Duits II: algemeen economisch Duits (B-KUL-D0T87A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel beoogt de volgende drie doelstellingen (zie ook inhoud):
1. herhaling en verdere uitdieping van een aantal grammaticale topics
2. verwerving en uitbreiding van het voor economiestudenten noodzakelijke vakjargon
3. schriftelijke en mondelinge communicatie in het Duits
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
* vlot schriftelijk en mondeling communiceren in het Duits, zowel in een algemene context als in een bedrijfscontext (Europees Referentiekader niveau B2).
Begintermen
Studenten die dit niveau wensen te volgen, moeten over een goede basiskennis van het Duits beschikken (niveau Basiscursus Duits). Wie meer informatie wenst, kan contact opnemen met de taaldocent: jan.lanneau@kuleuven.be. Wie twijfelt of zijn of haar startniveau al dan niet voldoende is, kan een korte, vrijblijvende diagnostische test afleggen: https://ilt.kuleuven.be/test_duits. U krijgt aansluitend via mail een vrijblijvend advies.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor taal en communicatie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Duits II: Algemeen Economisch Duits (B-KUL-D0T87a)
Inhoud
De cursus bevat de volgende drie onderdelen:
Deel 1: De (basis)grammatica kan/moet in zelfstudie worden herhaald (elektronische oefeningen in Toledo). Een aantal grammaticale topics wordt tijdens de colleges verder uitgediept en ingeoefend (in klas of als huistaak). Komen aan bod: enkele aspecten van het substantief en het adjectief, de modale werkwoorden, het passief, de conjunctief 2 en het relatiefpronomen.
Deel 2: De economische woordenschat wordt uitgebreid d.m.v. oefeningen in lees-, luister- en schrijfvaardigheid, video, audio, groepswerk, beschrijven en interpreteren van grafieken en tabellen, korte discussies, etc.
Deel 3: De schriftelijke en vooral mondelinge taalvaardigheid staan centraal in de communicatieve dossiers bedrijfscorrespondentie, zakelijk telefoneren en onderhandelen in het Duits.
Concreet vertaalt zich dit in vijf dossiers:
- Dossier 0 : Start in den Kurs (zur Deklination und zu den Kasus im Deutschen)
- Dossier 1 : Text: Der Osten fällt zurück
- Dossier 2 : Von Zählen, Zahlen und Bezahlen
- Dossier 3 : Schriftliche Betriebskorrespondenz
- Dossier 4 : Geschäftliches Telefonieren
- Dossier 5 : Verhandeln auf Deutsch
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
* syllabus docent (verkrijgbaar in de eerste les)
* "Als er gebellt wordt, blaffen de honden. Dwaalduiders en aanverwante woorden in het Duits", Jan Lanneau, Acco, 2006
* Elektronische grammatica-, woordenschat- en uitspraakoefeningen in Toledo (Edumatic)
Toledo
* Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Dit college verloopt integraal in het Duits.
Toelichting werkvorm
1. actief taalcollege: van de studenten wordt een vlotte en actieve medewerking verwacht; aanwezigheid tijdens de colleges is bijgevolg 'ein Muss';
2. wekelijkse voorbereiding van de grammaticale en lexicale oefeningen, huistaken, mondelinge taken (o.a. rollenspellen) en schriftelijke opdrachten (o.a. redigeren van een zakelijke brief, een motivatiebrief en een cv);
3. herhaling en verdere uitdieping van de grammatica, o.a. met behulp van computeroefeningen met geautomatiseerde feedback in Toledo;
4. verwerving van de vakwoordenschat met behulp van elektronische vertaaloefeningen in Toledo evenals de zelfstudie van (een selectie uit) het onder 'studiemateriaal' vermelde woordenschatboek
5. tweewekelijkse schriftelijke discussiefora over een actueel onderwerp in Toledo
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Duits II: algemeen economisch Duits (B-KUL-D2T87a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit:
Vaardigheidstoetsen: Tijdens het semester worden drie tussentijdse toetsen georganiseerd. Bij deze toetsen wordt de reeds behandelde woordenschat en grammatica getest. Het exacte tijdstip voor deze toetsen wordt door de docent in samenspraak met de studenten bepaald en meegedeeld.
Medewerking: De medewerking betreft de redactie van de brieven, de rollenspellen telefoneren, de rollenspellen onderhandelen, de actieve medewerking tijdens de les, de activiteit op het oefenplatform (Edumatic) en de deelname aan de discussiefora in Toledo.
Bepaling eindresultaat
* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- 15 van de 20 punten staan op de drie tussentijdse toetsen (elke toets telt mee voor 5 punten)
- 5 van de 20 punten staan op de medewerking (= 2 op de redactie van de brieven + 1 op de rollenspellen telefoneren + 1 op de rollenspellen onderhandelen + 1 op de activiteit op het oefenplatform Edumatic, de deelname aan de schriftelijke discussiefora in Toledo en het (tijdig) indienen van de huistaken)
* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Er is geen herkansing van de deelevaluaties mogelijk.
Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans:
De al dan niet verworven punten (5) in het kader van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans worden overgedragen naar de tweede examenkans. In de tweede examenkans bestaat de eigenlijke evaluatie uit een schriftelijk gesloten boek examen waarmee dan 15 punten te verdienen zijn.
Toelichting bij herkansen
*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.