Logistiek management in de gezondheidszorg (B-KUL-E01M8B)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten een logistieke situatie (patiëntenlogistiek, materiaallogistiek, …) in een zorginstelling in kaart brengen, analyseren en evalueren en beschikken ze over de basiskennis aangaande optimalisatiemogelijkheden. Bovendien hebben de studenten inzicht verworven in de impact van logistieke aspecten op de gezondheidszorg (patiëntveiligheid, zorgbeleving met name wachttijden, financiële implicaties, …)
Begintermen
De student heeft een basiskennis van gezondheidszorg. De student heeft een basiskennis inzake verwerking en interpretatie van cijfermateriaal.
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) 60 sp.
- Master in de biomedische wetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting Management en communicatie in de biomedische wetenschappen - Minor Kwaliteitsmanagement) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Logistiek management in de gezondheidszorg (B-KUL-E01M8a)



Inhoud
Het eerste deel vormt de basis. De rol van logistiek in zorginstellingen wordt toegelicht. Trends in logistiek (bv. outsourcing) en logistieke implicaties van trends in de zorg (bv. zorgpaden, stijging daghospitalisatie, fusies tussen organisaties, …) worden besproken. Definities als unit, cluster, keten, netwerk, … en flow, buffer, bottleneck, ontkoppelpunt, … worden behandeld en gesitueerd. Er wordt ingegaan op patiëntenlogistiek, materiaallogistiek (bv. distributie apotheekgoederen, afvalophaling) en onderhoudslogistiek (bv. risico-analyse technische installaties en toestellen). Logistiek performantiemanagement, voor zowel aansturing (planning, push/pull) als inrichting (technologie, automatisatie) krijgt aandacht.
Aansluitend hierbij wordt in een tweede deel ingegaan op een systematische aanpak van logistieke verbeteringsprojecten. Er wordt stilgestaan bij de nodige gegevens en typische analyse ervan. Beschikbare beslissingstools (bv. scheduling, simulatie) worden besproken, met hun sterktes en zwaktes, en geïllustreerd (bv. capaciteitsplanning, voorraadbeheer).
Het derde deel gaat in op de toepassing van organisatieconcepten als o.a. lean thinking (waste analyse, RCA, 5S, VSM, …) voor zorglogistiek.
Studiemateriaal
Als handboek wordt gebruik gemaakt van “Zorglogistiek: Basisboek” (L. Pintelon – F. Van Puyvelde, Acco, Leuven, 2011). De powerpointpresentaties gebruikt tijdens de colleges worden via Toledo ter beschikking gesteld. Extra casussen en artikels worden eveneens via Toledo aangeboden.
Toelichting werkvorm
De colleges worden op een interactieve manier gegeven. De theorie wordt afgewisseld met oefeningen en discussiecasussen. De discussiecasussen verschillen in grootte en complexiteit. Af en toe worden tijdens de colleges artikels (professionele en academische) journals geanalyseerd en geëvalueerd. Deze artikels kunnen voor het college vanop Toledo worden gedownload.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Logistiek management in de gezondheidszorg (B-KUL-E21M8b)
Toelichting
Het examen zelf bestaat uit twee delen:
- Een eerste deel is schriftelijk en bestaat uit een aantal kleine vragen en peilt vooral naar de kennis en het inzicht qua basisbegrippen.
- Het tweede deel is mondeling (met schriftelijke voorbereiding) en bestaat uit een casus, er wordt hier verwacht dat de student de verworven logistieke kennis kan toepassen.
Deel 1 en deel 2 staan beide op 50% van de punten.
Toelichting bij herkansen
De examenvorm is identiek aan die van de eerste zittijd.