Duits I: basiscursus (B-KUL-D0T41A)

3 studiepuntenDuits26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

In deze basiscursus wordt ingezet op een goede beheersing van de basisgrammatica en wordt de lees-, luister- en schrijfvaardigheid van de studenten in het Duits versterkt.
Daarnaast verwerven de studenten enerzijds een goede basiswoordenschat en anderzijds een aantal vakspecifieke (economische) begrippen. Er wordt ook ingezet op het verwerven van een juiste uitspraak, met aandacht voor specifieke moeilijkheden voor Nederlandstaligen.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
* kan de student een algemene en een eenvoudige vakspecifieke Duitse tekst lezen en begrijpen;
* kan de student courante uitingen in gesproken Duits begrijpen;
* beheerst de student de Duitse grammatica voldoende om een eenvoudige tekst (bv. e-mail) min of meer zonder fouten te schrijven;
* kan de student zich met de nodige basiskennis en zelfvertrouwen en met een goede uitspraak mondeling in het Duits eenvoudig uitdrukken (bv. zichzelf en anderen voorstellen, een bedrijf of product voorstellen);
* heeft de student een communicatieve vaardigheid ontwikkeld die hem in staat stelt een goede communicatieve indruk te geven aan een Duitstalige gesprekspartner;
* kan de student zich op een zelfstandige manier verder in de Duitse taal verdiepen.

De student bereikt hiermee niveau A2 van het Europees Referentiekader voor talen.
De doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

De basiscursus vormt de logische voorbereiding op de cursus Duits II: Algemeen economisch Duits, waarin mondelinge taalvaardigheid een prominentere rol toegewezen krijgt.

Voorkennis van het Duits is niet vereist. Vooral voor studenten die nog nooit Duits hebben gehad, is dit een uitgelezen kans om deze lacune alsnog weg te werken.

We maken in de cursus handig gebruik van de gelijkenissen met het Nederlands, zodat we op korte tijd een goede basiskennis kunnen opbouwen. Een goede kennis van het Nederlands (als moedertaalspreker of op zeer hoog niveau) is dus wel aangewezen om het lestempo te kunnen volgen.

Wie twijfelt tussen Duits I en Duits II, kan vrijblijvend een diagnostische test afleggen (https://ilt.kuleuven.be/test_duits).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T84A : Duits I: basiscursus
D0W45A : Duits (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Duits I: Basiscursus (B-KUL-D0T41a)

3 studiepuntenDuitsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Voorop in deze cursus staan de grondige beheersing van de Duitse basisgrammatica en de opbouw van een stevige basiswoordenschat, aangevuld met economische begrippen. De studenten verwerven en oefenen de theorie stapsgewijs, zowel klassikaal als zelfstandig met behulp van audiovisuele leerpaden. Tijdens de lessen worden de woordenschat en grammatica toegepast in geïntegreerde luister-, lees-, schrijf- en spreekoefeningen en binnen relevante thema’s zoals “Ich und die anderen”, “Ausbildung und Beruf”, “Unterwegs”, “Wirtschaft”, …

Zowel tijdens de lessen als op het digitale leerplatform kunnen studenten daarnaast hun Duitse uitspraak trainen.

Gebruikt studiemateriaal:

- syllabus van de docent, te verkrijgen tijdens de eerste les of bij de ILT-cursusdienst

- aanvullend lesmateriaal op Toledo 

- leerpaden en digitale oefeningen (leerplatform PLADO, Toledo)

 

Om de studenten zoveel mogelijk input te bieden, worden de lessen van bij het begin in het Duits gegeven. Waar nodig wordt extra toelichting in het Nederlands voorzien.

De lessen zijn interactieve oefensessies/practica. Aanwezigheid en actieve medewerking zijn essentieel bij het verwerven van een (nieuwe) taal. Studenten bereiden regelmatig theorie, oefeningen of specifieke opdrachten voor.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Duits I: basiscursus (B-KUL-D2T41a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit:
• Twee tussentijdse schriftelijke toetsen (grammatica en woordenschat)
• Schriftelijke eindtest tijdens de laatste lesweek (grammatica, woordenschat, leesvaardigheid, korte schrijfopdracht)
• Specifieke schrijf- en spreekopdrachten en activiteit op het digitale leerplatform PLADO

Bepaling eindresultaat

* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
*Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
• 20% van de punten staat op de tussentijdse schriftelijke toetsen;
• 20% van de punten staat op de voorbereiding van en de actieve deelname aan specifieke schrijf- en spreekopdrachten;
• 60%  van de punten staat op de schriftelijke eindtest.
* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
*Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Tweede examenkans

*De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.
*Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie enkel uit een schriftelijk examen.

*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.