Inleiding tot de klinische seksuologie (B-KUL-E09L1B)
Doelstellingen
- De studenten kunnen de multidimensionele aard van seksualiteit en de seksuologie als wetenschap herkennen, benoemen en verklaren.
- De studenten kunnen het (historische) wetenschappelijke kader dat aan de basis ligt van de seksuele hulpverlening beschrijven en op zijn waarde beoordelen in het licht van de kritische bedenkingen die recentelijk bij de gangbare praktijk werden geformuleerd.
- De studenten kunnen de seksuele stoornissen van mannen en vrouwen (zoals beschreven in de DSM-IV en DSM-5) herkennen en beschrijven.
- Studenten kunnen aan de hand van voorbeeldcasussen reflecteren over diagnose en behandeling van specifieke seksuele disfuncties, seksuele problemen en seksuele zorgen.
- De studenten worden zich door de inhoud van de colleges bewust van de eigen attitude en houding ten aanzien van het thema seksualiteit en kunnen aanvoelen in welke mate ze voor zichzelf een rol in de seksuele hulpverlening weggelegd zien.
Begintermen
Er zijn geen specifieke begintermen voor dit opleidingsonderdeel.
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Master in de seksuologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) 180 sp.
- Postgraduaat in de acute geneeskunde (Leuven) 79 sp.
- Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting orthopedagogiek) 120 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Inleiding tot de klinische seksuologie (B-KUL-E09L1a)



Inhoud
De inhoud van dit OPO omvat o.a. de volgende thema's:
- Seksualiteit als studieobject van de seksuologie als wetenschap
- Psychosomatische modellen van seksualiteit
- Anatomische en fysiologische basis van het seksueel functioneren
- De seksuele responscyclus en zijn varianten
- Classificatie van seksuele disfuncties en seksuele problemen (incl. DSM-5)
- Behandeling van seksuele disfuncties en seksuele problemen
- Kritische reflecties op de gangbare classificatie en behandeling van seksuele disfuncties en problemen
- Seksualiteit in de context van (chronische) ziekte en lichamelijke beperking (inclusief specifieke visies op behandelmogelijkheden)
- Medicalisering van de seksuele hulpverlening van seksuele problemen van mannen.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal voor dit OPO is vindbaar op TOLEDO en omvat o.a.:
- De PowerPointpresentaties die in de colleges worden gebruikt.
- Een aantal wetenschappelijke artikels die als basis dienden voor het ontwikkelen van de inhoud van de colleges.
- Weblectures van de lessen (onder voorbehoud).
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden de verschillende inhouden van het OPO aan de hand van PowerPointpresentatied toegelicht. Daarbij worden de studenten regelmatig - hetzij individueel, hetzij in duo's, hetzij in kleine groepjes - uitgedaagd om actief te reflecteren over (de eigen ervaringen met) 'seksuele problemen' (als maatschappelijk thema), daarover te discussiëren met andere studenten en uiteindelijk hun ervaringen, ideeën en mening te delen met de rest van de groep.
Er wordt ook gebruik gemaakt van een aantal illustratieve video's over specifieke onderwerpen gelinkt aan de cursus (onder voorbehoud).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot de klinische seksuologie (B-KUL-E29L1b)
Toelichting
De evaluatie van dit OPO bestaat uit een 'mondeling (gesloten boek) examen met schriftelijke voorbereiding'
- De examenvragen zijn 'open vragen', die elk een representatief deel/thema van de leerstof bestrijken.
- Er zijn verschillende soorten vragen: vragen die peilen naar kennis, vragen die peilen naar inzicht en/of toepassing, vragen waarbij tussen delen van de cursus een verband moet kunnen worden gelegd.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde regels en richtlijnen gelden bij de tweede examenkans.