Medische informatiesystemen (B-KUL-H03K5A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semester
Bellon Erwin (coördinator) |  Bellon Erwin |  Van den Bosch Bart
POC Biomedische ingenieurstechnieken

Na het succesvol volgen van dit opleidingsonderdeel:

  • Weet de student hoe informatiesystemen worden gebruikt in de dagelijkse praktijk van een ziekenhuis, vooral dan in de context  van het medische dossier, voor ‘workflow’ en voor ondersteuning van de samenwerking tussen gezondheidsmedewerkers.
  • Begrijpt de student hoe de managementstructuren in een ziekenhuis invloed uitoefenen op de aanpak van IT en op de architectuur van deze informatiesystemen (inclusief op de integratie ervan).
  • Kent de student basisconcepten van databases en ‘data modeling’, databeveiliging in de medische wereld, en medische codeer- en klassificeersystemen.
  • Kan de student begrippen als medische ontologieën, ‘evidence based medicine’, klinische paden, en ‘physician order entry’ situeren.
  • Heeft de student een overzicht over de manier waarop multimediale data, en dan vooral beelden, worden gebruikt in een ziekenhuis of binnen afzienbare tijd gebruikt zullen worden.
  • Heeft de student een behoorlijk grondige kennis over de ondersteuning voor het werken met diagnostische beelden (PACS – ‘Picture Archiving and Communication Systems’), zowel wat betreft de vereiste technologie, de organisatie van het proces, als de standaarden die daarvoor worden gebruikt (met nadruk op de DICOM standaard).
  • Kan de student de praktische, vaak organisatorische beperkingen verklaren van verschillende benaderingen voor het uitwisselen van medische gegevens via telematica.
  • Kan de student recente initiatieven voor het uitwisselen van medische gegevens in België (‘eHealth’) kaderen.

Er is enkel algemene kennis over computersystemen vereist. (algemene begrippen i.v.m. netwerken, gegevensopslag,...).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H0O27A : Medical Information Systems

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Medische informatiesystemen (B-KUL-H03K5a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College23 urenEerste semester
POC Biomedische ingenieurstechnieken

Dit opleidingsonderdeel gaat over de manier waarop artsen of andere gezondheidsactoren met allerlei informatie omgaan, en hoe we hen via IT daarin kunnen ondersteunen. Diagnostische beelden worden in meer detail besproken omdat deze pas recent in digitale vorm doorheen het medische proces worden gebruikt en specifieke eisen stellen aan de technologie en aan de interfaces met de gebruikers.

De klemtoon ligt daarbij op overkoepelende aspecten van beheer en (tele)communicatie, niet op het ‘interne’ van die informatie. Bijvoorbeeld, bij beelden worden eigenschappen zoals resolutie of bit-diepte gebruikt maar er wordt niet ingegaan op algoritmes om informatie te extraheren uit de individuele beeldpunten. Beeldverwerking en –analyse komt in andere opleidingsonderdelen aan bod. Het gaat in dit onderdeel ook sterker om het gebruik van de technologie dan om de technologie zelf. Experimentele methoden om informatie te onttrekken uit teksten of beelden worden enkel zijdelings vermeld.

De lesgevers staan mee in voor de realisatie van het medische informatiesysteem van UZ Leuven. De lessen vertrekken dan ook van de noden en uitdagingen in de dagelijkse praktijk, vooral deze in een ziekenhuis. Dat betekent daarom niet dat de nadruk ligt op het aanreiken van keukenrecepten. Wel is het de bedoeling om te benadrukken hoe deze specifieke context (met vanuit IT-perspectief vaak moeilijke gebruikers, zeer flexibele processen, en in de meeste gevallen een ongunstige managementstructuur) beperkingen oplegt.

In de lessen worden illustraties gebruikt van werkende systemen, vaak deze uit UZ Leuven. Het is expliciet de bedoeling om aan te geven wat (momenteel) realistisch is versus wat theoretisch zou kunnen maar in de praktijk nog toekomstmuziek is.

Het cursusmateriaal bestaat voornamelijk uit de ‘slides’ gebruikt tijdens de lessen, eventueel aangevuld met artikels die de studenten kunnen lezen voor verdere verduidelijking, Dat materiaal wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Medische informatiesystemen (B-KUL-H23K5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen is mondeling met schriftelijke voorbereiding. De vragen pijlen naar het begrip en kritisch inzicht van de student eerder dan naar feitenkennis.