Milieu-economie (B-KUL-H02F4A)
Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel Milieu-Economie beoogt de studenten een dieper inzicht te doen verkrijgen in de vraag waarom en hoe het milieubeleid ontworpen moet worden en hoe ondernemingen met dat beleid kunnen omgaan. Na dit opleidingsonderdeel moeten studenten vragen kunnen beantwoorden zoals:
- Wat is het maatschappelijk optimale vervuilingsniveau?
- Hoe moet de inspanning om emissies te verminderen verdeeld worden tussen vervuilers om de totale kosten te minimaliseren?
- Wat zijn de belangrijkste waarderingstechnieken voor niet-markt goederen en diensten?
- Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende milieubeleidsinstrumenten?
- Hoe moet een winst maximaliserende onderneming reageren op specifieke milieubeleidsinstrumenten?
Begintermen
Kennis van deze onderwerpen is noodzakelijk om dit vak te kunnen volgen:
- Basis (micro)economie: vraag, aanbod, prijsmechanisme, welvaart, efficiëntie…
Studenten kunnen hun kennis over micro-economie bijschaven door:
- Een basishandboek over economie te raadplegen, bv.
- Karl E Case, Ray C. Fair, Sharon M. Oster, Principles of Economics, 13th edition, Global edition, Pearson Education Limited 2020.
- Decoster en Ooghe, red. (2017), Economie, een inleiding (Universitaire Pers Leuven), hoofdstukken 2 tot en met 10.
- Het aanbod van Khan Academy raadplegen: https://www.khanacademy.org/economics-finance-domain/microeconomics?t=table-of-content
Een korte micro economie opfrisser (Powerpoint) zal ter beschikking gesteld worden via Toledo.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geografie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Minor verbreding) 180 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: biosysteemtechniek (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbouwkunde (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Minor in economisch beleid en management) 180 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: milieutechnologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: landbeheer (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Human Health Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master in de biologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de bio-ingenieurswetenschappen: katalytische technologie (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Agro- and Ecosystems Engineering (Leuven) (Thematic Minor Milieucoördinator) 120 sp.
- Master of Bioscience Engineering: Cellular and Genetic Engineering (Leuven) (Gerichte minor milieucoördinator) 120 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting Geografie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Milieu-economie (B-KUL-H02F4a)
Inhoud
Inhoudstafel (gebaseerd op het aanbevolen handboek)
- 1. Introduction: Economics for the Environment*
- 2. Markets and the Environment*
- 3. Valuing the Environment: Concepts*
- 4. Valuing the Environment: Methods*
- 5. Environmental Risk and Behaviour*
- 6. Economic Growth, the Environment and Sustainable Development*
- 7. Strategic Interaction and the Environment*
- 8. Trade and the Environment
- 9. The Economics of Climate Change*
- 10. Forests
- 11. The Economics of Water Pollution
- 12. Biodiversity
- 13. Non-Renewable Resources and Energy
(topics met een * worden zeker behandeld in de colleges. De andere topics hangen af van de beschikbare tijd)
Studiemateriaal
Aanbevolen handboek: Hanley, N., Shogren, J. and White, B. (2013), Introduction to Environmental Economics - Second Edition (Oxford University Press, Oxford, UK), ISBN 9780199568734
Extra digitaal studiemateriaal zoals Powerpoint presentaties, extra teksten en oefeningen zullen ter beschikking gesteld worden via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De doceertaal is Nederlands. Ook het examen wordt in het Nederlands afgelegd. Het studiemateriaal (handboek, powerpoint slides, artikels, oefeningen) zijn evenwel in het Engels.
Toelichting werkvorm
Interactieve plenaire colleges ondersteund door Powerpoint-presentaties.
Optionele oefeningen worden regelmatig beschikbaar gemaakt voor studenten tijdens de cursus. Oplossingen voor deze oefeningen worden niet in de klas gegeven, maar studenten kunnen individuele of groepsfeedback vragen over hun proefoplossingen. Deze oefeningen zijn bedoeld om studenten te helpen zich voor te bereiden op het examen maar maken geen deel uit van de formele evaluatie van de cursus (er kunnen geen punten verdiend worden met deze oefeningen).
Indien praktisch mogelijk zal een gastspreker worden uitgenodigd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Milieu-economie (B-KUL-H22F4a)
Toelichting
Het schriftelijk examen bestaat uit een aantal open tekstvragen. Aan de hand van opdrachten en vragen bij pers- en/of wetenschappelijke artikels wordt bij deze vragen het vermogen getest om de actuele milieuproblemen en milieubeleidsinstrumenten in de leerstof te situeren. Deze vragen vereisen een grondig theoretisch inzicht in de leerstof en kunnen leerstof uit verschillende hoofdstukken omvatten. Sommige vragen kunnen ook basis rekenvaardigheden vereisen.
Studenten mogen schriftelijk (geen digitaal!) studiemateriaal meebrengen naar het examen. Het examen wordt in het Nederlands afgenomen en het gebruik van een rekenmachine is toegestaan.
Voorbeeld examenvragen zullen ter beschikking gesteld worden via Toledo.
Toelichting bij herkansen
De evaluatievorm in de eerste en tweede examenperiode is identiek wat betreft het schriftelijk examen.