Onderzoeksmethoden: teksten, beelden en artefacten (B-KUL-F0YL7B)
Doelstellingen
Kennismaking met uiteenlopende niet-kwantitatieve methoden die gebruikt worden in het historisch onderzoek. De studenten leren verschillende methoden toepassen op bronnen en schrijven in groep drie papers in academisch Nederlands. Ze oefenen ook vaardigheden in rond teamwerk, zoals samenwerken, leiding geven, verantwoordelijkheid nemen, omgaan met kritiek, problemen oplossen, plannen en goede afspraken maken.
Begintermen
Geen voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0YL7A : Multidisciplinaire onderzoeksmethodes (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0YL7A : Multidisciplinaire onderzoeksmethodes (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V0YL7B : Onderzoeksmethoden: teksten, beelden en artefacten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 55 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderzoeksmethoden: teksten, beelden en artefacten (B-KUL-F0YL7a)
Inhoud
Inleiding
1. Geschiedenis en methodes
2. Praktische afspraken en werken in groep
Beeld en artefact
3. Historische cartografie
4. Visuele analyse
5. Materiële cultuur
Tekst en woord
6. Discoursanalyse
7. Analyse van de gedrukte media
Gesprek en performance
8. Mondelinge geschiedenis
Studiemateriaal
Artikels, literatuur, en bronfragmenten
Slides en cursusmateriaal (Toledo)
Optioneel: H. Deleu, J. Hoegaerts, en C. Smedts, Geschiedenis schrijven, Leuven, 2011.
Toelichting werkvorm
Via hoorcolleges en interactie tijdens de colleges maakt de student kennis met de belangrijkste onderzoeksmethoden uit de geschiedwetenschap. In drie groepswerken van elk max. 3000 woorden oefent hij/zij die verder in.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderzoeksmethoden: teksten, beelden en artefacten (B-KUL-F2YL7b)
Toelichting
De evaluatie gebeurt op basis van (mogelijke) tussentijdse oefeningen, de drie papers en de drie groepsevaluaties die elk groepslid schrijft over elke paper. Deze groepsevaluaties zijn korte rapporten waarin elk groepslid toelicht hoe de paper tot stand is gekomen en wie welk aandeel heeft gehad. Deze rapporten zijn niet toegankelijk voor de andere groepsleden. Als rapporten over één groep inhoudelijk sterk uiteen liggen, worden alle groepsleden uitgenodigd voor een gesprek bij de praktijkassistent.
Studenten die niet deelnemen aan een deelopdracht krijgen NA en mogen niet deelnemen aan de volgende opdrachten.
Toelichting bij herkansen
Deelcijfers worden overgedragen naar de tweede examenperiode: studenten moeten de papers waarvoor ze slaagden, niet opnieuw maken. Studenten die niet geslaagd zijn of een NA behaalden, krijgen voor de groepswerken die met een onvoldoende werden gequoteerd een nieuwe groep en een nieuwe opdracht toegewezen. Alle taken dienen voor het ingaan van de examenperiode te worden ingediend.