Geschiedenis en onderwijs (B-KUL-F0VE1A)

Doelstellingen
Kennis en inzicht verwerven over de plaats die geschiedenisonderwijs (vooral sinds 1750) heeft ingenomen in de ruimere historische cultuur en in diverse maatschappelijke en nationale contexten.
Begintermen
Basiskennis van de geschiedenis van de historiografie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de geschiedenis van de oudheid (Leuven) 60 sp.
- Master in de geschiedenis (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Optie geschiedenis van de oudheid tot heden) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Optie geschiedenis van de oudheid) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Geschiedenis en onderwijs (B-KUL-F0VE1a)




Inhoud
Sinds het ontstaan van natiestaten is geschiedenisonderwijs een voorwerp van maatschappelijk debat. In dit college staan de discussies en onderwijspraktijken met betrekking tot de inhoud, de plaats en het nut van geschiedenisonderwijs (vooral) sinds 1750 centraal. De 'Belgische' casus wordt uitgebreid behandeld voor de hele periode 1750-vandaag. Daarna komen een aantal internationale casussen aan bod, waarbij de klemtoon ligt op het geschiedenisonderwijs sinds 1945. Bijzondere aandacht gaat uit naar de rol van historische controverses, de verhouding tussen academische geschiedschrijving en schoolgeschiedenis, de spanning tussen burgerschapsopvoedende en wetenschappelijke doelstellingen, het streven naar internationale verzoening via geschiedenisonderwijs, en het fenomeen 'history wars' .
Studiemateriaal
De docent stelt slides en een reader via toledo ter beschikking, evenals de asynchrone digitale afstandsmodules.
Toelichting werkvorm
De colleges gaan on-campus door, afgewisseld met asynchrone digitale afstandsmodules. Studenten ingeschreven op campussen buiten Leuven kunnen dit OPO volledig op afstand volgen, via lesopnames en/of asynchrone digitale afstandsmodules. (let wel: het examen gaat in Leuven door)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis en onderwijs (B-KUL-F2VE1a)
Toelichting
Studenten dienen bij het begin van de examenperiode een beknopte paper in waarin twee zelfgekozen wetenschappelijke artikelen die niet tot de reader behoren worden gepresenteerd en geconfronteerd met de inzichten uit de cursus en de reader.
De paper geldt voor één vijfde van de quotering; het examen voor vier vijfde. Om een score te kunnen krijgen voor dit OPO is deelname aan beide onderdelen verplicht. D.w.z. dat het onvoldoende is om deel te nemen aan het schriftelijk examen. In dezelfde zittijd moet én de paper worden ingediend, én aan het schriftelijk examen deelgenomen.