Spaans I (B-KUL-D0T97A)

3 studiepuntenSpaans26 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Aangezien de grootte van een groep bepaalt hoe ver we kunnen gaan in de realisatie van deze essentiële communicatieve doelstellingen, is het aantal deelnemers tot de cursus beperkt. De studenten kunnen het opleidingonderdeel zelf aanvinken in hun ISP en worden toegelaten tot het opleidingsonderdeel op een first come, first serve basis.

In dit opleidingsonderdeel ligt de nadruk niet op het aanreiken van theoretische kennis met betrekking tot de Spaanse taal maar wel op het ontwikkelen van communicatieve vaardigheid in het Spaans.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
• kan de student zich met de nodige basiskennis en zelfvertrouwen schriftelijk en mondeling in enkele courante zakelijke situaties in het Spaans uitdrukken (Europees referentieniveau tussen A1 en A2)
• beheerst de student de basisluister- en leesvaardigheid om courante uitingen in geschreven en gesproken Spaans te begrijpen
• heeft de student een communicatieve vaardigheid ontwikkeld die hem in staat stelt een goede communicatieve indruk te geven aan een Spaanse gesprekspartner
• kan de student zich op een zelfstandige manier verder in de Spaanse taal verdiepen

Deze doelstellingen worden ook in de eerste les op interactieve en inductieve wijze aangebracht.
 

* Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T39A : Spaans I
D0W42A : Spaans (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0S33A : Spanish I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Spaans I (B-KUL-D0T97a)

3 studiepuntenSpaansWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Om de doelstellingen te realiseren, gaat alle aandacht bij dit opleidingsonderdeel naar de verwerving van de voor een economist relevante vaardigheden, zoals een correcte basisuitspraak en -spelling, alsook -dankzij een basiskennis van woordenschat en grammatica- een overlevingskit van lees-, luister-, presentatie- en conversatievaardigheden. Daarbij wordt steeds een onderscheid gemaakt tussen de opbouw van de noodzakelijke actief te beheersen componenten enerzijds (zoals basisklanken van het standaard-Spaans van Spanje; de basistijden en basistypes van de werkwoorden, getallen lezen en schrijven; zeer courante thema’s en termen) en passieve kennis anderzijds (uitspraakvarianten van regiolecten uit Spanje en Latijns-Amerika; complexere tijden en wijzen van werkwoorden, varianten van termen...).
De grootte van de groep bepaalt hoe sterk de actieve component uitgewerkt kan worden.

a) Verplicht studiemateriaal :
- syllabus (ILT; te koop bij ILT-cursusdienst.
- Buyse, Delbecque N. & Speelman D. (2020). PortaVoces Thematische woordenschat Spaans voor economiestudenten. Acco. ISBN: 9789463799416 (te koop cursusdienst ILT); ofwel K. Buyse, Delbecque N. & Speelman D. (2015). PortaVoces. Thematische woordenschat Spaans. Acco. Boek + on line oefeningen op woordenschat. ISBN: 9789462922785 (te koop bij Acco)
- K. Buyse (2015). Basisuitspraak Spaans. Acco. Boek + on line oefeningen op uitspraak. ISBN: 9789462922792 (te koop bij Acco)
- Website Spaans met info en elektronische oefeningen (info tijdens eerste college).
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt intensief gebruik gemaakt van Toledo.
b) Studiemateriaal ter remediëring:
- elektronische oefeningen op Toledo

Spaanse taal is voorwerp van het opleidingsonderdeel

Inhoud, vaardigheden en attitudes worden interactief in relatief kleine groepen verworven, zodat zoveel mogelijk, en met een minimum aan theorie, de taalvaardigheid van de student ontwikkeld wordt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van groeps- en individuele opdrachten in begeleide zelfstudie en permanente motivatie/evaluatie. De grootte van de groep bepaalt wel in grote mate hoe sterk de actieve, communicatieve component uitgewerkt kan worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaans I (B-KUL-D2T97a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen


