Economisch Frans II (B-KUL-D0T15A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel breiden studenten hun Franse economische woordenschat en communicatieve vaardigheden uit.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- efficiënt functioneren in een team
- vlot schriftelijk en mondeling communiceren in het Frans, zowel in een professionele context als in persoonlijke contacten (Europees Referentiekader niveau B1-B2)
- de aangeleerde woordenschat herkennen en begrijpen wanneer ze teksten lezen of videofragmenten bekijken
- een presentatie houden en deelnemen aan een discussie
Begintermen
Met succes het taalcollege “Economisch Frans I” hebben gevolgd aan de KU Leuven, KULAK of aan een andere instelling van de associatie.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W33A : Economisch Frans II
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Interculturele Competentie (B-KUL-D0B00a)
Inhoud
De cursus bestaat uit 2 modules. Deze OLA behandelt Module I van de cursus.
Module I is gericht op de ontwikkeling van Interculturele Competentie en Vaardigheden Groepswerk in de praktijk.
In de OLA Interculturele Competentie kiezen studenten ofwel de optie Tandemleren, ofwel de optie Bedrijfsstudie: zie "Toelichting Werkvorm".
Module II bevat thematische dossiers: zie OLA Economisch Frans II.
Studiemateriaal
a. verplicht materiaal
- syllabus, waarvan de oefeningen ook elektronisch beschikbaar zijn: te koop, eerst bij de cursusdienst van Ekonomika, later bij de cursusdienst van het ILT, Dekenstraat 6, ILT 91.20
- online oefeningen: info tijdens eerste les
b. aanbevolen bijkomend materiaal
- Dictionnaire contextuel du français économique (DICOFE) Verlinde S., Binon J., Van Dyck, (2003), volume C (Les finances) en D (L’emploi)
- Dictionnaire d’apprentissage du français des affaires (DAFA), Binon J., Verlinde S., Van Dyck J., Bertels A., Paris : Didier (2000)
c. Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt intensief gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De informatie en instructies worden in het Frans gegeven. Dit neemt niet weg dat taalproblemen contrastief benaderd worden met behulp van het Nederlands.
Toelichting werkvorm
In deze OLA kiezen studenten ofwel voor het Tandemleren ofwel voor de Bedrijfsstudie. Een aantal weken vóór de eerste les wordt op Toledo de nodige informatie gegeven om een overwogen keuze te maken en wordt de keuzeprocedure uiteengezet.
De OLA Interculturele Competentie – optie Tandemleren wordt ingericht volgens de principes van Tandemleren, waarbij een KU Leuven-student en leerder van het Frans vreemde taal samen met een student van de UC Louvain en leerder van het Nederlands vreemde taal gedurende twee semesters een aantal activiteiten uitvoeren volgens instructies die uiteengezet worden in de eerste les.
De OLA Interculturele Competentie – optie Bedrijfsstudie wordt ingericht volgens de principes van zelfstandig onderzoek, waarbij KU Leuven-studenten in teamverband een Franstalig bedrijf bezoeken en bestuderen volgens instructies die uiteengezet worden in de eerste les.
Aanwezigheid in de lessen: als algemene regel geldt dat aanwezigheid in de lessen verplicht is: zie ook “Evaluatie”. Afwezigheid in de eerste les van het eerste semester en in een les van het tweede semester – waarvan de datum elk academiejaar varieert - heeft gevolgen voor de score van een volgende opdracht van deze OLA: gedetailleerde informatie wordt gegeven op Toledo. Tandemstudenten zijn ook verplicht aanwezig bij opening en afsluiting van het Tandemproject: ook dit wordt meegedeeld op Toledo.
Uitzonderlijke, laattijdige aanmelding, tussen de eerste les en tot en met twee weken na de deadline van het ISP: gedurende deze periode kan een student zich nog uitzonderlijk aanmelden, zonder een sanctie op te lopen, op voorwaarde dat de nodige documenten voor een gewettigde, laattijdige aanmelding worden voorgelegd aan de docent. Aangezien het Tandemproject met de UC Louvain dan opgestart is, moet de student aansluiten bij de optie Bedrijfsstudie, bij een Team Bedrijfsstudie, waar nog een plaats beschikbaar is. De docent geeft hierover de nodige instructies.
Na deze uitzonderlijke verlengde aanmeldingsperiode (deadline ISP + twee weken) is het niet meer mogelijk om deel te nemen aan de OLA Interculturele Competentie en krijgt de student de vermelding NA voor het hele OPO, dat wil zeggen het hele opleidingsonderdeel D0T15A.
2 sp. Economisch Frans II (B-KUL-D0T15a)
Inhoud
De cursus bestaat uit 2 modules. Deze OLA behandelt module II van de cursus.
Module I is gericht op de ontwikkeling van Interculturele Competentie en Vaardigheden Groepswerk in de praktijk.
Module II is gericht op het verwerven van economische woordenschat, waarbij de vier communicatieve vaardigheden - lezen, schrijven, spreken en luisteren - geïntegreerd worden. Na de grammaticale training in Frans I (D0T04A) via het online oefenplatform Pazapa wordt in Frans II enkel een aantal frequent voorkomende grammaticale knelpunten kort toegelicht.
