Economie (B-KUL-D0N62A)
Doelstellingen
Na afloop van D0N62a zijn studenten in staat om een verklaring te geven voor de oorzaken en gevolgen van actuele economische problemen. Centraal hierbij staat niet zozeer het opslaan van informatie dan wel het aanbrengen van denkkaders waarmee deze informatie zelfstandig verwerkt en geïnterpreteerd kan worden. Om deze algemene doelstelling na te streven, benadrukt D0N62a Economie de volgende centrale bouwstenen:
- het verwerken en toepassen van gangbare methoden en technieken in de economische analyse, meer bepaald evenwichtsnalyse, optimalisatie onder beperkingen, en het grafisch afleiden van marginale en gemiddelde curves;
- het uitwerken, toepassen en interpreteren van eenvoudige economische modellen met inbegrip van het vraag- en aanbodmodel, het evenwicht van de consument, het evenwicht van de producent, en marktevenwicht onder volmaakte mededinging, en het geaggregeerde vraag- en aanbodschema.
De concrete doelstellingen van D0N62a Economie omvatten
- het begrijpen en kunnen toepassen van het klassieke vraag- en aanbodschema op hedendaagse economische vraagstukken, met nadruk op de rol van overheidsinterventie in klassieke (perfect competitieve) markten, om de totstandkoming van marktuitkomsten (evenwichtsprijzen en -hoeveelheden) te evalueren en voorspellen;
- het begrijpen en kunnen oplossen van het keuzeprobleem van de individuele consument in concrete situaties;
- het begrijpen en kunnen oplossen van het keuzeprobleem van de individuele producent in concrete situaties;
- het afleiden van de marktvraag en het marktaanbod vanuit het individuele gedrag van consumenten en producenten, en deze kunnen toepassen in een omgeving van volmaakte mededinging;
- het begrijpen van basisconcepten uit de macro-economie zoals welvaart (BBP), inflatie en tewerkstelling, hun onderlinge relaties in kaart brengen, en deze begrippen kunnen toepassen a.d.h.v. reële cijfers, en
- het begrijpen en kunnen toepassen van het geaggregeerde vraag- en aanbodschema op hedendaagse economische vraagstukken, met nadruk op de werking van de multiplicator en het evalueren en voorspellen van het evenwicht in de goederenmarkt.
Begintermen
Er is geen specifieke economische voorkennis vereist. De volgende minimale kwantitatieve vaardigheden worden evenwel verondersteld:
- het kunnen werken met procenten;
- het kunnen oplossen van een eenvoudig lineair stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden;
- het begrijpen van de wiskundige en grafische betekenis van een afgeleide, en het kunnen berekenen van eenvoudige afgeleiden.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 37 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de beleidseconomie (Leuven) 13 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het management (Leuven) 16 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de actuariële en financiële wetenschappen / Master of Actuarial and Financial Engineering (Leuven) 6 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de economische wetenschappen / Master of Economics (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Economie (B-KUL-D0N62a)
Inhoud
Deze OLA vormt een algemene inleiding tot de economie en omvat twee delen: in het eerste deel worden fundamentele concepten die behoren tot het domein van de micro-economie behandeld, m.n. vraag en aanbod, consumentengedrag, producentengedrag, en de werking van markten in volmaakte mededinging (hoofdstukken 2 t.e.m. 9 uit Besanko en Braeutigam, 2020). Vervolgens worden in een tweede deel een aantal fundamentele macro-economische concepten gedefinieerd zoals het Bruto Binnenlands Product (BBP), economische groei, werkloosheid en inflatie; worden hun onderlinge verbanden in beeld gebracht aan de hand van de Wet van Okun en de Philipscurve, en wordt tot slot het geaggegeerde vraag- en aanbodschema afgeleid en de werking van de multiplicator verklaard (hoofdstukken 2 en 3 uit Blanchard, 2021).
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Slides, ondersteunend materiaal en krantenartikels worden beschikbaar gesteld via Toledo. De slides zijn gebaseerd op de volgende handboeken:
- Besanko, D. and Braeutigam, R. (2020), Microeconomics, 6th edition, Wiley voor het deel micro-economie (eerdere edities zijn equivalent)
- Blanchard, O. (2021), Macroeconomics, 8th edition, Pearson voor het deel macro-economie (eerdere edities zijn equivalent).
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Werkcollege
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economie (B-KUL-D2N62a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen is gesloten boek en bestaat uit 30 meerkeuzevragen met klassieke giscorrectie; details over de beoordeling van de meerkeuzevragen worden meegedeeld tijdens de colleges en op Toledo geplaatst.
Gebruik van leermateriaal bij de evaluatie
Het gebruik van een eenvoudige (niet-grafische, niet-symbolische) rekenmachine is toegelaten.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent in overeenstemming met het examenreglement en zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Herkansing
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie "Toelichting" voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.