Masterproef (B-KUL-E04M2A)






Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- een concrete vraagstelling voor het beleid van de gezondheidszorg (onderzoek, beleidsvoorbereidend) formuleren en de relevantie hiervan aantonen
- (onder supervisie) een onderzoeksproject (cq. beleidsvoorbereidend project, besluitvorming) planning op een systematische en controleerbare wijze uitvoeren
- de resultaten van het onderzoeksproject analyseren
- op een coherente manier over het resultaat conclusies formuleren
- het onderzoeksproject met zijn resultaten en implicaties rapporteren en presenteren ten aanzien van derden
Begintermen
De studenten beschikken over een voldoende wetenschappelijke basis en een voldoende basiskennis in de afstudeerrichting.
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) (Afstudeerrichting Beleid) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
0.5 sp. Avondcauseriën (B-KUL-E01Z2a)



Inhoud
De student volgt lezingen gegeven door externen die een prominente functie innemen in de gezondheidszorg.
Toelichting werkvorm
De student volgt lezingen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
14.5 sp. Masterproef (B-KUL-E04M2a)




Inhoud
De masterproef bestaat uit een empirisch implementatie- of onderzoeksproject over een relevant vraagstuk voor het beleid van de gezondheidszorg. Het kan betrekking hebben op organisatorische, personeels-, kwaliteits-, economische, juridische of ethische vraagstukken. Het doel is om de kennis en inzichten, opgedaan tijdens de opleiding Master in het Management en Beleid Gezondheidszorg, te integreren en toe te passen.
De student doorloopt volgend proces:
1. afbakening van het onderwerp, formulering van de vraagstelling
2. aantonen van de relevantie van het onderwerp aan de hand van literatuuronderzoek
3. Uitschrijven van onderzoeksvoorstel
4. planning en uitvoering van een systematisch en controleerbaar onderzoeks- of beleidsvoorbereidend project
5. analyse en rapporteren van resultaten (i.f.v. de vraagstelling)
6. op een coherente manier tot conclusies komen over het resultaat
7. presentatie en verdediging van het onderzoek, de resultaten en de implicaties
Deel 1-3 vallen in het eerste semester. Deel 4-7 in het tweede semester
Toelichting werkvorm
Masterproef
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Masterproef (B-KUL-E24M2a)
Toelichting
OLA 1: Avondcauseriën: pass/fail op basis van aanwezigheden tijdens de avondcauseriën. Verdere richtlijnen worden gegeven via Toledo.
Wanneer een fail wordt verkregen op OLA 1, dan kan OLA 2 niet worden afgelegd.
OLA 2: masterproef:
Het onderzoek voor de masterproef moet de procedures rond GDPR en ethische toetsing volgen die worden voorgeschreven op de website Onderwijs-Begeleidings-Commissie van de Groep Biomedische Wetenschappen (OBC). Een onderzoeksproject mag niet van start gaan alvorens de noodzakelijk goedkeuringen te hebben ontvangen.
De student schrijft een masterpaper en volgt daarbij de richtlijnen en deadlines die via Toledo gecommuniceerd worden. De mondelinge verdediging vindt plaats door middel van een posterpresentatie tijdens de posterbeurs. Deze posterbeurs wordt éénmalig op het einde van het 2e semester georganiseerd. Deelname aan de posterbeurs is een voorwaarde om de masterpaper in te mogen dienen. Niet deelnemen aan de posterbeurs resulteert in een NA. De studenten volgen de regels en procedures van het masterproefreglement van de opleiding.
Weging: 4/20 op presentatie tijdens de posterbeurs en 16/20 op de scriptie
Toelichting bij herkansen
OLA 1: Avondcauseriën: geen herkansing mogelijk
OLA 2: masterproef:
Er is geen herkansing mogelijk voor de posterpresentatie aangezien de posterbeurs slechts éénmalig georganiseerd wordt. Indien de student niet deelgenomen heeft aan de posterbeurs, blijft het resultaat ook na de herkansing NA.
Het is wel mogelijk om de masterpaper, de scriptie, opnieuw in te dienen als herkansing. Deadlines hiervoor worden gecommuniceerd via Toledo.