Management (B-KUL-D0N82B)
Doelstellingen
• De belangrijkste aspecten, basisbegrippen en benaderingen (‘Scholen’) inzake management kunnen definiëren en vergelijken.
• De complexiteit van het leiden van een team / onderneming / organisatie (of een deel) kunnen analyseren en interpreteren.
• Relevante kaders, modellen en benaderingen inzake management en organisatie effectief kunnen toepassen.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel (Bachelor diploma).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Management (B-KUL-D0N82a)
Inhoud
Uitgaande van een historisch overzicht van de grote denkstromingen in de managementwetenschappen, wordt het managementproces in de onderneming in detail besproken. Naast organisatorische aspecten wordt stil gestaan bij besluitvorming -en planningsprocessen, motivatie, leidinggeven en duurzame performantie. Deze stof wordt systematisch behandeld aan de hand van het handboek en aangevuld met relevante gevalstudies, oefeningen en achtergrondmateriaal. Tijdens de lessen worden veelvuldig praktijkvoorbeelden en gevalstudies uitgewerkt en besproken..
Studiemateriaal
Gebruikt Studiemateriaal:
- Handboek: Robbins & Coulter,Management, Pearson
- Extra cursusmateriaal (artikels, oefeningen en achtergrondmateriaal, …) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo: Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
Casusgebaseerd college
Hoorcolleges, inclusief bespreking cases/oefeningen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Management (B-KUL-D2N82b)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
- OLA: ‘D0N82a Management’:
De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit een schriftelijk gesloten boek examen (tijdens de reguliere examenperiode) met open vragen en meerkeuzevragen zonder giscorrectie.
Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.