Economisch Frans I (B-KUL-D0T04A)

3 studiepuntenFrans26 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Bertels Ann |  Busson Béatrice (medewerker) |  De Smet Charlotte (medewerker) |  Dejans Lidwin (medewerker) |  Rymenams Sara (medewerker) |  Verberckmoes Simen (medewerker) |  Volkaerts Karen (medewerker)  | MinderMeer
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

* beheerst de student de vier communicatieve vaardigheden (lezen, schrijven, luisteren en spreken) toegepast op het economische domein (Europees Referentiekader niveau B1-B2)
* begrijpt de student authentieke persartikels en nieuwsberichten uit de Franstalige Belgische media (lees- en luistervaardigheid)
* kan de student een bedrijfsrapport en een cijferrapport (op basis van een grafiek) in het Frans opstellen (schrijfvaardigheid)
* kan de student het scala aan bedrijfsactiviteiten presenteren aan de hand van een fictief bedrijfsproject (spreekvaardigheid)

*De voorkennis die van de studenten wordt verwacht, is die van het vak Frans op het einde van het secundair onderwijs in Vlaanderen of niveau B1 van het Europees Referentiekader.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W21A : Economisch Frans I
HBN17A : Frans I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Economisch Frans I (B-KUL-D0T04a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
Bertels Ann |  Busson Béatrice (medewerker) |  De Smet Charlotte (medewerker) |  Dejans Lidwin (medewerker) |  Rymenams Sara (medewerker) |  Verberckmoes Simen (medewerker) |  Volkaerts Karen (medewerker)  | MinderMeer
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

De cursus bestaat uit een aantal modules met elk een specifiek thema.

Introduction
Module 1 : Vocabulaire économique

  • Dossier 1 : L'entreprise et sa position sur le marché
  • Dossier 2 : L'entreprise et le commerce

Module 2 : Compétences orales et écrites
Module 3 : Grammaire


Elk dossier is opgevat als een oefeneenheid en bevat, naast een hele reeks oefeningen, authentiek taalmateriaal in de vorm van recente artikels uit de Franstalige Belgische pers. In elke oefeneenheid komen de verschillende taalvaardigheden aan bod, zoals beschreven onder de doelstellingen.
De leidraad voor de keuze van de thema's van Module 1 is de inhoud van het zelfstudieleerwoordenboek - Dictionnaire contextuel du français économique - tomes A et B. Deze woordenboeken zijn vrijblijvend studiemateriaal.

Remediëringsoefeningen: In het kader van begeleide zelfstudie worden remediëringsoefeningen op een aantal aspecten van de Franse basisgrammatica elektronisch aangeboden in de elektronische leeromgeving PAZAPA (toegang via Toledo).

a) Verplicht materiaal

  • Syllabus, te koop bij de ILT-cursusdienst en bij de cursusdienst van Ekonomika

b) Verplichte remediëring

  • Elektronische leeromgeving PAZAPA, toegankelijk via Toledo (demonstratie begin eerste semester)

c) Aanbevolen bijkomend materiaal

  • Leerwoordenboeken « Dictionnaire contextuel du français économique (DICOFE) »- tomes A et B », te koop bij de ILT-cursusdienst en bij de cursusdienst van Ekonomika.
  • Dictionnaire d’apprentissage du français des affaires (DAFA) , Binon, J. et al, Paris : Didier (2000) of www.projetdafa.net
  • Elektronische ondersteuning bij het schrijven van een tekst  “ SOS Frans”, toegankelijk via https://ilt.kuleuven.be/inlato. Dit programma leidt studenten doorheen hun tekst door stap voor stap hun aandacht te vestigen op verschillende aspecten van hun taalgebruik en door suggesties ter verbetering aan te bieden. Bijvoorbeeld , eerst wordt de spelling bekeken, dan komt het probleem aan de orde van woordvormen die geïnspireerd zijn op het Nederlands of het Engels en vervolgens komen allerlei thematisch gegroepeerde problemen aan bod, zoals problemen rond werkwoordsvormen, problemen rond het zelfstandig naamwoord, enz. Verschillende taalaspecten worden op deze manier systematisch doorheen de hele tekst belicht, zodat de studenten een beter overzicht hebben van een mogelijk probleem in hun tekst.

