Organisatie van de gezondheidszorg (B-KUL-E0G72A)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Verpleeg- en vroedkunde

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten van de opleiding

- OLR 1: Kan gezondheidsgegevens correct verzamelen, gebruiken en interpreteren

- OLR 5: Kan kritisch reflecteren over de organisatie van de gezondheidszorg en de impact op de zorg

- OLR 6: Kan de impact van economische, juridische, politieke en maatschappelijke factoren op de gezondheidszorg toelichten

- OLR 10: Kan principes van teamdynamiek (motiveren, omgaan met conflicten, etc.) en besluitvorming efficiënt toepassen als lid of als leider van een interprofessioneel zorgteam

- OLR 12: Kan op een effectieve manier leidinggevende vaardigheden toepassen bij het begeleiden van een (interprofessioneel) team

- OLR 23: Kan wetenschappelijke bevindingen adequaat schriftelijk en mondeling rapporteren en presenteren aangepast aan de behoeften van diverse groepen in de gezondheidszorg

- OLR 25 Heeft inzicht in de verschillende rolinvullingen in de verpleeg- en vroedkunde en in de waarden van de master verpleegkunde/vroedkunde als lid en leider van interprofessionele zorgteams en in de bredere maatschappij

Op het einde van dit opleidingsonderdeel gelden volgende leerdoelen

- Kan kritisch reflecteren, rekening houdend met beleidskeuzes, kostenefficientie en de Belgische en Europese context, over de organisatie van curatieve zorg, met inbegrip van de eerstelijns gezondheidszorg en de ouderenzorg. Kan hierbij de waarde en de rol van de master verpleegkunde/ vroedvrouw begrijpen.

- Kan de impact van juridische en maatschappelijke ontwikkelingen op de gezondheidszorgactoren toelichten.

- Kent de taken en financiering van de verschillende zorgactoren die de patiëntenzorg beïnvloeden.

- Begrijpt dat belangrijke beslissingen voor de gezondheidszorgsector op verschillende niveaus in de gezondheidszorg en daarbuiten worden genomen.

- Kan het micro-(patiënten), meso- (zorgorganisatie) , en macro- niveau (public health) van elkaar onderscheiden.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E0D21A : Organisatie van de gezondheidszorg (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Organisatie van de gezondheidszorg (B-KUL-E0G72a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semester
POC Verpleeg- en vroedkunde

DEEL I: ONTSTAAN EN KENMERKEN VAN HET BELGISCH GEZONDHEIDSZORGSYSTEEM

1. Algemene beschouwingen bij gezondheidszorgsystemen

2. Het ontstaan van het Belgisch gezondheidszorgsysteem

3. Kenmerken van het Belgisch gezondheidszorgsysteem

DEEL II. AANBOD IN DE GEZONDHEIDSZORG

1. Instellingen van de curatieve sector

- De ziekenhuizen

- Privéklinieken

- Eerstelijnsgezondheidszorg

- Ouderenzorg

- Palliatieve zorg

- Psychiatrie en geestelijke gezondheidszorg

- Laboratoria

- Dringende geneeskundige hulpverlening

- Niet-dringend liggend ziekenvervoer

2. De preventieve sector

- Jeugdgezondheidszorg

- Bedrijfsgezondheidszorg of arbeidsgeneeskunde

- Bevolkingsonderzoek

3. Sociale hulpverlening en welzijnszorg

4. Gezondheidszorgberoepen

- Uitoefening van gezondheidszorgberoepen

- Beroepstitels

- Planning van het aanbod in de zorg

- Evaluatie van de praktijk en accreditering

- Structuur en organisatie van de praktijk

- De rol van de orde van artsen in de gezondheidszorg

- De kwaliteitswet

DEEL III. E-HEALTH EN OMGAAN MET INFORMATIE IN DE GEZONDHEIDSZORG

1. E-health, telemonitoring, m-health, health apps, big data, cloud computing en belangenafweging

2. Het omgaan met gegevens en het medisch beroepsgeheim

- Beroepsgeheim

- Beroepsgeheim en de formatiemaatschappij

- GDPR

3. Spelregels bij het omgaan met gezondheidsgegevens en e-health

DEEL IV: PATIENTENRECHTEN, BIOETHIEK EN MEDISCHE AANSPRAKELIJKHEID

Het handboek dat gebruikt zal worden, verschijnt bij Lannoo begin oktober 2020.

Slides op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Organisatie van de gezondheidszorg (B-KUL-E2G72a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het examen bestaat uit twee delen:

- Schriftelijk examen met open en gesloten vragen  (75% van de punten)

- Groepswerk (paper) tijdens het semester (25% van de punten)

Wanneer de paper niet of niet tijdig wordt ingediend, dan wordt een nul gegeven op dit gedeelte.

 

Tijdens de tweede zittijd wordt enkel via een schriftelijk examen geëvalueerd. Het onderdeel van de paper is niet herkansbaar en de punten van de eerste examenkans worden overgenomen in de tweede examenkans.