Ingroeistage economie (B-KUL-D0Q21A)






Doelstellingen
Doelstellingen
Tijdens deze stage zullen de studenten via observatie en training in een authentieke onderwijssetting, de leerinhoud aangebracht in het theoretische luik effectief kunnen inoefenen en ontwikkelen. Door middel van enerzijds bewijsmateriaal en anderzijds begeleide en individuele reflectie en terugblik op hun ervaringen geven ze hun groeilijn, met als fundament de basiscompetenties van de leraar, gaandeweg vorm.
De leraar in het secundair onderwijs (het niveau waarop de academische lerarenopleiding voorbereidt) is een vakleraar. Bijgevolg worden de organisatie van de lesstage, de stageopdrachten en de begeleiding in hoofdzaak geconcipieerd in het perspectief van het eigen vakgebied economie.
De meso-activiteiten hebben als doel studenten een meer gevarieerde en bredere kijk te geven op het lerarenberoep en de schoolomgeving. Afhankelijk van de mogelijkheden op de stageplaats en de groeilijn van de student kan een breed scala aan opdrachten gekozen worden.
We beogen de studenten een breed draagvlak te bieden om de overstap naar het werkveld vlotter te laten verlopen.
Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven in het digitaal portfolio.
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:
1. zelfstandig een realistische en haalbare werkplanning opstellen en is hij in staat opdrachten tijdig af te werken. Bij het opmaken van de planning en takenoverzicht gaat de student in overleg met alle betrokken partijen en leeft hij de afspraken correct na;
2. op een correcte manier contact leggen, overleggen, communiceren en samenwerken met zowel de interne (vakmenoren, collega’s …) en externe partners van de school, als met de stagebegeleiders van de opleiding;
3. zowel zelfstandig als in team werken en zijn functioneren bijsturen aan de hand van verkregen feedback;
4. zijn/haar kennis en vaardigheden verworven in andere opleidingsonderdelen toetsen aan de professionele realiteit en deze verdiepen en verbreden waar nodig, zowel wat de stage-opdrachten als wat de reflectie op die opdrachten betreft;
5. de beginsituatie van een leerlingengroep inschatten en de kenmerken die een invloed hebben op de kwaliteit van het leren herkennen en benoemen;
6. voor elke les concrete en operationele doelstellingen formuleren, rekening houdend met het bredere vormingskader (leerplannen, eindtermen en beginsituatie van de leerlingen);
7. zijn leersituaties ontwerpen en structureren en dit aangepast aan de didactische beginsituatie, het verwerkingsniveau en de belangstelling van de leerlingen;
8. zijn leermiddelen kiezen en desgevallend aanpassen aan de doelstellingen van het vakgebied economie en aan de noden van de leerlingen;
9. een aan de les gerelateerde evaluatie opstellen: doelstellingsgerichte vragen en opdrachten kiezen en beoordelingscriteria bepalen;
10. een positieve interactie met de klas als groep opbouwen;
11. zowel individueel als in overleg met anderen op een positief-kritische manier reflecteren over gedrag en aanpak en op basis hiervan eigen gedrag en aanpak waar nodig bijsturen;
12. zijn lesmateriaal uitwerken gebruikmakend van verschillende ICT-tools;
13. de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, verbreden en verdiepen;
14. een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in de tijdsplanning van de school;
15. de groeilijn actualiseren op basis van reflectie en 360° feedback en gebruikmakend van multimediaal ondersteunend bewijsmateriaal en het voor hem meest passende reflectiekader selecteren;
16. in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met de lerende en met alle leden van het schoolteam en de opleidingsinstelling.
Vormingsdoel
De student kan de kansen die zich in de verschillende opdrachten voordoen, aangrijpen om zichzelf te vormen in functie van eigen doelstellingen.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: Vakdidactiek economie, Vakdidactische toepassingen, Initiatiestage economie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( Y05316 ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q31A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q34A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q35A ) OF GELIJKTIJDIG( HEM10A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q49A )) EN (GELIJKTIJDIG( D0Q32A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q36A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q37A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q38A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q40A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q41A ) OF GELIJKTIJDIG( D0X40A ) OF GELIJKTIJDIG( Y05317 ) OF GELIJKTIJDIG( HEM11A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q50A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G70A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G71A )) EN GELIJKTIJDIG( D0Q20A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q31A : Vakdidactiek economie
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie
D0Q32A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q36A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q37A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q38A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q40A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q41A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0X40A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05317 : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM11A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q50A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
O0G70A : Vakdidactische toepassingen
O0G71A : Vakdidactische toepassingen
D0Q20A : Initiatiestage economie
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
D0Q23A : Internationale stage economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Onderwijs) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Ingroeistage economie (B-KUL-D0Q21a)




Inhoud
Dit OPO bestaat uit drie luiken
- Minimaal zestien lessen zelfstandige stage, met inbegrip van teamteaching en evaluatie, op een stageplaats (secundaire school) naar keuze (geen eerste graad secundair onderwijs).
