Inleiding tot kwantitatieve beleidsmethoden (B-KUL-D0O24A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC zij-instroom Masters FEB

De doelstelling van de cursus is een inzicht te geven in de basisbegrippen van de statistiek.  Belangrijk is dat de student inzicht verwerft in de concrete toepassingsmogelijkheden van deze modellen en technieken in de bedrijfseconomie en het bedrijfsbeheer. 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
* de basisbegrippen van statistiek uit te leggen
* de basisbegrippen van statistiek juist te interpreteren
* de juiste statistische analyse te bepalen voor een gegeven probleem
* een eenvoudige statistische analyse uit te voeren
* Excel en het statistische pakket RStudio gebruiken in toepassingen van de behandelde kwantitatieve methoden
* de resultaten van een analyse juist te interpreteren

 

 

De cursus vereist enige wiskundige basisvorming.  Daarnaast is een ingesteldheid tot algemeen analytisch denken een pluspunt.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot kwantitatieve beleidsmethoden (B-KUL-D0S84a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC zij-instroom Masters FEB

Beschrijvende statistiek: grafieken, tabellen en kengetallen
Kansrekenen en verdelingsfuncties
Steekproeven
Betrouwbaarheidsintervallen
Testen van hypothesen

Gebruikt studiemateriaal (verkrijgbaar bij Acco en Ekonomika Cursusdienst)
Inleiding tot Kwantitatieve Beleidsmethoden
Compiled by Martina Vandebroek
Cengage Learning
ISBN 978-1-4737-5585-7

TOLEDO
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO.

Van de student wordt verwacht dat hij elke week de nodige theorie verwerft via zelfstudie volgens het schema dat op Toledo te vinden is. Op Toledo worden ook de oefeningen opgelijst die de student verwacht wordt op te lossen om de theorie in te oefenen. Weblectures met een overzicht van de belangrijkste theoretische begrippen en weblectures met stap voor stap uitgewerkte oefeningen zijn beschikbaar op Toledo. Vragen over de theorie, over de theoretische en over de praktische oefeningen kunnen gesteld worden tijdens Q&A sessies die naargelang van de situatie en het type vragen online, on campus en/of in een PC-lokaal kunnen doorgaan. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot kwantitatieve beleidsmethoden (B-KUL-D2O24a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

Het examen vindt plaats tijdens de examenperiode. Het bestaat uit een schriftelijk en PC-gedeelte. Met behulp van software moeten statistische analyses worden toegepast op één of meerdere datasets en moeten op basis van de bekomen resultaten enkele vragen beantwoord worden. Daarnaast kan het examen ook inzichtsvragen en oefeningen waarbij geen software gebruikt hoeft te worden bevatten. Het examen kan open, gesloten en meerkeuzevragen bevatten. Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt er een giscorrectie toegepast. Er mag gebruik worden gemaakt van het handboek, de slides, eigen notities en een rekenmachine.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), in overeenstemming met het examenreglement en zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.