Economisch Frans III (B-KUL-D0T35A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
*Zo genuanceerd en correct mogelijk mondeling en schriftelijk communiceren in communicatiesituaties die rechtstreeks met de beroepswereld te maken hebben (niveau B2-C1 van het Europees referentiekader).
*Aangezien de grootte van een groep bepaalt hoe ver we kunnen gaan in de realisatie van deze doelstellingen, is het aantal deelnemers tot de cursus beperkt. Om de cursus te kunnen volgen dient de deelnemer zich dan ook via de cursus op Toledo in te schrijven.
Begintermen
*Met succes Economisch Frans I (D0T04A of D0W21A) en Economisch Frans II (D0T15A of D0W33A) afgelegd hebben.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T75A : Economisch Frans III
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) (Major 2: Talen) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) (Major 1: Keuzetraject studenten campus Brussel) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) (Major 2: Talen) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) (Major: Talen) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor taal en communicatie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economisch Frans III (B-KUL-D0T35a)
Inhoud
De cursus bestaat uit een aantal modules:
1. Discussie over algemene actuele onderwerpen o.a. aan de hand van persoverzichten, video's, etc.
2. Vergadertechnieken a.h.v. een concreet geval.
3. Onthaal- en onderhandelingsgesprekken.
4. Verkoopgesprek en klachtenbehandeling.
5. Interne en externe geschreven communicatie: courante brieftypes, dienstnota's, persberichten.
6. Solliciteren in het Frans: sollicitatiebrief + c.v. en sollicitatie-interview.
Studiemateriaal
Gebruikt Studiemateriaal
*Syllabus taaldocent (te verkrijgen via de cursusdienst van Ekonomika).
Toledo
*Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs (face-to-face) worden gecombineerd.
De studenten bereiden mondelinge en schriftelijke activiteiten voor, zodat het beperkt aantal contacturen kan besteed worden aan communicatieve activiteiten.
De interactieve en participatieve werkvorm vereist actieve deelname, zowel aan mondelinge activiteiten (presentatie, vergaderingen, discussies, verkoopgesprek, reclamatiegesprek, sollicitatiegesprek) als aan schriftelijke activiteiten (redactieoefeningen voor courante brieftypes).
Voor deze activiteiten werken de studenten alleen (presentatie), met een medestudent (verkoopgesprek, reclamatiegesprek, redactieoefeningen), met de docent (sollicitatiegesprek) of in groep (vergaderingen, discussies).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economisch Frans III (B-KUL-D2T35a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De permanente evaluatie tijdens het semester bestaat uit 7 onderdelen waarbij vooral de communicatieve vaardigheden, en in beperkte mate de kennis (taal, basisprincipes) geëvalueerd worden:
1) deelname aan vergadering (mondeling)
2) presentatie en leiden van discussie over actueel onderwerp (mondeling)
3) documenten van presentatie over actueel onderwerp (schriftelijk)
4) verkoop- of reclamatiegesprek (mondeling)
5) verkoop- of reclamatiebrief (schriftelijk)
6) sollicitatiebrief en CV (schriftelijk)
7) sollicitatiegesprek (mondeling)
Bepaling eindresultaat
* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
• Er zijn in totaal 7 proeven die elk op 20 worden beoordeeld. Het totaal (op 140) wordt dan door 7 gedeeld : elke proef vertegenwoordigt 1/7 van het eindresultaat.
* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties op het vooraf vastgestelde tijdstip dat gepubliceerd wordt op Toledo, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. De student kan enkel uitstel krijgen als hij omwille van ziekte afwezig is en een doktersattest kan voorleggen.
* Indien de vastgelegde inleveringstermijn/deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van de proef meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
* Indien meer dan 2 deelevaluaties niet worden afgelegd of meer dan 2 lessen worden gemist zonder geldige reden, wordt dit beschouwd als een NA-score.
Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.
*Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie uit drie grote onderdelen, die gedeeltelijk overeenkomen met de proeven uit de eerste examenkans.
• 10 van de 20 punten staan op een persoverzicht i.v.m. een actueel dossier (schriftelijk dossier dat op voorhand moet gemaakt worden + mondelinge toelichting op het mondeling examen)
• 5 van de 20 punten staan op een brief die wordt geschreven tijdens het schriftelijk examen + portfolio die studenten op voorhand moeten maken en op het mondeling examen moeten indienen en voorstellen
• 5 van de 20 punten staan op het mondeling examen: type gesprek (verkoop, reclamatie, sollicitatie,…) dat studenten per 2 voeren
Toelichting bij herkansen
*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.