Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken (B-KUL-F0YV2A)
Doelstellingen
Van de studenten wordt verwacht dat ze na deze inleidende cursus in staat zijn om de aard en implicaties te beoordelen van een aantal kwantitatieve methoden waarmee zij in een bepaalde soort vakliteratuur en digitale onderzoeksomgevingen worden geconfronteerd. Daarnaast moeten zij voldoende bagage in huis hebben om op zelfstandige wijze enkele elementaire methoden toe te passen in het eigen onderzoek. De toepassing van deze vaardigheden zal hen te zijner tijd ook een meerwaarde bezorgen op de arbeidsmarkt.
Begintermen
Geen voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LJ0B : Kwantitatieve onderzoeksmethoden en informatiekunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0AH3B : Kwantitatieve onderzoeksmethoden en informatiekunde (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0YV2A : Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de geschiedenis van de oudheid (voor bachelors in de taal- en letterkunde Grieks/Latijn) (Leuven) 27 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 55 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) (Afstudeerrichting oudheid) 55 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de geschiedenis van de oudheid (voor bachelors archeologie) (Leuven) 43 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Kwantitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-F0LI8a)
Inhoud
Het college is opgevat als een eerste kennismaking met de toepassing van een aantal kwantitatieve onderzoeksmethoden in de historische praktijk. Het gaat daarbij om vaardigheden zoals het uitvoeren van berekeningen (maatstaven voor centrale tendentie, spreidingsmaten, groeimaatstaven, trends etc.), het maken van tabellen en tekenen van grafieken, maar ook om de interpretatie van correlatie en regressie-analyses, t-testen en tijdreeksen. Verder wordt aangetoond welke statistische mogelijkheden er zijn om veranderingen in de tijd te analyseren en hoe steekproeven het concreet onderzoek kunnen vergemakkelijken. Er wordt steeds gewerkt met reële historische datasets en onderzoeksvragen. Tevens wordt aandacht gevraagd voor de toepassing van de historische kritiek op cijfermateriaal.
Studiemateriaal
Handboek (trend en toeval) verkrijgbaar in Acco of tweedehands aan te schaffen
Kennisclips (met bijpassende powerpoint slides) op Toledo
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs
Blended onderwijs: Er worden geen klassieke hoorcolleges gegeven. Op toledo wordt een leerpadstructuur aangeboden met verschillende soorten kennisclips. Elk leerpad bestaat uit een collectie theoretische kennisclips, historische toepassingen en instructievideo’s. Hier wordt de kennis aangereikt. Daarnaast wordt er elke week een verplichte opdracht meegegeven die dienst doet als mini-proefexamen om de kennis zelf te leren toepassen.
Om de week komen we samen voor een feedback sessie waarin vragen gesteld kunnen worden, we de opdrachten overlopen en de belangrijkste aandachtspunten en principes bespreken.
1 sp. Data- en netwerkanalyse (B-KUL-F0YV2a)
Inhoud
In dit onderdeel krijgen studenten een inleiding tot de data- en netwerkanalyse. Ze verwerven kennis over hoe je een databasestructuur kan opzetten, specifiek voor historische datasets. In het vak wordt duidelijk hoe je binnen deze database relaties tussen verschillende soorten data kan structureren en de database dus kan modelleren tot een relationele database. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de gebruiksvriendelijke applicatie Filemaker Pro (databasesoftware). Deze software laat het toe om studenten op een efficiënte, maar tegelijk wetenschappelijke manier wegwijs te maken in de verschillende functionaliteiten bij het opzetten van een database (structureren, modelleren, geavanceerde zoekopdrachten, import en export van data en formaten, data cleaning, datamanipulatie, …). Qua netwerken worden een aantal basisprincipes (nodes / edges, centraliteitsmaten, one mode of two mode network, ...) gepresenteerd en toegelicht.
Studiemateriaal
Digitaal materiaal (o.a. Powerpointpresentaties) wordt beschikbaar gemaakt op Toledo
Toelichting werkvorm
In de colleges krijgen de studenten twee opdrachten om de theorie om te zetten in de praktijk (1. het opzetten van een databasestructuur en 2. het maken van een relationele database op basis van een gegeven dataset). Deze worden nadien ook in groep overlopen waarbij feedback wordt gegeven en de meest gemaakte fouten worden besproken.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderzoeksmethoden: getallen, data en netwerken (B-KUL-F2YV2a)
Toelichting
Het schriftelijke examen vindt plaats in de pc-klassen en bestaat uit toepassingsvragen. Het examen van kwantitatieve onderzoeksmethoden wordt samen afgenomen met het onderdeel databanken en krijgt één gemeenschappelijk punt. De verdeelsleutel volgt de verhouding van de studiepunten.
Voor Data- en netwerkanalys is het een schriftelijk examen van 1 uur, gesloten boek.
Voor het stuk Kwantitatieve onderzoeksmedthoden gaat het om een gesloten boek examen op de computer van twee uur, waarbij kennis van kwantitatieve onderzoeksmethoden en het gebruik van Excel en SPSS wordt geëvalueerd.
Voor Data- en netwerkanalyse staan de twee opdrachten tijdens het jaar niet op punten.
De opdrachten die tijdens het semester gegeven worden voor Kwantitatieve Onderzoeksmethoden staan wel op punten. Meer informatie over de weging wordt bekend gemaakt op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Het examen tijdens de tweede zittijd verloopt op identieke wijze als het examen tijdens de eerste zittijd.
Voor Kwantitatieve Onderzoeksmthoden wordt het punt dat verdiend kan worden op basis van de deeltijdse opdrachten tijdens het academiejaar overgedragen naar de tweede zittijd. De opdrachten kunnen niet opnieuw ingediend worden.