Datagedreven technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J90A)

Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel
- heeft de student inzicht in hoe datamanagement binnen een zorginstelling georganiseerd wordt
- kan de student de verschillende componenten van het elektronisch medisch dossier situeren
- kent de student basisconcepten van databases en ‘data modeling’, databeveiliging in de medische wereld, en medische codeer- en klassificeersystemen
- heeft de student inzicht in de technieken en mogelijkheden voor de verschillende groepen van (patiënt)monitoring
- kan de student in teamverband werken
- heeft de student bewezen creatief en probleemoplossend te kunnen denken om tot een gefundeerde, toegevoegde waarde te komen in mobiele applicaties voor de gezondheidszorg
- heeft de student kennis gemaakt met standaarden en goede praktijken in datagedreven technologie voor de gezondheidszorg
- heeft de student inzicht in de technologie en organisatie voor het ondersteunen van de werking met diagnostische beelden (PACS – ‘Picture Archiving and Communication Systems’)
- kan de student recente initiatieven voor het uitwisselen van medische gegevens in België (‘eHealth’) kaderen, inclusief hun beperkingen en uitdagingen
- is de student in in contact gekomen met ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen bij het gebruik van datagedreven technologie.
Begintermen
- De student is in staat om kritisch te reflecteren, om conceptueel te denken, een mening te vormen en helder te formuleren
- De student beschikt over de nodige digitale vaardigheden om een online opleiding te volgen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg (B-KUL-E0J90a)




Inhoud
Er wordt theorie aangeboden om de opdracht tot een goed einde te brengen. De theorie omvat uitleg over:
Validatiepiramide, FMEA, het ethisch kader, low fidelity paper prototype en het Business model canvas
De opdracht zelf bestaat uit vier stappen.
Stap 1: idee
Alle leden van het team bespreken hun achtergrond met elkaar en zoeken hierin een gezamenlijke opportuniteit voor een fictieve mobiele applicatie als medisch hulpmiddel. De studenten maken hierbij gebruik van een SWOT analyse. Wanneer een idee is gevormd, moet dit worden afgestemd met en goedgekeurd door de verantwoordelijke opleidingscoördinatoren.
Stap 2: design
In dit hoofdstuk wordt gekeken hoe het product zich zal verhouden op basis van Intentie, Eindgebruiker, Wetgeving, Risicobeheer, Waardegedreven zorg en Ethiek.
Stap 3: ontwikkeling
De teams ontwikkelen een low fidelity paper prototype van de applicatie op papier of met behulp van software (vb. Figma, Miro).
Stap 4: valorisatie
Om een idee te krijgen van de marktwaarde van de applicatie, vullen de teams het business model canvas van Osterwalder in.
Toelichting werkvorm
De student creëren een mobiele applicatie op papier. Ze voeren deze opdracht in teams uit. Het eindresultaat is een videopresentatie waarin ze de doorlopen stappen uitleggen. De video wordt beoordeeld door de andere deelnemers en de docenten.
1 sp. Monitoring en telezorg (B-KUL-E0J91a)




Inhoud
1. Monitoring
2. De tele van telezorg
3. Toepassingen
4. Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen
Studiemateriaal
Online Toledo cursus
Toelichting werkvorm
Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).
1.5 sp. Datamanagement en het elektronisch medisch dossier (B-KUL-E0J92a)
Inhoud
Databases
Medisch Coderen
Data beveiliging
Ziekenhuisinformatiesystemen
Spraakherkenning
PACS / beeldbeheersystemen
eHealth/telesamenwerking tussen zorgactoren
Ethische, maatschappelijke en praktische uitdagingen
Studiemateriaal
Online Toledo cursus
Toelichting werkvorm
Er worden geen fysieke hoorcolleges gegeven, maar de student neemt de leerstof zelfstandig en op eigen tempo door op Toledo (online asynchroon leren).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Datagedreven technologie voor de gezondheidszorg (B-KUL-E2J90a)
Toelichting
Voor de OLA’s Monitoring & telezorg (1 sp) en Datamanagement & het elektronisch medisch dossier (1.5 sp) wordt een gecombineerd schriftelijk examen ingericht tijdens de examenperiode van het eerste semester, vormgegeven met zowel meerkeuze als open vragen.
Het OLA Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg (1.5 sp) wordt geëvalueerd aan de hand van een presentatie door- de student (via videoconferentie), die wordt beoordeeld door de medestudenten en de docenten. Bij het niet afronden van de opdracht wordt een NA neergeschreven.
De weging van de score is als volgt: 25% Monitoring & telezorg, 37.5% Datamanagement & het elektronisch medisch dossier, en 37.5% voor de opdracht mobiele applicaties voor de gezondheidszorg.
Toelichting bij herkansen
Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.
- E0J90a - Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- E0J91a - Monitoring en telezorg (binnen academiejaar)
- E0J92a - Datamanagement en het elektronisch medisch dossier (binnen academiejaar)
Het gecombineerde schriftelijke examen kan herkanst worden. Dit bevat de OLA’s Monitoring & telezorg en Datamanagement & het elektronisch medisch dossier. Het is mogelijk om elk OLA apart te herkansen. De punten van de niet herkanste onderdelen blijven staan.
De punten voor het OLA Mobiele applicaties voor de gezondheidszorg worden overgedragen naar de volgende examenperiode.