Psychologie (B-KUL-D0T02A)
Doelstellingen
De studenten dienen basisinzichten te verwerven in de wetenschappelijke studie van het gedrag, via een introductie in de belangrijkste subdomeinen van de psychologie en haar methodologie. Verder dient de student in te zien hoe deze kennis toepasbaar is in het dagelijks leven en in een beroepscontext.
Begintermen
Volgtijdelijkheid
De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
* met succes afgerond: /
* afgerond: /
* minstens gelijktijdig opgenomen: /
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0S22A : Psychologie
HBA08H : Psychology
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Psychologie (B-KUL-D0T02a)



Inhoud
Een overzicht van onderzoeksmethoden vormt de inhoud van een inleidend deel. Aansluitend wordt een aantal algemeen psychologische functies belicht: de waarneming, het leerproces, het geheugen, sociaal-psychologische processen, het attributieproces, denken, oordeelsvorming en intelligentie worden behandeld, met veel aandacht voor heuristieken en fouten in (sociale) oordeelsprocessen. Ten slotte wordt toegelicht hoe fraude en vooringenomenheid het wetenschappelijk onderzoek kunnen beïnvloeden.
Studiemateriaal
- Cursustekst, uitgegeven bij Acco.
- Powerpointpresentatie bij de colleges (beschikbaar via TOLEDO)
Toelichting werkvorm
- Actieve deelname aan hoorcolleges; voorbereiden hoorcolleges; verwerking van aangeboden leermateriaal.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychologie (B-KUL-D2T02a)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
* Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Evaluatie derde examenperiode
* De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan
het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode,
overeenkomstig het semester waarin het opleidingsonderdeel staat
geprogrammeerd, en een tweede keer in de derde examenperiode.
* De evaluatiekenmerken van de derde examenperiode zijn gelijk aan deze
van de eerste of tweede examenperiode
Examenkenmerken
Schriftelijk examen met meerkeuzevragen
- ongeveer de helft van de vragen vereist kennis van de cursus als zodanig
- de andere helft zijn inzichts- en toepassingsvragen