Masterproef management (B-KUL-D0N85B)

15 studiepuntenNederlands6 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
POC zij-instroom Masters FEB

De leerresultaten worden geëvalueerd voor een masterproef die zich situeert in het vakgebied van de opleiding en het gekozen deeldomein (major/specialisatie), indien van toepassing

  • De student verzamelt en selecteert doelgericht relevante informatie uit de wetenschappelijke literatuur.
  • De student reflecteert kritisch over (bevindingen uit) bestaand onderzoek.
  • De student integreert informatie uit bestaand onderzoek in functie van de vraagstelling.
  • De student geeft de beschreven wetenschappelijke bevindingen op een correcte manier weer.
  • De student refereert adequaat aan gebruikte bronnen, zowel in de tekst als in de referentielijst.
  • De student formuleert duidelijke en afgebakende onderzoeksvragen en duidt de relevantie hiervan.
  • De student tekent een zinvol, haalbaar en verifieerbaar onderzoeksopzet uit met gepaste onderzoeksmethodes en analysetechnieken.
  • De student motiveert de gemaakte methodologische keuzes.
  • De student voert het onderzoeksopzet consistent uit.
  • De student geeft een overzichtelijke, accurate beschrijving van de resultaten.
  • De student formuleert een antwoord op de onderzoeksvragen.
  • De student reflecteert kritisch op het eigen onderzoek, koppelt terug naar bevindingen uit eerder onderzoek en formuleert suggesties voor verder onderzoek, voor de praktijk of voor de overheid.
  • De student rapporteert, zowel mondeling als schriftelijk, op een duidelijke en correcte manier over het uitgevoerde onderzoek.
  • De student neemt initiatief, werkt zelfstandig en nauwgezet aan de masterproef.
  • De student gaat op een constructieve manier om met de verkregen feedback.

De masterproef kan enkel opgenomen worden indien de masteropleiding in het betrokken academiejaar kan afgerond worden. De student kan mits gemotiveerd verzoek en na advies van de studieloopbaanbegeleider de toelating krijgen om van deze algemene regel af te wijken.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Masterproef management: seminarie (B-KUL-D0N84a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeBeide semesters
POC zij-instroom Masters FEB

In dit OLA wordt eerst een overzicht gegeven worden van algemene onderzoeksconcepten en typische onderzoeksmethoden. Je maakt daarna specifiek kennis met alle deelaspecten van wetenschappelijk onderzoek in een (bedrijfs)economische omgeving en ontwikkelt een toolbox voor wetenschappelijk onderzoek in de verschillende functionele domeinen van een bedrijf. Je doorloopt daarbij het onderzoeksproces van onderzoeksprobleem tot en met het rapporteren van de onderzoeksbevindingen.

  • Kenmerken en componenten van economisch en bedrijfswetenschappelijk onderzoek (inclusief onderzoekfilosofieën en -benaderingen)
  • Formuleren van een onderzoeksonderwerp
    • Kenmerken van een goed onderzoeksonderwerp
    • Ontwikkelen en verfijnen van onderzoekideeën
    • Belang van theorie
    • Formuleren van onderzoeksvragen en hypothesen
  • Relevante literatuur opzoeken, doornemen en samenvatten
    • Opzoeken van literatuur
    • Kritisch evalueren van literatuur
    • Samenbrengen en samenvatten van literatuur
    • Correct refereren
  • Onderzoeksmethode en dataverzamelingstechnieken
    • Exploratief/beschrijvend/causaal onderzoek
    • Longitudinaal vs. cross-sectioneel onderzoek
    • Validiteit, betrouwbaarheid en generaliseerbaarheid van onderzoeksresultaten
    • Vragenlijsten
    • Experimenten
    • kwalitatieve technieken
    • Secundaire bronnen
    • Observatie
  • Uitschrijven en communiceren van onderzoeksresultaten
    • Structuur wetenschappelijk rapport
    • Wetenschappelijke schrijfstijl
  • Onderzoeksethiek

Studenten verwerven de inhouden via zelfstudie van het aangeboden materiaal (slides en voorbeeldpapers), weblectures, ondersteund door enkele contactmomenten waar zij vragen kunnen stellen aan de docent(en).