- Meso-activiteiten
- Actualiseren van de groeilijn; reflectie en terugblik op de stage-ervaringen met vakmentoren, stagebegeleider en peers.
Voor de vakdidactische stage als geheel (initiatie-, ingroei-, doorgroeistage economie) gelden volgende voorwaarden, conform het stagekader van de School of Education. Studenten krijgen de kans om:
- de educatieve realiteit te observeren in minimum twee diverse contexten (bijv. in de doorstroom- en arbeidsmarktfinaliteit, in het secundair en volwassenen- of hoger onderwijs, in een school en een bedrijfscontext), waarvan ten minste één in een school voor secundair onderwijs;
- zowel in groep als zelfstandig verantwoordelijkheid op te nemen voor het begeleiden van leerprocessen in minstens twee diverse contexten. De verdeling van de lessen over deze twee onderwijsvormen werkt volgens een vork van ¼ tot ¾;
- zowel op klas- als schoolniveau als leraar te functioneren;
- te leren omgaan met diversiteit en specifieke onderwijsbehoeften, en actief te worden betrokken bij het omgaan met zorgvragen van leerlingen en ouders;
- het evaluatieproces van de leerlingen te observeren en mee te begeleiden;
- hun vragen te delen met hun medestudenten en feedback te krijgen;
- ervaring op te doen met teamteaching;
- activiteiten te ontplooien m.b.t. alle functionele gehelen van het competentieprofiel van de leraar;
- te werken binnen informele en non-formele educatieve contexten;
- nieuwe educatieve technologie te integreren in hun stage;
- zich te engageren om vakgebonden en vakoverstijgend les te geven;
- volledige dagen actief mee te draaien op een school.
De nauwe relatie tussen werkveld, lerarenopleiding en student staat telkens centraal.
Detailinformatie is terug te vinden op Toledo.
Studiemateriaal
Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven op Toledo.
- Het digitaal portfolio binnen deze omgeving fungeert als centrale tool voor archivering, documentering, communicatie.
- Alle blanco-documenten nodig in functie van de stage zijn eveneens beschikbaar op Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit OPO bestaat uit verschillende deelopdrachten, die hieronder kort worden toegelicht. Meer concrete informatie over de uit te voeren opdrachten is terug te vinden in het stagevademecum en de opdrachtenfiches op de digitale leeromgeving.
We stimuleren de studenten om tijdens dit stage-opleidingsonderdeel minimaal één volledige dag op de stageplaats te zijn om de realiteit van het leraar zijn aan te voelen.
Voor dit opleidingsonderdeel dient de student zelf contacten te leggen met de stageplaatsen (naar keuze). Via het Vlaanderenbrede registratieplatform www.lerarenstage.be dient de student zijn stage-aanvraag in.
Studenten maken steeds gebruik van de voorziene templates beschikbaar op de digitale leeromgeving en respecteren de deadlines die terug te vinden zijn op de digitale leeromgeving.
Elke student wordt aan een stagebegeleider van de opleiding gekoppeld.
Detailinformatie over de opdrachten en evaluatiemodaliteiten zijn beschikbaar in het digitaal portfolio via opdrachten- en evaluatiefiches.
Stagelessen
De student gaat zelfstandig, maar onder begeleiding van een vakmentor van de stageschool, aan de slag. Het betreft een stageplaats in het secundair onderwijs die hij zelf selecteert.
De student verzorgt minimaal 16 stagelessen die elk gekoppeld zijn aan een lesvoorbereiding, conform het opzet van de opleiding. Teamteaching, evaluatie van de leerlingen en feedbackgesprekken hebben hun plaats binnen dit stage-OPO.
Aan het einde van de ingroeistage wordt een tussentijds feedbackmoment georganiseerd om de voortgang binnen het stageluik, vertrekkende vanuit het POP en de basiscompetenties te bespreken.
De student mag deze stagelessen verzorgen na afloop van de instaplessen en deze gaan het laatste vakdidactisch stage-opleidingsonderdeel vooraf. Het is immers de bedoeling dat de complexiteit van de opdrachten gradueel toeneemt om een optimale ontwikkeling van de student mogelijk te maken.
