Gezondheidseconomie (B-KUL-E00Z0A)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten een beter inzicht in de specifieke economische mechanismen die aan het werk zijn in de gezondheidssector. Ze kunnen deze inzichten toepassen bij de evaluatie van specifieke beleidsmaatregelen. Ze zijn in staat op een kritische wijze onderzoeksresultaten te interpreteren.
Begintermen
Bij de aanvang van de cursus gezondheidseconomie zijn de studenten bekend met klassieke economische concepten (vraag, aanbod, marktwerking, prijsvorming, voorkeuren, etc.). Voor meer uitleg over deze economische concepten, zie bijv. hoofdstukken 3, 4, 5 en 8 in het handboek “Economie, een inleiding” (A. Decoster et al., 2013, Universitaire Pers Leuven).
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) (Afstudeerrichting Beleid) 60 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) 180 sp.
- Master in de actuariële en financiële wetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Postgraduaat in de acute geneeskunde (Leuven) 79 sp.
- Master in de klinische biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Gezondheidseconomie (B-KUL-E00Z0a)



Inhoud
De klemtoon in dit vak ligt op een analyse van de gezondheidszorg vanuit een bredere maatschappelijke context.
1. Gezondheid en gezondheidszorg: relatief belang van niet-zorgdeterminanten.
2. Groei van de uitgaven (verklaring, evaluatie vanuit welvaartsstandpunt, prioriteitenstelling: link met evaluatie).
3. Ziekteverzekering (theorie van “optimale” ziekteverzekering; moral hazard en adverse selectie: werking van markten van ziekteverzekering; verplichte ziekteverzekering en gereguleerde concurrentie).
4. Gevolgen van keuzevrijheid voor patiënten (informatie en keuzes; prijs- en/of kwaliteitsconcurrentie: analyse en internationale voorbeelden).
5. Patenten en innovaties: interactie tussen gezondheidsbeleid en technisch-wetenschappelijke vooruitgang.
6. Verdeling en rechtvaardigheid (concepten van toegankelijkheid, horizontale en verticale billijkheid, meting van socio-economische ongelijkheid versus ongelijkheid in welvaart).
Studiemateriaal
De colleges zullen gebruik maken van recent gepubliceerde artikelen. Deze zullen variëren van jaar tot jaar. Lectuur ervan is verplicht.
Toelichting werkvorm
Het vak zal vooral gegeven worden via hoorcolleges. De studenten zullen bovendien leesopdrachten krijgen. De te lezen teksten worden door hen voorgesteld en bediscussieerd. Tijdens deze discussies wordt de klemtoon gelegd op de relevantie van algemene theoretische resultaten voor de Belgische situatie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Gezondheidseconomie (B-KUL-E20Z0a)
Toelichting
Het examen bestaat uit twee delen: het eerste deel is de groepspresentatie van een tekst, het tweede deel is een individueel schriftelijk examen.
Indien de student niet in de mogelijkheid is om deel te nemen aan de groepspresentatie, kan de student uitzonderlijk met toestemming van de docent een individuele vervangopdracht doen die bestaat uit het schrijven van een paper over de te lezen artikels.
De groepspresentatie en het tijdig invullen van de peer-evaluatie of het tijdig indienen van de individuele vervangopdracht is een voorwaarde om aan het examen te mogen deelnemen. Indien de student geen groepspresentatie & tijdige peer-evaluatie deed of geen individuele vervangopdracht tijdig indiende, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.
WEGING: 8/20 op groepspresentatie of individuele vervangopdracht, 12/20 op het individuele schriftelijk examen.
De peer-evaluatie helpt de docent bij de beoordeling van het individuele aandeel van de student in de voorbereiding van de groepspresentatie.
Toelichting bij herkansen
- De studenten die geslaagd waren voor het gedeelte groepspresentatie/individuele vervangopdracht tijdens de eerste examenperiode leggen enkel het schriftelijk examen af. De punten tijdens de tweede examenkans worden als volgt berekend: groepspresentatie/individuele vervangopdracht (8/20, overdracht van punten uit de eerste examenperiode) en schriftelijk examen (12/20)
- De studenten die niet geslaagd zijn voor het gedeelte groepspresentatie/individuele vervangopdracht tijdens de eerste examenperiode krijgen een schriftelijk examen (12/20) en schrijven een paper over de te lezen artikels (8/20)