Initiatie in de historische praktijk: oefeningen (B-KUL-F0LC1A)

8 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Thomas Werner (coördinator) |  De Wachter Lieve |  Meijns Brigitte |  Rodriguez Garcia Magaly |  Schorn Stefan |  Thomas Werner |  Acke Leendert (medewerker) |  Bornauw Freija (medewerker) |  De Coninck Erik (medewerker) |  Van Hoeck Evi (medewerker)  | MinderMeer
POC Geschiedenis

- Je kan op een adequate manier informatie uit historische bronnen en historisch-wetenschappelijke literatuur (referentiewerken, wetenschappelijke artikels en monografieën, recensies) verzamelen, analyseren, kritisch evalueren en in je eigen tekst verwerken.
- Je kent de basisprincipes van de historische kritiek en kan ze toepassen op een historische bron. Je hebt inzicht in de mogelijkheden en beperktheden van geschreven bronnen voor historisch onderzoek, in het bijzonder van verhalende bronnen (middeleeuwen, nieuwe en nieuwste tijd) en van historiografische en biografische werken (oudheid)
- Je kan een verantwoorde historische onderzoeksvraag formuleren.
- Je kan een beperkt historisch onderzoek op basis van bronnen en secundaire literatuur aanvatten, uitvoeren, en de conclusies in correct academisch Nederlands uitschrijven.
- Je hebt een kritische attitude tegenover de kennis over het verleden en zijn bronnen.        

 

- Je volgt (of hebt gevolgd) F0LA0A Inleiding tot het historisch onderzoek en F0YR4A L-Informatievaardigheden (of een door de POC goedgekeurde gelijkwaardige leerinhoud).
- Je neemt een kritische houding aan bij de analyse van bronteksten en wetenschappelijke literatuur, en je beschikt over een goede schrijfvaardigheid.
- Je begrijpt het Nederlands in academische teksten zoals het in universitaire cursussen en in de wetenschappelijke literatuur  wordt gebruikt.
- Je bent bereid tot het passief lezen van historisch Nederlands, Frans en Engels (voor Oudheid ook Duits).

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0LC1A : Initiatie in de historische praktijk: oefeningen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Initiatie in de historische praktijk: historische kritiek (B-KUL-F0LC1a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
Meijns Brigitte |  Rodriguez Garcia Magaly |  Schorn Stefan |  Thomas Werner |  Acke Leendert (medewerker) |  Bornauw Freija (medewerker) |  De Coninck Erik (medewerker) |  Van Hoeck Evi (medewerker)  | MinderMeer
POC Geschiedenis

Je past de principes van de historische kritiek toe op een bron (een tekst) uit één historische periode (oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijd, nieuwste tijd). De colleges brengen je de elementaire vaardigheden in het historisch onderzoek van een historische bron bij. Je past zelf de heuristiek toe voor je oefening, wat wil zeggen dat je wetenschappelijke literatuur over je bron en je thema zoekt en raadpleegt. In de colleges worden methoden en technieken aangereikt om je bron kritisch te ontleden.

Doorheen het semester wordt door docent en assistent tussentijds feedback gegeven op diverse stadia van heuristiek, onderzoek en redactie van de oefening.

Concrete richtlijnen over de omvang van de oefening worden gecommuniceerd via Toledo.

Elektronische leeromgeving Toledo.

Presentatiesoftware.

Voorbeeldmateriaal (bronnen, wetenschappelijke edities van bronnen, werken).

Werner Thomas e.a., Geschiedenis schrijven. Praktische handleiding voor het opstellen van historische papers, Leuven, 2020.

Enrico Castro Morales en Ruth Lintermans, Handleiding refereren en Zotero. Praktische gids voor studenten, Leuven, 2020.

Tim Piceu en Sara Broucke, Handleiding historische werkinstrumenten, Leuven, 2020.

Lieve De Wachter, Kirsten Fivez, Carolien Van Soom en Bert De Groef, Wetenschappelijk schrijven in tijden van AI, Gent: Owl Press, 2024.

De drie handleidingen en de schrijfgids worden tijdens de lessen actief gebruikt, en ook voor de uitwerking van je papers voor dit opleidingsonderdeel en voor alle andere papers van de opleiding heb je ze nodig. De handleidingen worden in pdf via Toledo aangeboden. De schrijfgids is verkrijgbaar bij Acco en Standaard Boekhandel.

Via hoorcolleges en onderwijsleergesprekken levert de docent een aantal methodologische basiscompetenties aan, in het bijzonder met betrekking tot de historische kritiek en het formuleren van de historische vraagstelling.
- Je bent op deze bijeenkomsten aanwezig. Actieve deelname aan deze interactieve lesvorm laat je toe om de problemen die jij en je medestudenten ontmoeten tijdens jullie individueel onderzoekswerk te detecteren en op te lossen.
- Daarnaast krijg je verschillende individuele deelopdrachten met strikte deadlines, in het bijzonder met betrekking tot de historische kritiek en tekstanalyse en met betrekking tot de formulering van een onderzoeksvraag. Die opdrachten worden verbeterd en je krijgt individuele en collectieve feedback.
 

Groepen Middeleeuwen, Nieuwe Tijd en Nieuwste Tijd: de opdrachten en het opvolgen van de feedback zijn verplicht en maken deel uit van het evaluatieproces.
Groep Oudheid: de opdrachten bouwen op elkaar voort. Hoewel ze, net als het opvolgen van de feedback, verplicht zijn, word je enkel op de definitieve versie van de paper gequoteerd.

