Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-E0E48A)

9 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Geneeskunde

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel

-     heeft de student de reeds verworven onderzoeksvaardigheden zelfstandig toegepast en verder aangescherpt in het gekozen onderzoeksdomein;

-     heeft de student meer affiniteit ontwikkeld met zijn/haar toekomstige zelf;

-     heeft de student in het kader van een voor hem/haar nieuwe onderzoekstopic een breder en dieper inzicht verworven in de gekozen (sub)discipline waarin het onderzoek zich situeert;

-     heeft de student persoonlijk ervaren hoe mensen in complexe omgevingen met elkaar interageren en geleerd hoe men hierin moet functioneren;

-     kan de student feedback geven en zelf omgaan met gekregen feedback;

-     kan de student reflecteren over het eigen leerproces;

-     kan de student in de vorm van een artikel rapporteren over de resultaten van zijn/haar wetenschappelijk onderzoek met toepassing van de regels van wetenschappelijke integriteit;

-     kan de student in het Engels mondeling rapporteren over het onderzoeksproces en de onderzoeksresultaten, hierbij rekening houdend met de disciplinaire achtergrond van het doelpubliek.

-     kan de student interdisciplinair over onderzoek in discussie treden met studenten van een andere opleiding.

De student heeft een sterke interesse voor wetenschappelijk onderzoek, heeft goede sociaal-communicatieve vaardigheden, beheerst het Engels actief en is bereid zich in te werken in een team.

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-E0E48a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
Facultaire POC Geneeskunde

De student verblijft gedurende een periode van minimum 30 dagen in een laboratorium of klinische dienst verbonden aan een universitaire instelling en verricht er activiteiten die alle aspecten van het wetenschappelijk onderzoek bestrijken. Dit houdt ook in dat de student zich aan de hand van relevante artikels grondig inwerkt in het onderzoeksdomein, en deelneemt aan activiteiten van de betrokken dienst of laboratorium die representatief zijn voor de opdracht van de dienst/laboratorium of er deel uitmaken van de algemene werking. Naast het zelf uitvoeren van een eigen specifiek onderzoeksproject in een reële onderzoekssetting binnen een onderzoeksgroep, ligt de focus op het communiceren, discussiëren en reflecteren over dit onderzoek binnen een community van honoursstudenten.

artikels

Het OPO “Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 2” bestaat uit 7 onderdelen:

  • 1 onderzoeksstage van minstens 30 dagen
  • 4 lezingen door gastsprekers
  • 4 intervisiesessies, waarbij elke student eenmaal zijn onderzoek voorstelt
  • 2 activiteiten die de community van honoursstudenten zelf organiseert
  • 1 deelname aan een symposium
  • 1 rapportering onder de vorm van een wetenschappelijk artikel
  • 1 reflectieverslag

Meer informatie over wat deze onderdelen inhouden en over de verwachtingen zijn terug te vinden op https://med.kuleuven.be/nl/geneeskunde/honoursprogramma

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-E2E48a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Procesevaluatie

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

De student wordt geëvalueerd in termen van een pass/fail. De evaluatie betreft zowel het proces (het functioneren in de klinische dienst of het laboratorium, deelname aan alle activiteiten en de actieve bijdrage aan de intervisiesessies) als het eindproduct (de beoordeling van de PowerPointpresentatie, van het wetenschappelijk verslag in de vorm van een artikel en van het reflectieverslag). Voor elk van de volgende componenten moet een pass worden behaald om geslaagd te zijn voor dit opleidingsonderdeel:

- de onderzoekstage (indien geen 30 dagen onderzoekstage werden verricht, leidt dit automatisch tot een fail);

- de deelname aan alle activiteiten (4 lezingen door gastsprekers, 4 intervisiesessies, 2 activiteiten georganiseerd door de community van honoursstudenten, deelname aan 1 symposium);

- de actieve bijdrage aan 4 intervisiesessies;

- de PowerPointpresentatie tijdens een van de intervisiesessies;

- het wetenschappelijk verslag in de vorm van een artikel (het niet tijdig indienen van het verslag leidt automatisch tot een fail);

- het reflectieverslag (het niet tijdig indienen van het reflectieverslag leidt automatisch tot een fail).

 

Een tweede examenkans is niet mogelijk omdat de evaluatie grotendeels gebaseerd is op deelname aan verschillende activiteiten en actieve bijdrage aan presentaties en discussies in groep.

Er is geen tweede examenkans.