Publieksgeschiedenis (B-KUL-F0SW6A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
Vandendriessche Joris (coördinator) |  Vandendriessche Joris |  Wils Kaat |  Acke Leendert (medewerker)
POC Geschiedenis

Inzicht geven in de wijzen waarop geschiedenis in de samenleving aan bod komt en de historische beeldvorming bepaald wordt door de media en de genres die hiertoe worden ingezet.

Op een actieve manier kennis maken met de praktijk van publieksgeschiedenis.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Publieksgeschiedenis (B-KUL-F0SW6a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Geschiedenis

In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de eigenheid en de kenmerken van verschillende publiekshistorische media en representatievormen, en hun impact op de wijze waarop het verleden gestalte krijgt (historische documentaires, films, televisieprogramma's, musea, tentoonstellingen, erfgoedsites, historische games en online vormen van publieksgeschiedenis).  Dit gebeurt voor elk van de representatievormen zowel vanuit een theoretische invalshoek als aan de hand van concrete voorbeelden.

De studenten ontwikkelen ook zelf een prototype van een publiekshistorisch product en reflecteren op de mogelijkheden en beperkingen van publieksgeschiedenis.

Slides en reader ter ondersteuning van de colleges (beschikbaar via toledo).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Publieksgeschiedenis (B-KUL-F2SW6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Studenten krijgen een eindcijfer op basis van:

- 45%: Een praktijkopdracht, waarin de student zelfstandig of in een kleine groep een publiekshistorisch product ontwerpt en toelicht. De student dient zowel een uitgeschreven voorstelling als een prototype van het product in.

- 45%: Individuele geschreven papers tijdens het semester.

- 10%: Participatie tijdens de lessen.

Elke student moet aan alle onderdelen deelnemen.

Bij herkansing in de derde examenperiode worden deeloverdrachten voor de opdrachten toegestaan wanneer een student voor die opdrachten min. 50% heeft behaald. Voor het onderdeel participatie is geen tweede examenkans mogelijk.