Inleiding in de ecologie en evolutie (B-KUL-G0L65A)

Doelstellingen
De studenten verwerven een basis in ecologisch en evolutionair denken. Ze zijn in staat de samenhang tussen organismen en hun milieu te situeren en te begrijpen, en hebben een eerste inzicht verworven in de manieren waarop deze samenhang kan worden bestudeerd. Ze hebben inzicht in de relaties van organismen ten opzichte van het abiotische milieu alsook in de dynamieken die worden gegenereerd door biotische interacties zoals competitie, predatie, parasitisme en mutualisme. De studenten verwerven inzicht in de basisconcepten van ecologische processen op het niveau van populaties, gemeenschappen en ecosystemen. Ze zijn in staat ecologische inzichten toe te passen op hedendaagse uitdagingen zoals de huidige biodiversiteitscrisis, globale klimaatsverandering, de introductie van exotische soorten en pollutie. De studenten verwerven inzicht in de basisconcepten van de evolutionaire biologie. Ze zijn in staat de basisconcepten uit de ecologie en evolutiebiologie in een kritisch-wetenschappelijke context te hanteren.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de archeologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (Leuven) 180 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Inleiding in de ecologie en evolutie (B-KUL-G0L65a)
Inhoud
Toelichting hoorzittingen: Inhoud
1. Situering.
2. Inleiding tot evolutie en het ontstaan van de biodiversiteit op aarde.
3. Globale processen.
4. Condities en bronnen.
5. Inleiding tot de populatie-ecologie.
6. Interacties tussen populaties: competitie, predatie, parasitisme, mutualisme.
7. Gemeenschaps- en ecosysteemecologie.
Studiemateriaal
Syllabus door de docent
Handboek:
- Begon et al., Ecology
of
- Townsend et al., Essentials of Ecology
1 sp. Inleiding in de ecologie en evolutie: werkzittingen (B-KUL-G0L70a)
Inhoud
Discussiesessie over (1) ecologische gevolgen klimaatsverandering, (2) invasieve soorten en (3) biodiversiteitsbehoud + Duowerk: schrijven van essay.
Interactieve sessie rond experimenteel design en pseudoreplicatie.
Deelname excursie (keuze uit excursies georganiseerd door erkende vereniging) + Duowerk: schrijven van een excursieverslag.
Studiemateriaal
Wetenschappelijke en populariserende publicaties
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding in de ecologie en evolutie (B-KUL-G2L65a)
Toelichting
Het examen is schriftelijk en bestaat vooral uit open vragen, maar kan deels ook meerkeuzevragen en gesloten vragen bevatten. Er is een verplicht excursieverslag en een verplicht kort essay rond een onderwerp geïnspireerd door de discussiesessies.
Een student is geslaagd bij een eindscore hoger dan of gelijk aan 10 voor het examen, na het in rekening brengen van de scores van het excursieverslag en het essay, die samen voor 4 van de 20 punten meetellen. Bij niet tijdig inleveren van het excursieverslag en/of het essay (verplichte onderdelen) is de student niet geslaagd (NA).
Toelichting bij herkansen
Het herexamen is schriftelijk en bestaat vooral uit open vragen, maar kan deels ook meerkeuzevragen en gesloten vragen bevatten. In regel worden de punten van het excursieverslag en essay die bekomen zijn tijdens het eerste semester weer in rekening gebracht voor 4 van de 20 punten van het herexamen.