Operations strategie (B-KUL-D0S34A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
N. |  Udenio Castro Maxi (plaatsvervanger)
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Na afronding van deze cursus is de student in staat om:

• de afstemming van de bedrijfsstrategie met andere bedrijfsstrategieën te evalueren;

• benchmarking-modellen te ontwikkelen en evalueren met behulp van data-envelopment-analyse;

• modellen voor optimale capaciteitsbepaling en investeringsbeslissingen te formuleren en toe te passen;

• modellen voor een optimale timing van capaciteitsinvesteringen te formuleren en toe te passen;

• optimale strategieën voor inkomstenbeheer (revenu management) te ontwerpen (bv. Gebruik van prijsdiscriminatie, overboeking en yield management);

• verschillende alternatieven voor capaciteitsflexibiliteit te evalueren vanuit het perspectief van het inherente risico;

• de processen van verbetering en innovatie te evalueren en te kaderen in de operationele strategie van het bedrijf.

Aan het begin van deze cursus moeten studenten bekend zijn met:

• basisconcepten van operationeel management / supply chain management, zoals geïllustreerd in de cursus D0H26A Productie & Logistiek Management;

• basis wachtrijmodellen (M/M/1, M/M/m, G/G/1, G/G/m), zoals besproken in de cursus D0H26A Productie & Logistiek Management of D0H28A Operationeel Onderzoek;

• basisprincipes van statistiek (zie bijvoorbeeld cursus D0H46A Kansrekenen en beschrijvende statistiek).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0S92A : Operations Strategy in Manufacturing and Services

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Operations strategie (B-KUL-D0S34a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
N. |  Udenio Castro Maxi (plaatsvervanger)
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

De cursus bestaat uit de volgende onderwerpen:
I. Concepten en kader voor operations strategie
II. Analyse van competitief kostenvoordeel + Data envelopment analyse
III. Capaciteitsgrootte en investering
IV. Capaciteitstiming
V. Revenue management
VI. Capaciteitsflexibiliteit en operationele hedging
VII. Verbetering en innovatie

Gebruikt materiaal

Al het gebruikte materiaal (slides, oefeningen, weblectures, journal articles,...) wordt beschikbaar gesteld via Toledo.

Bijkomend zelfstudiemateriaal (oefeningen, journal articles) wordt beschikbaar gemaakt via Toledo.

 

Bijkomend (niet-verplicht) materiaal

Jan A. Van Mieghem, 2008, Operations strategy: principles and practice, Dynamic Ideas, beschikbaar bij de  Kursusdienst van Ekonomika


Toledo
Toledo wordt gebruikt voor deze onderwijsleeractiviteit.

 

Online asynchroon leren

De focus ligt tijdens de weblectures op het toelichten van de leerinhouden. Van de studenten wordt verwacht dat zij de methoden en modellen die tijdens de weblectures worden gepresenteerd kritisch en grondig bestuderen.

Tijdens het semester moeten cases worden opgelost in teams van ongeveer 4 studenten (studenten zijn vrij om hun teamgenoten te kiezen).  De cases worden beoordeeld (zie "Evaluatie").

 

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Operations strategie (B-KUL-D2S34a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

* Het schriftelijk examen is gesloten boek: studenten mogen enkel gebruik maken van een eigen formularium (1p. recto verso). De studenten moeten hun eigen rekenmachine meebrengen naar het examen.

*Tijdens het semester moeten de cases (in teamverband) worden opgelost. Elk van deze cases wordt nadien in de les besproken.

Merk op dat de cases in de loop van het semester in teamverband moeten worden opgelost. Aanvragen om cases individueel op te lossen (tijdens het semester of na afloop van de cursus) worden geweigerd. Deze teamopdrachten bevatten een peer assessment.

 

*De deadline van elke case wordt bepaald door de docent en gecommuniceerd via Toledo.

 

Bepaling eindresultaat

*Het resultaat wordt door de docent bepaald zoals gecommuniceerd via Toledo. Het resultaat wordt berekend en gecommuniceerd als een cijfer op een schaal van 20.

 

*Als een student minder dan 10/20 behaalt op het eindexamen, dan wordt de totale eindscore van het vak gelijk gesteld aan de score van het eindexamen.

Als een student 10/20 behaalt of meer op het eindexamen, dan telt het examen mee voor 80% van de totale eindscore en de gemiddelde score van de opdrachten voor 20% van de totale eindscore.

 

*Op basis van peer assessment (team zelfevaluatie) kan een correctie worden aangebracht in het cijfer voor de teamopdrachten, afhankelijk van hoe de peers de bijdrage van de student aan het teamwerk beoordeelden.

 

* Als de vastgestelde deadline van een bepaalde opdracht niet werd gerespecteerd, wordt het cijfer voor die betreffende opdracht een 0 cijfer in de gewogen score, tenzij de studenten de docent hebben gevraagd om een nieuwe deadline af te spreken. Dit verzoek moet gemotiveerd worden door bijzondere individuele omstandigheden.

 

* Als de student niet heeft deelgenomen aan een bepaalde opdracht, wordt het cijfer voor die betreffende opdracht een 0-waarde in de gewogen score.

 

* Als de student niet heeft deelgenomen aan het eindexamen, is de eindscore voor de cursus NA ("not attended").

*De bepaling van het resultaat verschilt tussen de eerste en tweede examenkans.

*Er is geen herkansing voor de teamopdrachten. Vanwege de aard van de (team)opdrachten wordt het behaalde cijfer bij de eerste examenkans (inclusief peer assessment) overgedragen naar de tweede examenkans.

* Bij de tweede examenkans (herkansing) tellen de teamopdrachten (inclusief peer assessment) voor 15% van het eindcijfer, het eindexamen telt voor de overige 85%.