12 sp. Masterproef management: onderzoekspaper (B-KUL-D0N85a)

12 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef6 urenBeide semesters
N.
POC zij-instroom Masters FEB

De masterproef heeft tot doel de studenten een wetenschappelijk onderzoek te laten uitvoeren en hierover te rapporteren (zowel schriftelijk als mondeling). De student werkt zelfstandig (individueel of in groep), maar onder begeleiding van een promotor.

Algemeen geldt met betrekking tot het onderwerp van de masterproef:

  • Het onderwerp sluit aan bij het vakgebied van de opleiding en het gekozen deeldomein (specialisatie/major), indien van toepassing.
  • De onderzoeksopdracht dient aan te sluiten bij het onderzoek of de specialisatieterreinen van de promotor (die de aanpak en de totstandkoming van het werk begeleidt).
  • De student heeft bij de uitwerking van zijn onderzoek mogelijkheid om samen te werken met het werkveld (maar dit is niet voor elk topic of bij elke promotor gegarandeerd).

Verplicht studiemateriaal

Het verplicht studiemateriaal hangt af van het gekozen onderwerp voor de masterproef en is te bespreken met de promotor.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Het facultatief studiemateriaal hangt af van het gekozen onderwerp voor de masterproef en is te bespreken met de promotor. Studenten dienen gebruik te maken van relevante wetenschappelijke artikels en literatuur die ze zelf opzoeken via bv. elektronische databanken (o.a. LIMO of Google Scholar).

De masterproef bestaat uit twee componenten:

  • Het schrijven van een wetenschappelijke paper

De studenten werken in groepen van drie. De begeleiding gebeurt door een promotor en/of werkleider, die de modaliteiten van de finale tekst bepaalt. De onderzoekspaper wordt samen uitgewerkt door alle leden van de groep; de gemeenschappelijke component (richtcijfer: 10.000 woorden) specificeert de centrale onderzoeksvraag, de wijze waarop relevante literatuur geselecteerd is, een gestructureerde weergave van de bevindingen van het eigen onderzoek, en een discussie omtrent de praktijkrelevantie van deze bevindingen.

Elk lid van de groep voegt daarnaast een individueel deel toe met een eigen individuele analyse (waarin de analyse uit het gemeenschappelijk deel toegepast wordt op een ander domein, bedrijf, land...). Het individueel deel heeft als richtcijfer 3500 woorden. Indien een eigen analyse niet mogelijk is, bestaat dit individueel deel uit de persoonlijke visie op het resultaat (zowel sterktes als zwaktes), een beschrijving van de persoonlijke bijdrage in de totstandkoming van dit resultaat en suggesties voor eventuele alternatieve paden of oplossingen

  • Een mondelinge verdediging

 

 

Bij deze ECTS-fiche bestaat er een aanvullend Reglement Masterproef. Studenten moeten verplicht kennis nemen van dit Reglement en bijlagen: alles staat online beschikbaar op het FEB masterproefportaal. Indien er tijdens het academiejaar zelf tussentijdse aanvullingen, mededelingen en/of updates zijn, dan worden deze via Toledo aan de studenten gecommuniceerd. 

Aandachtspunten:

  • Mogelijke promotoren, onderwerpen en informatie over de wijze waarop een keuze kan worden gemaakt, worden ter beschikking gesteld bij de start van het academiejaar of in het tweede semester (afhankelijk van het programma). Eventueel kunnen studenten zelf een eigen titel aanbrengen.
  • Studenten die zich opnieuw inschrijven voor het opleidingsonderdeel Masterproef, dragen nooit automatisch hun destijdse keuze van onderwerp en promotor over. Concreet hebben zij de keuze om de reeds gestarte masterproef verder te zetten (mits schriftelijk akkoord van de promotor), hun keuze bij te sturen of een nieuw onderwerp en/of promotor te kiezen. Deze studenten maken dit bekend uiterlijk tegen de start van het academiejaar. De procedure om dit bekend te maken, wordt bij de start van het academiejaar meegedeeld.  
  • Studenten die zich in het kader van hun masterproef naar het buitenland verplaatsen, dienen dit minimum 2 weken vooraf schriftelijk te melden. Zie FEB masterproefportaal voor de procedure. Indien de geplande route en data achteraf of tijdens de reis nog wijzigen, moet dit opnieuw worden doorgegeven.
  • Studenten kunnen in groep of individueel aan de masterproef werken. Meer informatie is terug te vinden op het FEB masterproefportaal.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Masterproef management (B-KUL-D2N85b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

OLA Masterproef management: seminarie

  • Studenten maken 3 tussentijdse testen op Toledo. Deze testen bevatten meerkeuzevragen over de geziene stof.
  • De exacte modaliteiten en deadlines worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.   

