Ondiepe geofysische verkenning (B-KUL-G0Z16A)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Halleux Lucien (coördinator) |  Depreiter Davy |  Halleux Lucien
POC Geowetenschappen

Het opleidingsonderdeel “Ondiepe Geofysische Verkenning” geeft een inleiding en overzicht van courante geofysische methoden. Dit omvat zowel onshore als offshore ondiepe bodemverkenning, en vindt toepassingen in milieu- en grondwaterstudies, openbare werken, baggerwerken, offshore renewables, detectie van ondergrondse structuren, ...

De focus van het onderdeel ligt op de relaties tussen geofysische observaties enerzijds en de fysische en geologische kenmerken van de ondergrond anderzijds. Er wordt ingegaan op de toepassingen van verschillende geofysische methoden, de achterliggende theorie, uitvoerings- en analyseaspecten en de interpretatie van de meetdata.

Na het volgen van dit vak zal de student 1) een goed begrip hebben van de grondslagen van de meest belangrijke geofysische methoden met hun mogelijkheden én beperkingen, 2) basiskennis bezitten over data-acquisitie en verwerking, 3) kennis hebben van de toepassingsgebieden, en 4) voorbeelden van geofysische resultaten kunnen interpreteren.

Kennis van wiskunde, natuurkunde en geologie.

Onderwijsleeractiviteiten

1.5 sp. Ondiepe geofysische verkenning: hoorcollege (B-KUL-G0Z16a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College15 urenTweede semester
POC Geowetenschappen

De cursus bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Petrofysica (elementen): de relatie tussen geologie en geofysica
  • Boorgatmetingen
  • Potentiaalmethoden:
    • Gravimetrie
    • Magnetometrie
    • Elektrische methoden (actief en passief)
    • Elektromagnetische methoden (actief en passief)
  • Golfmethoden:
    • Seismische methoden, met ondiepe mariene reflectieseismiek en refractieseismiek
    • Sonartechnieken
    • Grond penetratie radar

Per methode worden basistheorie, uitvoerings-, acquisitie- en verwerkingsaspecten besproken.

  • Slides in de les weergegeven worden als PDF ter beschikking gesteld.
  • Suggesties voor referentiewerken worden gegeven, maar er is geen aankoopverplichting.

De hoor- en werkcolleges zijn geïntegreerd, wat betekent dat theoretische toelichting afgewisseld wordt met diverse voorbeelden. De praktische toepassing behelst voornamelijk het gezamenlijk bespreken van voorbeelden en maken van individuele oefeningen.

 

1.5 sp. Ondiepe geofysische verkenning: oefeningen (B-KUL-G0Z25a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum15 urenTweede semester
POC Geowetenschappen

De praktische oefeningen zijn grotendeels geïntegreerd met de theoretische colleges. De toepassingen omvatten:

  • Presentatie en klassikale bespreking van diverse voorbeelden
  • Analyse en interpretatie van geofysische gegevens (incl. individuele oefeningen)
  • Verwerking van digitale gegevens
  • Bespreking van geïntegreerde case studies

Er worden diverse voorbeelden van geofysische gegevens, interpretaties, profielen, kaarten ter beschikking gesteld. 

De praktische oefeningen worden afgewisseld met de theoretische colleges. 

Voor een practicum omtrent geofysische inversie wordt gebruik gemaakt van specifieke software die in de les wordt verdeeld (laptop vereist). Oefeningen kunnen desgevallend in Python (script of Jupyter notebooks) of Matlab (beschikbaar met KUL studentenlicentie) worden gemaakt.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ondiepe geofysische verkenning (B-KUL-G2Z16a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


The evaluation consists of two cases that build upon a geophysical data example. Through this example, the insight and knowledge of theoretical elements is tested, as well as the possibilities and limitations, interpretation and the relations with geological or physical properties. Each case corresponds to a part of the course structure: wave methods and potential field methods (each 50%).

The evaluation is written, with the possibility to discuss the results.