De cursus wordt in het Frans gedoceerd. Dit neemt niet weg dat bepaalde taalproblemen vanuit een contrastieve invalshoek Nederlands-Frans kunnen benaderd kunnen worden.

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs (face-to-face) worden gecombineerd. Concreet zal er met flipped classrooms gewerkt worden. De studenten bereiden de leerinhoud voor aan de hand van hun syllabus, online studiemateriaal en een online-oefenplatform. Tijdens de contactmomenten on campus zal die leerinhoud op een interactieve manier verder worden uitgediept en toegepast.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Economisch Frans I (B-KUL-D2T04a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Over de volgende onderdelen kunnen schriftelijke en mondelinge testen worden georganiseerd in de loop van het academiejaar:
- economische woordenschat
- schrijfvaardigheid,
- luistervaardigheid,
- presenteren en discussiëren in het kader van een fictief bedrijf

* Bij de schriftelijke testen worden de volgende elementen beoordeeld:

- de kennis van het de zakelijke taal, dwz de kennis van woordenschat, grammatica en spelling in een economische context;
-de vaardigheid om een originele en goed opgebouwde tekst te schrijven, met bijzondere aandacht voor structuurmarkeerders.

* Bij de luistertest wordt het goed begrip gemeten van een authentiek audio-of videofragment over een economisch onderwerp dat aansluit bij de behandelde thema’s van de cursus.

*Bij de mondelinge presentaties worden naast de kennis van de zakelijke taal en de vaardigheid om een goede argumentatie op te bouwen ook de presentatietechnieken beoordeeld, meer bepaald de vaardigheden om een boodschap op een efficiënte en vlotte manier voor een groter publiek over te brengen.

* De exacte tijdstippen en de praktische organisatie voor de schriftelijke testen, de luistertest en de groepspresentaties worden door de docent bepaald en meegedeeld via Toledo.

* Het tijdsschema voor de remediëringsoefeningen (zie afrondingsprocedure) met behulp van PAZAPA wordt door de docent meegedeeld in de lessen en via Toledo.

* Voorbeeldvragen worden meegedeeld tijdens de lessen.

Bepaling eindresultaat

* Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld, via Toledo en in het IER. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, of de vastgelegde datum of inleveringstermijn niet respecteert, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Enkel mits geldige reden (bv. gestaafd met een doktersattest) en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest/-taak.
* Indien de student aan geen enkele deelevaluatie van een semester deelneemt wordt dit beschouwd als een NA-score van dat semester. Dat impliceert dat een NA-score in het 1e semester onmiddellijk een NA-score voor het jaartotaal betekent.

* AFRONDINGSPROCEDURE : Het eindtotaal van de verschillende onderdelen van de permanente evaluatie wordt herleid op 20 punten. Om een geheel getal te bekomen wordt in bepaalde gevallen rekening gehouden met de inspanningen die studenten tijdens het academiejaar leveren om online bijkomende oefeningen te maken met behulp van de elektronische leeromgeving PAZAPA.
Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen kleiner zijn dan 50 (bijvoorbeeld 9,40/20) wordt automatisch naar beneden afgerond. Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen gelijk zijn aan of groter zijn dan 75 (bijvoorbeeld 11,80/20) wordt automatisch afgerond naar boven.
Een resultaat waarvan de eerste twee decimalen zich situeren tussen 50 en 74 wordt afgerond rekening houdend met de geleverde inspanningen. Heeft een student in de loop van het academiejaar de opgegeven oefeningen gemaakt, dan zal zijn/haar resultaat naar boven worden afgerond. Is dat niet het geval, dan zal zijn/haar resultaat naar beneden worden afgerond.

Tweede examenkans

* De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. De concrete modaliteiten van de tweede examenkans worden gecommuniceerd via Toledo.

* Bij de tweede examenkans kan de evaluatie bestaan uit:

- economische woordenschat
- schrijfvaardigheid,
- luistervaardigheid,
- presenteren en discussiëren in het kader van een fictief bedrijf

* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, of de vastgelegde datum of inleveringstermijn niet respecteert, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat. Enkel mits geldige reden (bv. gestaafd met een doktersattest) en tijdige melding heeft de student recht op een inhaaltest/-taak.

* De afrondingsprocedure is hier niet meer van kracht.

*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.