Economisch Engels I (B-KUL-D0T05A)

Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel "Economisch Engels I" biedt de studenten een eerste kennismaking met Business English. De klemtoon ligt daarbij op woordenschatverwerving.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- een nieuwsbericht over een economisch onderwerp begrijpen
- de meest frequente economische woordenschat en collocaties hanteren, zowel mondeling als schriftelijk
- over een economisch onderwerp een standpunt formuleren
- een bedrijf voorstellen in aangepaste taal, zoals bv op een website
- zakelijke e-mails schrijven
- economische trends beschrijven aan de hand van een grafiek
- informatie uit Engelstalige bronnen verwerken, samenvatten en presenteren
- typische fouten vermijden (grammatica, woordenschat en uitspraak)
Begintermen
De voorkennis die van de studenten wordt verwacht, is die van het vak Engels op het einde van het secundair onderwijs in Vlaanderen of niveau B1 van het Europees Referentiekader.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W20A : Economisch Engels I
HBN14A : Engels I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economisch Engels I (B-KUL-D0T05a)




Inhoud
De volgende onderdelen worden tijdens de lessen behandeld:
- Reporting business news (vocabulary learning)
- Voicing opinion (consumer reviews, debating skills)
- Communicating by email (business emails, student-to-lecturer emails)
- Presenting a company and its products (writing a company website text, reading and listening skills)
- Presenting data (the language of graph descriptions)
Tijdens de lessen komen de 5 vaardigheden (lezen, luisteren, spreken, gesproken interactie en schrijven) afwisselend aan bod. Bij de verschillende lesonderdelen wordt ook specifiek ingegaan op de hiervoor relevante woordenschat en grammatica.
De volgende onderdelen behandelt de student via begeleide zelfstudie:
- Business English Online: online leerplatform (woordenschat en grammatica)
- Uitspraak
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
Introduction to Business English (ILT cursus, te verkrijgen via de cursusdienst van Ekonomika)
Business English Online (leerplatform woordenschat en grammatica)
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
De lessen gaan uit van een hoge mate van interactie. Van studenten wordt verwacht dat zij actief meewerken tijdens de les en thuis opdrachten voorbereiden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economisch Engels I (B-KUL-D2T05a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit:
- Schriftelijke testen tijdens het academiejaar
- Mondelinge testen tijdens het academiejaar
De exacte tijdstippen voor de testen worden door de docent bepaald en meegedeeld.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent zoals meegedeeld via Toledo en in de examenregeling. Het eindresultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- 70% van de punten voor schriftelijke testen
- 30% van de punten voor mondelinge testen
In schriftelijke testen wordt geen giscorrectie toegepast, maar woordenschat- en grammatica-vragen bevatten meestal meer items dan het totale aantal punten (bv. 6 items op 4 punten > 2 fouten = 2/4).
Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, of de vastgelegde inleveringstermijn niet respecteert, wordt de beoordeling van de niet afgelegde test(en) en/of taken meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Enkel mits geldige reden (bv. gestaafd met een doktersattest) en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest/-taak.
Indien de student aan geen enkele deelevaluatie van een semester deelneemt, wordt dit beschouwd als een NA-score van dat semester. Dat impliceert dat een NA-score in het 1e semester onmiddellijk een NA-score voor het jaartotaal betekent.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie uit één geschreven test (70% van de punten) en één mondelinge test (30% van de punten).
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde test meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Indien de student aan geen enkele deelevaluatie van een semester deelneemt wordt dit beschouwd als een NA-score. Enkel mits geldige reden (bv. gestaafd met een doktersattest) en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest.
Toelichting bij herkansen
*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.