Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- een LP (lineair programma) formuleren, via simplex handmatig oplossen, en sensitiviteitsanalyse uitvoeren (vooral interpretatie van de output van het softwarepakket Lindo)
- een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad, ...) herkennen en oplossen.
- zich een beeld vormen van het belang van het modelleren en oplossen van een LP en een IP bij het zoeken naar goede oplossingen voor praktische industriële planningsproblemen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W22A : Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D0T11a)
Inhoud
Deel 1: Lineaire programmering (LP)
Enkele eenvoudige formuleringsproblemen, grafische oplossingsmethode, de simplexmethode, sensitiviteitsanalyse. Gebruik van software en interpretatie van de computeroutput.
Deel 2: Netwerken en geheeltallige programmering
Transportproblemen, toewijzingsproblemen, kortste padberekeningen, stroomproblemen, CPM/PERT, formuleren van geheeltallige programma's, branch-and-bound methode, cutting planes, combinatorische optimalisatie.
Deel 3: Toepassingen en cases
Daar waar in Delen 1 en 2 de technische berekeningen het uitgangspunt vormden en illustraties als ondersteuning dienden voor begrip van de theorie, wordt hier deze redenering omgedraaid: we vertrekken van een aantal praktische problemen en bekijken hoe die met de bestudeerde technieken uit Delen 1 en 2 kunnen worden opgelost. De besproken cases kunnen van jaar tot jaar verschillen, en indien mogelijk worden hiervoor ook enkele gastsprekers uitgenodigd.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
- Winston, W.L. (2004). Operations Research. Applications and Algorithms. Thomson Brooks/Cole.
- extra cursusmateriaal en lesnota's wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden alle leerinhouden uiteengezet.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Basismodellen uit operationeel onderzoek (TEW) (B-KUL-D2T11a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen en bestaat uit open vragen. De student kan voor het examen gebruik maken van een rekenmachine.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt uitgedrukt als een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.