Module II bevat dossiers over de volgende thema's :
1. Het bedrijf: financiële middelen
2. Het bedrijf: menselijk kapitaal (HR)
3. Overheidsfinanciën en fiscaliteit
4. Bank en beleggingen
Studiemateriaal
a. verplicht materiaal
- syllabus, waarvan de oefeningen ook elektronisch beschikbaar zijn: te koop, eerst bij de cursusdienst van Ekonomika en later bij de cursusdienst van het ILT, Dekenstraat 6, ILT 91.20
- online oefeningen: info tijdens eerste les
b. aanbevolen bijkomend materiaal
- Dictionnaire contextuel du français économique (DICOFE) Verlinde S., Binon J., Van Dyck, (2003), volume C (Les finances) en D (L’emploi)
- Dictionnaire d’apprentissage du français des affaires (DAFA), Binon J., Verlinde S., Van Dyck J., Bertels A., Paris : Didier (2000)
c. Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt intensief gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Frans verzorgd. Dit neemt niet weg dat een aantal taalproblemen contrastief benaderd worden met behulp van het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs (face-to-face) worden gecombineerd. Concreet zal er met flipped classrooms gewerkt worden. De studenten bereiden de leerinhoud voor aan de hand van hun syllabus, online studiemateriaal en een online oefenplatform. Tijdens de contactmomenten on campus zal die leerinhoud op een interactieve manier verder worden uitgediept en toegepast.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economisch Frans II (B-KUL-D2T15a)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), in overeenstemming met het examenreglement en zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer van het resultaat behaald op de OLA Interculturele competentie en de OLA Economisch Frans II. Het exacte gewicht van elke onderwijsleeractiviteit in het eindresultaat wordt meegedeeld op Toledo.
Beoordeling D0B00a Interculturele Competentie
In de eerste les worden alle opdrachten van beide opties - Tandem of Bedrijfsstudie – toegelicht, alsook de deadlines en de weging in de totale score voor de OLA D0B00a Interculturele Competentie. Deze informatie blijft ook gedurende het hele academiejaar beschikbaar op Toledo.
Studenten die zich niet tijdig hebben aangemeld voor de onderwijsleeractiviteit Interculturele Competentie krijgen een NA voor het hele opleidingsonderdeel. Zie: "OLA Interculturele Competentie > Toelichting werkvorm".
Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor een opdracht niet gerespecteerd wordt, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat voor deze onderwijsleeractiviteit, tenzij om een zwaarwichtige reden die tijdig gemeld wordt een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Voor wat betreft de optie Bedrijfsstudie: als een student niet deelneemt aan een teamactiviteit en daarbij niet tijdig een geldige reden heeft voorgelegd – zelfde regels als voor een gewoon examen - kan hij niet meer verder deelnemen aan de OLA Interculturele Competentie en wordt alleen de score die behaald werd tot op het ogenblik van niet deelname in rekening gebracht voor het gewogen eindtotaal voor deze onderwijsleeractiviteit. Bij een geldige en tijdig meegedeelde reden dient de student de instructies van de docent te volgen.
Beoordeling D0T15a Economisch Frans II
In de eerste les worden de verschillende testonderdelen toegelicht, alsook de data en de weging in de totale score voor de OLA D0T15a Economisch Frans II en de data. De onderdelen betreffen:
- economische woordenschat in context, met inbegrip van grammatica dus
- schrijfvaardigheid
- luistervaardigheid
Deze informatie blijft ook gedurende het hele academiejaar beschikbaar op Toledo.
Indien de student niet deelneemt aan één of meerdere van de deelevaluaties van deze onderwijsleeractiviteit, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat voor deze onderwijsleeractiviteit. Enkel mits geldige reden en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest.
Indien de student aan geen enkele deelevaluatie van een semester deelneemt wordt dit beschouwd als een NA-score van dat semester. Net zoals voor de OLA Interculturele Competentie, betekent een NA-score voor een semester van de OLA Economisch Frans II een NA-score voor het hele opleidingsonderdeel.
Afrondingsprocedure: het eindtotaal van de verschillende onderdelen van beide OLA’s wordt herleid op 20 punten. Om een geheel getal te verkrijgen, wordt in bepaalde gevallen rekening gehouden met de inspanningen die studenten tijdens het academiejaar leveren om tijdens alle lessen aanwezig te zijn en degelijk voorbereide oefeningen te presenteren. De werking van het systeem wordt in de eerste les toegelicht. Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen kleiner zijn dan 50 – bijvoorbeeld 9,40/20 - wordt naar beneden afgerond. Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen gelijk zijn aan of groter zijn dan 75 – bijvoorbeeld 11,80/20 - wordt naar boven afgerond. Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen zich situeren tussen 50 en 74 wordt afgerond rekening houdend met de geleverde inspanningen. Heeft een student in de loop van het academiejaar blijk gegeven van een systematische studie aan de hand van de opgegeven oefeningen in de les, dan zal zijn/haar resultaat naar boven worden afgerond. Is dat niet het geval, dan zal zijn/haar resultaat naar beneden worden afgerond.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.
De concrete modaliteiten van de tweede examenkans worden gecommuniceerd via Toledo, na de officiële publicatie van de resultaten van de juni-zittijd.
Er worden geen gedeeltelijke vrijstellingen toegekend.
De afrondingsprocedure is hier niet meer van kracht.
Bij de tweede examenkans: bestaat de evaluatie uit een test over:
- economische woordenschat in context, met inbegrip van grammatica dus
- schrijfvaardigheid
- luistervaardigheid
alsook:
- een presentatie met een nieuwe bedrijfsstudie ter voorbereiding
- mondelinge oefeningen