Strategisch management (B-KUL-D0S01A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • Herkennen, verklaren en illustreren van kernconcepten binnen strategisch management.
  • Uitleggen welke strategische keuzes bedrijven maken en de verbanden tussen deze keuzes verduidelijken.
  • Analyseren van cases en het aanreiken van oplossingen, gebaseerd op theoretische inzichten uit de lessen.
  • Illustreren van het contrast tussen theoretische kennis en praktische situaties en problemen.
  • Selecteren van relevantie informatie uit de academische literatuur.

Toelichting

De focus van het opleidingsonderdeel is het kunnen verklaren van kernconcepten van strategisch management. Van studenten wordt verwacht dat ze kritisch en nauwkeurig de theorie en voorbeelden uit de les kunnen bestuderen. Voor elk hoofdstuk zal er een lijst met aanbevolen leesmateriaal worden voorzien. Deze artikels moeten gelezen worden om een beter begrip van de concepten en voorbeelden, besproken tijdens de les, te krijgen. De aanbevolen artikels zullen worden gebundeld in een reader.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0R04A : Strategic Management
HMI05A : Strategic Management (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Strategisch management (B-KUL-D0S01a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Een van de belangrijkste beslissingen die een onderneming of een organisatie moet maken, is het bepalen van haar richting in dewelke ze wilt groeien en zich wilt ontwikkelen. Dit is Strategie. Wanneer een onderneming haar strategie bepaalt dan kiest ze waar en hoe ze wenst te concurreren, welke investeringen ze wenst te doen, en welke vaardigheden ze wenst te ontwikkelen om succesvol te zijn. Zowel bestaande, als nieuwe bedrijven hebben nood aan een strategie. Een belangrijke vaststelling gedurende de laatste jaren is dat er grote (en soms aanhoudende) varianties zijn tussen de bedrijfsresultaten van ondernemingen.

In het opleidingsonderdeel, wordt er een analyse gemaakt van hoe de bedrijfsresultaten van ondernemingen, en de verwezenlijkingen van organisaties worden bepaald door een combinatie van strategie, industrie en de omgeving in dewelke ze zich bevinden. Deze analyse wordt dan gebruikt om te verduidelijken hoe ondernemingen strategie formuleren en implementeren.

Twee niveaus van strategie definiëring worden onderscheiden: concurrentiestrategie en concernstrategie. Een concurrentiestrategie geeft aan hoe een onderneming zichzelf kan positioneren in een industrie en hoe het een concurrentievoordeel kan bekomen. Concernstrategie geeft aan in welke bedrijfstakken de onderneming moet investeren (bijvoorbeeld door interne ontwikkeling, overnames of joint-ventures).

Gebruikt studiemateriaal:

  • Slides bij de colleges (beschikbaar op Toledo)
  • Notities genomen tijdens de colleges
  • Literatuur (beschikbaar op Toledo)

 

Aanbevolen leesmateriaal:

  • Reader (gebundelde relevantie artikels), beschikbaar gesteld bij de Ekonomika Kursusdienst

 

Toledo

  •  Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Strategisch management (B-KUL-D2S01a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

  • Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen.
  • Het examen bestaat uit open en gesloten vragen (mogelijk in meerkeuzevorm).
  • In het geval van meerkeuzevragen, zal er giscorrectie worden toegepast.
  • Studenten kunnen tijdens het examen gebruik maken van een niet-grafisch rekenmachine.
  • Bonuspunten: Tijdens het semester kunnen studenten 1 of 2 bonuspunten verdienen door deel te nemen aan relevante oefeningen gerelateerd aan de cursus zoals de Leuven Case Competition georganiseerd door Ekonomika. Dit kan per jaar verschillen naargelang het aanbod, maar wordt bij de start van het semester duidelijk aangekondigd op Toledo, in de syllabus en tijdens de les.
  • Tijdens het semester zullen voorbeeld examenvragen op Toledo worden geplaatst.  

Bepaling examenresultaat:

  • Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling.
  • Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. Bij de tweede examenkans maken de bonuspunten geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de eindbeoordeling alleen uit het examen.