelijke kennis aanbrengt in het onderzoeksdomein.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 72 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H0N17A : Master's Thesis
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
24 sp. Masterproef (B-KUL-H04J4a)
Inhoud
De masterproef omvat het onderzoekswerk met thesis, begeleid door een promotor uit het departement, en in de regel met begeleiding in diens onderzoeksgroep. In eerste instantie betreft het domeinen van de specialismen en deskundigheid binnen het departement computerwetenschappen, wat niet uitsluit dat onderwerpen voor een masterproef buiten het departement
mogelijk zijn.
Studenten werken gedurende een aantal maanden
onder begeleiding van een lid van een onderzoeksgroep, participeren in de seminaries, en voeren de specifieke opdrachten voor de meesterproef uit. Van het werk wordt verslag gegeven in een wetenschappelijke tekst, en in een tegensprekelijke verdediging voor de belangstellenden van het
departement.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Masterproef (B-KUL-H24J4a)
Toelichting
Een thesis wordt beoordeeld door een jury van tenminste 3 personen: de promotor, de dagelijkse begeleider en één of meerdere assessoren, op basis van drie aspecten.
1. Het proces: het werk tijdens het jaar (zelfstandigheid, kritische zin, inventiviteit, creativiteit, moeilijkheidsgraad)
2. Het product: het eindproject en/of de tekst (wetenschappelijke inhoude, stijl, taal, zorg, leesbaarheid, structuur)
3. De presentatie en mondelinge ondervraging (stijl, taal, zorg, structuur, volledigheid, tijdsgebruik)
De beoordeling houdt zowel een beoordeling in van het proces als van
het / de afgeleverde product(en). Dit impliceert dat de beoordeling
niet enkel na het afwerken van de masterproef mag en kan gesitueerd
worden.