De student houdt de stagebegeleider ten allen tijde op de hoogte van zijn stageplanning. Indien de student deze planning niet minimaal één week vooraf bekend maakt, worden de beoordelingen van de lessen die reeds gegeven zijn niet opgenomen. Deze lesuren moeten bijgevolg opnieuw ingevuld worden.
De lesvoorbereidingen en het didactisch materiaal dienen opgenomen te worden in het persoonlijk portfolio op de digitale leeromgeving. Lesvoorbereidingen worden eveneens vóór de respectievelijke les aan de vakmentor bezorgd, tenzij andere afspraken met de vakmentor zijn gemaakt.
Beoordelingsformulieren worden ingevuld of opgeladen door de vakmentor in het digitaal portfolio.
Meso-activiteiten
Op te nemen op een stageplaats naar keuze en dit ten belope van 10 à 15 uren waarbij
- de student minimaal vier verschillende opdrachten uitvoert waarbij hij deels een observerende en deels een actieve rol opneemt;
- de opdrachten generiek en/of vakgerelateerd zijn: op Toledo is een niet-exhaustieve keuzelijst van taken voorhanden.
De student kiest voor meso-activiteiten
- die gekoppeld zijn aan twee functionele gehelen uit de basiscompetenties van de leraar die niet gekoppeld zijn aan het lesgeven en verschillen van de functionele gehelen gekozen voor de meso-activiteiten uitgevoerd tijdens andere vakdidactische stage-onderdelen;
- in functie van zijn groeilijn.
De motivatie van de keuze en opgedane ervaring wordt verwerkt in de groeilijn in het portfolio.
De mentor(en) bevestigt(en) de aanwezigheid van de student tijdens deze activiteiten a.d.h.v. een korte feedback in het portfolio.
Intervisie
De student woont in de laatste fase van dit opleidingsonderdeel een intervisie met peers bij en schrijft een leerverslag.
Groeilijn
De groeilijn wordt aangevuld met ondersteunend bewijsmateriaal en op basis van reflecties en feedbackgesprekken met de stagebegeleider, de vakmentoren en peers.
Detailinformatie is beschikbaar op Toledo.
Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ingroeistage economie (B-KUL-D2Q21a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Voorwaarden om een score te kunnen krijgen voor dit opleidingsonderdeel zijn:
- de zestien stagelessen, de meso-activiteiten, intervisie en het aanvullen van de groeilijn zijn volbracht, conform de vooropgestelde afspraken, terug te vinden in de opdrachtenfiche in het digitaal portfolio;
- er heeft een individueel reflectiegesprek met de stagebegeleider en vakmentor plaatsgevonden;
- inleveringstermijnen en deadlines (o.a. voor binnenbrengen van stageovereenkomst en –planning, beoordelingsdocumenten …), vastgelegd door de docent(en) en via de evaluatiefiche in het digitaal portfolio meegedeeld, worden gerespecteerd;
- alle output (lesvoorbereidingen, leerverslag …) is opgenomen in het digitaal portfolio van de student;
- de evaluatiedocumenten ingevuld door de vakmentor op de stageplaats zijn beschikbaar in het digitaal portfolio;
- er is gebruik gemaakt van de templates die ter beschikking worden gesteld op de digitale leeromgeving.
Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is een vereiste.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Dit resultaat wordt bepaald op basis van:
- de stagelessen
- de score gegeven door de vakmentor:
- per les(blok) zal de vakmentor een score geven aan de hand van een evaluatieformulier van de opleiding;
- na alle stagelesen zal/zullen de vakmentor(en) een eindbeoordelingsformulier invullen.
- de score gegeven door de stagebegeleider vanuit de KU Leuven;
- de scores hebben betrekking op de kwaliteit van de lesvoorbereiding en de lesrealisatie.
- de score gegeven door de vakmentor:
- het portfolio: de kwaliteit van de uitwerking in het stageluik en de groeilijn (met inbegrip van de meso-activiteiten).
Het functioneren van de student staat centraal in de evaluatie.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Indien een student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen niet nakomt die werden beschreven in de overeenkomst met de stageschool, wordt de stage stopgezet en wordt voor het opleidingsonderdeel ‘niet-afgelegd’ toegekend. De student heeft geen recht op een alternatieve opdracht, noch op een tweede examenkans.
Indien de totaalscore minimum 10/20 is, verwerft de student een credit voor dit opleidingsonderdeel. Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaar.
Gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.
De trajecten ‘Werkplekleren’ en ‘Leraar-in opleiding’ (LIO) kennen hierop een aantal afwijkingen. Die worden verduidelijkt in documenten die de student, die in één van beide traject stapt, per mail ontvangt.
Toelichting bij herkansen
Deze examenkans kan enkel gebruikt worden om ontbrekende documenten aan te leveren.