Academisch Arabisch II (B-KUL-F0AT8A)

6 studiepuntenArabisch39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Taal- en regiostudies

Studenten:

  • Kunnen een lange complexe Arabisch tekst begrijpen (modern standaard Arabisch) zonder hulpmiddelen, en kunnen de inhoud van de tekst bespreken in het Arabisch.
  • Kunnen een lang complex audiovisueel fragment begrijpen zonder hulpmiddelen en de inhoud bespreken in het Arabisch
  • Kunnen een samenvatting schrijven van een lange tekst in het Arabisch
  • Kunnen Arabisch gebruiken op een academische manier
  • Kunnen een lange en complexe tekst schrijven over een vrij gekozen of opgelegd onderwerp.
  • Kunnen een lange en complexe mondelinge presentatie in het Arabisch geven over een vrij gekozen of voorgesteld onderwerp.
  • Kunnen een lange complexe tekst in het Nederlands of Engels parafraseren of vertalen.

  • Geslaagd voor MSA III
  • Kennis van woordenschat en grammatica geleerd in MSAI, MSAII, MSAIII en Academisch Arabisch I

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Academisch Arabisch II (B-KUL-F0AT8a)

6 studiepuntenArabischWerkvorm: Practicum39 urenTweede semester
POC Taal- en regiostudies

  • De cursus biedt strategieën voor studenten om op een grondige manier Arabisch te gebruiken (lezen, analyseren, schrijven, discussiëren, en presenteren) in verschillende academische contexten.
  • De cursus concentreert zich op het modern standaard Arabisch en neemt de evolutie van deze taal door de loop van de 20e eeuw tot nu aan toe onder de loep.
  • Het studie materiaal voor deze cursus is gekozen uit academische en niet-academische Arabische bronnen. Het materiaal varieert van culturele, artistieke, literaire, tot socio-politieke onderwerpen.
  • Het studie materiaal voor deze cursus bestaat uit leesteksten en audiovisuele fragmenten. Al het gekozen materiaal wordt in het Arabisch besproken tijdens de les, en gekoppeld aan schrijf –en mondelinge presentatie opdrachten. Voor het academisch schrijven leren de studenten hoe ze reviews, samenvattingen, en korte artikelen moeten schrijven.

 

  • Uktub al-árabiya, Advanced Writing Skills in Modern Standard Arabic, A. Hassanein, D. Abo El Seoud and H. Yehia, AUC Press, 2014 (niet verplicht om te kopen)
  • The Connectors in Modern Satandard Arabic, N. Naili Al-Warraki and A. Taher Hassanein, AUC Press, 1994 (niet verplicht om te kopen)
  • Authentiek studiemateriaal uit de Arabische wetenschappelijke bronnen, media en literatuur.

Er wordt zoveel mogelijk Arabisch gesproken tijdens de les, indien noodzakelijk kan in het Nederlands of Engels verdere uitleg gegeven worden.

Tijdens de les lezen, analyseren, en bespreken we een Arabische tekst en/of audiovisueel fragment. Als huiswerk dienen de studenten om de week een korte tekst in, waarin ze een samenvatting, review, of opiniestuk schrijven over de tekst en/of het audiovisueel fragment dat in de klas is besproken. De docente corrigeert de taken en schrijft feedback. De meest voorkomende fouten en zwakke punten in de teksten van de studenten worden ook belicht en besproken tijdens de les.

Elke week moet elke student een korte presentatie in het Arabisch geven.

Tijdens de cursus periode moet elke student een paper voorbereiden in het Arabisch (tot 500 woorden) over een onderwerp dat aan het begin van het semester wordt vastgesteld. De papers worden gepresenteerd en besproken tegen het einde van de cursus periode.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Academisch Arabisch II (B-KUL-F2AT8a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten


  • Actieve participatie, opdrachten, en paper (40%).
  • Geschreven examen (30%): de studenten moeten antwoorden op vragen opschrijven over een ongeziene tekst die tijdens het examen wordt gegeven. Het onderwerp van de examentekst is gerelateerd aan de belangrijkste onderwerpen die tijdens het semester zijn behandeld. De studenten moeten ook een alinea in het Arabisch schrijven gerelateerd aan deze tekst (een samenvatting, analyse, of opinie).
  • Mondeling examen (30%): De studenten moeten een tekst die tijdens het semester is bestudeerd luid oplezen. Vervolgens dienen ze vragen te beantwoorden over de tekst die ze hebben gelezen, alsook aanvullende grammaticale vragen.

 

De onderdelen permanente evaluatie worden voor hetzelfde aandeel als in de eerste examenkans, overgedragen naar de herkansing.