Academische onderzoeksvaardigheden II: Schrijfoefeningen (B-KUL-F0WT3A)
Doelstellingen
De opleiding Archeologie heeft bepaald dat elke student vertrouwd moet geraken met een aantal universiteitsbrede schrijf- en presentatievaardigheden teneinde de archeologische resultaten op een heldere en gestructureerde wijze mondeling en schriftelijk uit te kunnen drukken voor een publiek bestaande uit specialisten en niet-specialisten.
Concreet is het de bedoeling van dit OPO om de vaardigheden uit Academische onderzoeksvaardigheden I en L-informatievaardigheden verder uit te bouwen zodat de student een wetenschappelijke paper kan schrijven, waarin alle stappen van het wetenschappelijke denkproces aan bod komen.
Het toepassen van schrijf-, presentatie- en informatievaardigheden in oefeningen en opdrachten doorheen het hele bachelorprogramma maakt deel uit van het concept "leerlijn digitale geletterdheid Archeologie".
Begintermen
Basiskennis uit Academische onderzoeksvaardigheden I of een gelijkaardig vak.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(F0YR4A) EN SOEPEL ( F0BY2A ) OF SOEPEL( F0WM4A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0BY2A : Academische onderzoeksvaardigheden I: Heuristiek
F0WM4A : Theorie, methode en praktijk van de archeologie I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0YR4A : L-Informatievaardigheden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0YU7A : Bachelorpaper archeologie
F0YU8A : Bachelorpaper egyptologie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Academische onderzoeksvaardigheden II: Schrijfoefeningen (B-KUL-F0WT3a)
Inhoud
Het schrijven van een wetenschappelijke paper/essay/verslag wordt aangeleerd in verschillende stappen:
1) inwerken in een (jaarlijks wisselend) archeologisch onderzoeksdomein adhv startliteratuur
2) bronnenkritiek aan de hand van bespreking van teksten
3) bibliografische heuristiek, referentiesystemen en informatiebeheer
4) afbakenen van onderzoeksvraag: criteria van de wetenschappelijke vraagstelling
5) ordenen van informatie en inhoud adhv mindmapping
6) structuur en inhoud wetenschappelijke paper; argumentatie
7) taal en stijl
Studiemateriaal
Powerpoints, voorbeelden, ondersteunende modules
Toelichting werkvorm
College, opdrachten, presentaties, paper
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Academische onderzoeksvaardigheden II: Schrijfoefeningen (B-KUL-F2WT3a)
Toelichting bij herkansen
- resultaten medewerking blijven behouden
- herwerken van de opdracht(en)