 

OLA Masterproef management: onderzoekspaper

Om te kunnen slagen voor dit onderdeel, moet de student TIJDIG (zie deadlines en procedures op het FEB Masterproefportaal):

  • volledig in orde zijn met de keuze en (her)opstart van de masterproef bij een promotor, incl. met de eventuele projectadministratie;
  • inschrijven voor de mondelinge verdediging (of een aanvraag tot vervroegd afstuderen indienen);
  • de masterproef en bijhorende documenten indienen via KU Loket (bij samenwerking in groep gelden specifieke richtlijnen);
  • aanwezig zijn op de campus op de voorziene verdedigingsdata. De student ontvangt uiterlijk 1 week voor de verdedigingsdatum een oproep met details over het concrete verdedigingsmoment.

Indien de student niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden kan de masterproef niet verdedigd worden. Alleen om zwaarwichtige redenen (bewezen overmacht) kan de Ombudsdienst uitzonderingen toekennen.

 

Bepaling eindresultaat

OLA Masterproef management: seminarie:

  • De studenten zijn geslaagd voor dit onderdeel als ze in het totaal overheen de testen ten minste 60% van de vragen correct beantwoord hebben
  • Er wordt voor dit onderdeel gewerkt met een geslaagd/niet geslaagd beoordeling.

 

OLA Masterproef management: onderzoekspaper:

Het resultaat voor dit onderdeel wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De evaluatie van de masterproef komt tot stand op basis van verschillende aspecten (zie Masterproefreglement op het FEB masterproefportaal):

  • Elke masterproef wordt voor de mondelinge verdediging door een beoordelingscommissie beoordeeld a.d.h.v. de tabel met beoordelingscriteria  (zie FEB masterproefportaal).
  • De student verdedigt de masterproef mondeling voor een beoordelingscommissie en wordt op deze verdediging beoordeeld.
  • De eindscore op de masterproef wordt als volgt berekend: paper (70%), verdediging/presentatie paper (20%), attitude tijdens het masterproefproces (10%)

 

Eindresultaat OPO:

  • Om een eindscore te kunnen krijgen, moeten alle evaluatie-activiteiten afgelegd worden. Wanneer de vastgelegde inleveringstermijn voor één van beide deelevaluaties niet wordt gerespecteerd of wanneer de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties (voor het masterproefseminarie: deelneemt aan geen enkele test), krijgt de student ‘NA’ (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
  • Het eindresultaat wordt als volgt bepaald: de student dient te slagen op beide deelevaluaties om te slagen voor de masterproef management als geheel. Indien de student niet geslaagd is op de deelevaluatie van ‘Masterproef management: seminarie’ zal de score van de masterproef als geheel maximaal 9/20 zijn. Indien de student geslaagd is op de evaluatie van ‘Masterproef management: seminarie’ zal de score van de masterproef als geheel bestaan uit de score behaald op de ‘Masterproef management: onderzoekspaper’. Daarbij dient de student geslaagd te zijn voor de ‘paper’. Indien de student niet geslaagd is op de ‘paper’ is het cijfer van de paper de eindscore.
  • Voor sancties m.b.t. het niet of niet tijdig indienen van andere verplichte documenten wordt verwezen naar het FEB masterproefportaal

De evaluatie bij de 2de examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans. Bij masterproeven waarbij in groep wordt samengewerkt, bepaalt het begeleidingsteam de herwerking van de masterproef.

Voor het OLA ‘Masterproef management: seminarie’ krijgen de studenten een (nieuwe) random selectie uit de vragenbaken van de drie onderdelen, de drie testen worden tegelijk opengesteld. Om te slagen moeten de studenten 60% halen over de drie deeltesten heen. De test wordt opengesteld twee dagen voor de derde examenperiode start en blijft 24 uur beschikbaar.

Indien een student tijdens de eerste examenkans geslaagd was op één van beide onderdelen, wordt het resultaat van dit onderdeel overgezet naar de derde examenperiode.