Geschiedenis van Griekenland en Rome (B-KUL-F0WL2A)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Inzicht verstrekken in de beschavingspatronen die aan de wieg stonden van de westerse maatschappij en cultuur.

Geen specifieke begintermen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0LA1A : Geschiedenis van Griekenland en Rome

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Geschiedenis van Griekenland (B-KUL-F0WK9a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

De component Griekenland biedt een overzicht van de geschiedenis van de Griekse wereld vanaf de Minoïsche en Myceense beschavingen tot aan de volledige Romeinse overheersing onder keizer Augustus. Kenmerkend voor Griekenland is dat deze ontwikkelingen zich lange tijd in hoofdzaak voltrokken in het kader van relatief kleine stadstaten zoals Athene en Sparta. In de vierde eeuw v.C. werden deze naar het tweede plan verdrongen door grote territoriale staten zoals Macedonië, Egypte en Syrië ten gevolge van het optreden van Alexander de Grote. De historische ontwikkelingen worden geplaatst in hun politieke, institutionele, sociaal-economische, culturele en godsdienstige context. Het chronologisch of geografisch kader wordt in enkele capita selecta doorbroken via thema’s zoals ‘Griekse en andere mythes over het ontstaan van de wereld’, ‘De oude en moderne Olympische spelen’, ‘Spartaanse vrouwen aan de macht’, ‘De Elgin-marbles’, en ‘De rol van de graven van Alexanders familie in de Macedonische kwestie’.

Inhoudstafel:
- Het geografisch kader: Griekenland en omgeving
- De oudste geschiedenis van Griekenland
- Het Archaïsch tijdvak, het ontstaan van de polis en de weg naar de democratie
- De geestelijke eenheid van het Griekse volk
- Het Klassieke tijdvak. Bloei en ondergang van de stadstaat en de strijd om het leiderschap
- Alexander en het Hellenistische tijdperk
- Capita selecta

Katelijn VANDORPE, Geschiedenis van Griekenland, Leuven (Acco), 2024.
Powerpoints en schema’s op Toledo
Eigen nota’s
Aanbevolen atlas, niet verplicht om aan te kopen: Putzger Historischer Weltatlas. Erweiterte Ausgabe. 104. Auflage, Cornelsen, Berlin 2011, of 105. Auflage, Cornelsen, Berlin 2021.

Hoorcollege met multimedia en monitoraatsessies.

3 sp. Geschiedenis van Rome (B-KUL-F0WJ8a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Het college behandelt de Romeinse geschiedenis vanaf de vroegste bewoning in Italië tot aan de ondergang van het West-Romeinse Keizerrijk. Rome evolueerde van een stadstaat naar een immens wereldrijk dat behalve het Middellandse Zeegebied, gedeelten van Azië en van West- en Oost-Europa omvatte. De historische ontwikkelingen worden geplaatst in hun politieke, institutionele, sociaal-economische, culturele en godsdienstige context. Het chronologisch of geografisch kader wordt in enkele capita selecta doorbroken via thema’s zoals ‘De oorsprong van onze kalender’, ‘De invoering van het muntwezen’, ‘Het vredesaltaar van Augustus’, ‘De Antonijnse pest en latere epidemieën leiden tot miljoenen doden’ en ‘De vervolging van de christenen’.

Inhoudstafel:
- Het geografisch kader
- Culturen en bevolking van het oude Italische schiereiland
- Het vroegste Rome. De ontwikkeling tot stadstaat
- Begin en hoogbloei van de Republiek
- Buitenlandse veroveringen
- De crisis van de Republiek
- De reorganisatie van de staat door Augustus
- Van Principaat naar Dominaat
- Capita selecta

Katelijn VANDORPE i.s.m. L. MOOREN, Geschiedenis van Rome, Leuven (Acco), 2023.
Powerpoints en schema’s op Toledo
Eigen nota’s
Aanbevolen atlas, niet verplicht om aan te kopen: Putzger Historischer Weltatlas. Erweiterte Ausgabe. 104. Auflage, Cornelsen, Berlin 2011, of 105. Auflage, Cornelsen, Berlin 2021.

 

Hoorcollege met multimedia en monitoraatsessies.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van Griekenland en Rome (B-KUL-F2WL2a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


De open vraag/vragen telt/tellen mee voor 70% van het resultaat, de meerkeuzevragen (zonder giscorrectie) tellen mee voor 30% van het resultaat.