Taken: Wekelijks worden er taken opgegeven die in hoofdzaak individueel voorbereid dienen te worden. De inleveringstermijnen en deadlines voor de taken worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
Medewerking tijdens contactmomenten: studenten dienen oefeningen te maken tijdens de les, zowel individueel als (vooral) in groep; ze dienen ook actief te participeren in het leerproces door vragen te stellen, het antwoord op vragen van de docent te proberen formuleren, samen met de collega's de uitspraak en andere vaardigheden in te oefenen. Daarbij is het heel belangrijk dat de studenten van de weinige contactmomenten gebruik maken om zo veel mogelijk Spaans te spreken en in te oefenen.
Vaardigheidstoetsen: studenten worden via aangekondigde testen zeer regelmatig getoetst op uitspraak, lexicale grammatica (= woordenschat en grammatica samen in context) en spreek- en schrijfvaardigheid; daarnaast is er halverwege de cursus ook een algemene, tussentijdse test , gebaseerd op de elektronische oefeningen die ter beschikking worden gesteld.
Voorbeeldexamens en -testen zijn beschikbaar op Toledo en in de ILT-cursus.
Portfolio, procesevaluatie en self assessment: studenten dienen tijdens en buiten de contactmomenten een portfolio te hanteren (schema in de cursus en op Toledo) en die in te dienen op de mondelinge eindtest. Daarin documenteert de student, in samenwerking met de docent, gaandeweg zijn werkpunten. Op de eindtest evalueert de docent in welke mate de werkpunten opgelost zijn.
Mondelinge eindtest, met schriftelijke voorbereiding: tijdens de laatste week van het semester dienen studenten een mondelinge eindtest af te leggen (inschrijven voor een testmoment gebeurt via Toledo). Hierbij ligt de nadruk op het mondelinge, communicatieve gebruik van het Spaans in typisch economische en commerciële contexten, waarop in de colleges veelvuldig geoefend werd. Aangezien in deze test alle componenten van de materie geïntegreerd ondervraagd worden in communicatieve settings, en dus het gebruik van het Spaans in de latere professionele werkelijkheid het best benadert, is slagen voor dit onderdeel noodzakelijk. Voorbeeldvragen, indeling en puntenverdeling van de test worden ter beschikking gesteld via Toledo en de syllabus.

Bepaling eindresultaat

*Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
*Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

1) 8 van de 20 punten staan op de taken, medewerking tijdens de contactmomenten, vaardigheidstoetsen, zoals hierboven beschreven. De onderlinge verdeling is hierbij als volgt: testen lexicale grammatica (3/20), schriftelijke tussentijdse test (3/20), taken -zowel mondeling als schriftelijk, als individueel en in groep- (2/20). Gedetailleerde info over welke taken tegen wanneer en hoe ingediend en gescoord worden staat op Toledo en in de syllabus. 

2) 8 van de 20 punten staan op de mondelinge eindtest tijdens de laatste week van het semester. Gedetailleerde info over structuur en evaluatie ervan staat op Toledo en in de syllabus.

3) 2 punten voor progressie op basis van systematisch ingevulde voortangsportfolio. Voorbeeldportfolio is te vinden op Toledo en in de syllabus.

4) 2 punten voor actieve medewerking. Gedetailleerde info over hoe dit geëvalueerd worden is te vinden op Toledo en in de syllabus.

*Studenten die niet slagen voor de mondelinge eindtest of niet deelnemen aan de mondelinge eindtest (onderdeel 2) kunnen niet slagen voor dit opleidingsonderdeel: ze kunnen maximaal 9/20 behalen als eindscore (voor de argumentatie hiervoor: cf. supra, "Evaluatiekenmerken").
* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van deelevaluaties onder punt 1 en/of 2 , wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij de student een gedocumenteerde, zwaarwichtige reden (zoals ziekte) kan voorleggen: in dat geval telt de deelevaluatie niet mee.
*Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Tweede examenkans

*De evaluatiekenmerken en de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans:

Bij de tweede examenkans is er alleen een mondeling examen (zelfde structuur als de mondelinge eindtest van de eerste examenkans). Een bijgewerkte versie van portfolio is vereist.

 

*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.