4 sp. Initiatie in de historische praktijk: casestudy (B-KUL-F0XU6a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum16 urenTweede semester
De Wachter Lieve |  Meijns Brigitte |  Rodriguez Garcia Magaly |  Schorn Stefan |  Thomas Werner |  Acke Leendert (medewerker) |  Bornauw Freija (medewerker) |  De Coninck Erik (medewerker) |  Van Hoeck Evi (medewerker)  | MinderMeer
POC Geschiedenis

Je voert een beperkt historisch onderzoek uit over een bepaald thema op basis van een bepaalde bron (een tekst) uit één historische periode (oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijd, nieuwste tijd). Indien van toepassing, gebeurt dit in combinatie met meerdere gelijksoortige bronnen die je zelf hebt opgespoord. De colleges brengen je de elementaire vaardigheden in het voeren en uitschrijven van historisch onderzoek bij. Je past zelf de heuristiek toe voor je oefening, wat wil zeggen dat je wetenschappelijke literatuur over je thema zoekt en raadpleegt en in je oefening integreert.

Doorheen het semester wordt door docent en assistent tussentijds feedback gegeven op diverse stadia van heuristiek, onderzoek en redactie van de oefening.

Concrete richtlijnen over de omvang van de oefening worden gecommuniceerd via Toledo.

Elektronische leeromgeving Toledo.

Presentatiesoftware.

Voorbeeldmateriaal (bronnen, wetenschappelijke edities van bronnen, werken).

Werner Thomas e.a., Geschiedenis schrijven. Praktische handleiding voor het opstellen van historische papers, Leuven, 2020.

Enrico Castro Morales en Ruth Lintermans, Handleiding refereren en Zotero. Praktische gids voor studenten, Leuven, 2020.

Tim Piceu en Sara Broucke, Handleiding historische werkinstrumenten, Leuven, 2020.

Lieve De Wachter, Kirsten Fivez, Carolien Van Soom en Bert De Groef, Wetenschappelijk Schrijven in tijden van AI, Gent: Owl Press, 2024.

De drie handleidingen en de schrijfgids worden tijdens de lessen actief gebruikt, en ook voor de uitwerking van je papers voor dit opleidingsonderdeel en voor alle andere papers van de opleiding heb je ze nodig. De handleidingen worden in pdf via Toledo aangeboden. De schrijfgids is verkrijgbaar bij Acco, bij Standaard Boekhandel of online.

 

Via hoorcolleges en onderwijsleergesprekken levert de docent een aantal methodologische basiscompetenties aan, in het bijzonder met betrekking tot het uitschrijven van een onderzoekspaper of artikel.
- Je bent op deze bijeenkomsten aanwezig. Actieve deelname aan deze interactieve lesvorm laat je toe om de problemen die jij en je medestudenten ontmoeten tijdens jullie individueel onderzoekswerk te detecteren en op te lossen.
- Daarnaast krijg je verschillende individuele deelopdrachten met strikte deadlines, in het bijzonder met betrekking tot de opbouw van een wetenschappelijk artikel. Die opdrachten worden verbeterd en je krijgt individuele en collectieve feedback.
 

Groepen Middeleeuwen, Nieuwe Tijd en Nieuwste Tijd: de opdrachten en het opvolgen van de feedback zijn verplicht en maken deel uit van het evaluatieproces.
Groep Oudheid: de opdrachten bouwen op elkaar voort. Hoewel ze, net als het opvolgen van de feedback, verplicht zijn, word je enkel op de definitieve versie van de paper gequoteerd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Initiatie in de historische praktijk: oefeningen (B-KUL-F2LC1a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


De evaluatie van het vak bestaat uit twee onderdelen:

1)     Een schriftelijk, meerkeuze-examen in de examenzittijd van januari (examenduur: 1 uur). Dit examen wordt geëvalueerd aan de hand van pass/fail.

2)     Papers

Voor het vak gelden volgende voorwaarden:

•              Aanwezigheid in alle lessen en ondersteunende sessies is verplicht. Het indienen van alle deelopdrachten is verplicht.

Bij twee keer ongewettigde afwezigheid en/of het niet indienen van een deelopdracht verlies je het recht op ondersteuning en feedback door de praktijkassistent of docent. Als je een geldige reden hebt om niet in de les te zijn, laat je dit op voorhand of ten laatste de dag zelf weten aan de praktijkassistent, met bewijsstukken. Het verlies van ondersteuning en feedback geldt zowel voor de feedback op de eerste versies van de papers als voor de ondersteuning via mail of tijdens het spreekuur van de praktijkassistent of docent.

•              Deelname aan alle evaluatie-onderdelen is noodzakelijk om te kunnen slagen voor het OPO. De opdrachten moeten ook voldoen aan de basisvoorwaarde op het vlak van omvang (zie Toledo voor meer informatie). Als je een deelopdracht niet indient krijg je een NA als evaluatie ('niet afgelegd') voor het opleidingsonderdeel in zijn geheel.

•              Je moet bovendien geslaagd zijn op beide onderdelen (examen en papers) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel in zijn geheel. Indien niet aan deze voorwaarde voldaan is, kan je nog maximaal 9/20 halen voor het opleidingsonderdeel in zijn geheel.

•              Het integreren van de feedback van praktijkassistent en docent in een volgende versie is verplicht en maakt deel uit van de evaluatie van die definitieve paper. Het niet-integreren van de feedback heeft zo gevolgen voor je eindresultaat.

•              Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de (verkorte) bachelor in de geschiedenis en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.

Groepen Middeleeuwen, Nieuwe Tijd en Nieuwste Tijd: het eindresultaat voor het vak wordt bepaald door de definitieve versies van de deelopdrachten.

Groep Oudheid: de eindscore heeft enkel betrekking op de eindpaper

Bij herkansing werk je verder met dezelfde bron. Indien je bij de eerste examenkans geslaagd was voor één van beide onderdelen (examen of papers) wordt dit resultaat overgedragen naar de herkansing.