Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken (B-KUL-F0YV2A)

5 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
De Keyzer Maïka (coördinator) |  De Keyzer Maïka |  Peeters Jan (plaatsvervanger) |  Depauw Mark
POC Geschiedenis

Van de studenten wordt verwacht dat ze na deze inleidende cursus in staat zijn om de aard en implicaties te beoordelen van een aantal kwantitatieve methoden waarmee zij in een bepaalde soort vakliteratuur en digitale onderzoeksomgevingen worden geconfronteerd. Daarnaast moeten zij voldoende bagage in huis hebben om op zelfstandige wijze enkele elementaire methoden toe te passen in het eigen onderzoek. De toepassing van deze vaardigheden zal hen te zijner tijd ook een meerwaarde bezorgen op de arbeidsmarkt.

Geen voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LJ0B : Kwantitatieve onderzoeksmethoden en informatiekunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0AH3B : Kwantitatieve onderzoeksmethoden en informatiekunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0YV2A : Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-F0LI8a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semester
De Keyzer Maïka |  Peeters Jan (plaatsvervanger)
POC Geschiedenis

Het college is opgevat als een eerste kennismaking met de toepassing van een aantal kwantitatieve onderzoeksmethoden in de historische praktijk. Het gaat daarbij om vaardigheden zoals het uitvoeren van berekeningen (maatstaven voor centrale tendentie, spreidingsmaten, groeimaatstaven, trends etc.), het maken van tabellen en tekenen van grafieken, maar ook om de interpretatie van correlatie en regressie-analyses, t-testen en tijdreeksen. Verder wordt aangetoond welke statistische mogelijkheden er zijn om veranderingen in de tijd te analyseren en hoe steekproeven het concreet onderzoek kunnen vergemakkelijken. Er wordt steeds gewerkt met reële historische datasets en onderzoeksvragen. Tevens wordt aandacht gevraagd voor de toepassing van de historische kritiek op cijfermateriaal.

Handboek (trend en toeval) verkrijgbaar in Acco of tweedehands aan te schaffen

Kennisclips (met bijpassende powerpoint slides) op Toledo

Blended onderwijs

Blended onderwijs: Er worden geen klassieke hoorcolleges gegeven. Op toledo wordt een leerpadstructuur aangeboden met verschillende soorten kennisclips. Elk leerpad bestaat uit een collectie theoretische kennisclips, historische toepassingen en instructievideo’s. Hier wordt de kennis aangereikt. Daarnaast wordt er elke week een verplichte opdracht meegegeven die dienst doet als mini-proefexamen om de kennis zelf te leren toepassen.

Om de week komen we samen voor een feedback sessie waarin vragen gesteld kunnen worden, we de opdrachten overlopen en de belangrijkste aandachtspunten en principes bespreken.

1 sp. Data- en netwerkanalyse (B-KUL-F0YV2a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College6 urenEerste semester
POC Geschiedenis

In dit onderdeel krijgen studenten een inleiding tot de data- en netwerkanalyse. Ze verwerven kennis over hoe je een databasestructuur kan opzetten, specifiek voor historische datasets. In het vak wordt duidelijk hoe je binnen deze database relaties tussen verschillende soorten data kan structureren en de database dus kan modelleren tot een relationele database. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de gebruiksvriendelijke applicatie Filemaker Pro (databasesoftware). Deze software laat het toe om studenten op een efficiënte, maar tegelijk wetenschappelijke manier wegwijs te maken in de verschillende functionaliteiten bij het opzetten van een database (structureren, modelleren, geavanceerde zoekopdrachten, import en export van data en formaten, data cleaning, datamanipulatie, …). Qua netwerken worden een aantal basisprincipes (nodes / edges, centraliteitsmaten, one mode of two mode network, ...) gepresenteerd en toegelicht.

Digitaal materiaal (o.a. Powerpointpresentaties) wordt beschikbaar gemaakt op Toledo

In de colleges krijgen de studenten twee opdrachten om de theorie om te zetten in de praktijk (1. het opzetten van een databasestructuur en 2. het maken van een relationele database op basis van een gegeven dataset). Deze worden nadien ook in groep overlopen waarbij feedback wordt gegeven en de meest gemaakte fouten worden besproken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken (B-KUL-F2YV2a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk


Het schriftelijke examen vindt plaats in de pc-klassen en bestaat uit toepassingsvragen. Het examen van kwantitatieve onderzoeksmethoden wordt samen afgenomen met het onderdeel databanken en krijgt één gemeenschappelijk punt. De verdeelsleutel volgt de verhouding van de studiepunten.

Voor Data- en netwerkanalys is het een schriftelijk examen van 1 uur, gesloten boek.
Voor het stuk Kwantitatieve onderzoeksmedthoden gaat het om een gesloten boek examen op de computer van twee uur, waarbij kennis van kwantitatieve onderzoeksmethoden en het gebruik van Excel en SPSS wordt geëvalueerd.

Voor Data- en netwerkanalyse staan de twee opdrachten tijdens het jaar niet op punten.
De opdrachten die tijdens het semester gegeven worden voor Kwantitatieve Onderzoeksmethoden staan wel op punten. Meer informatie over de weging wordt bekend gemaakt op Toledo.

Het examen tijdens de tweede zittijd verloopt op identieke wijze als het examen tijdens de eerste zittijd.

Voor Kwantitatieve Onderzoeksmthoden wordt het punt dat verdiend kan worden op basis van de deeltijdse opdrachten tijdens het academiejaar overgedragen naar de tweede zittijd. De opdrachten kunnen niet opnieuw ingediend worden.