Onderzoeksproject @ FEB (B-KUL-D0N41A)

6 studiepuntenNederlands160 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
N. |  Hoofdt Sabine (medewerker)
Facultaire POC Economie en Bedrijfswetenschappen

Bij het voltooien van het onderzoeksproject heeft de student de  volgende leerresultaten  bereikt:

1. De student werkt een onderzoeksopzet uit en kan de vraagstelling vertalen naar een methodologische aanpak met logisch opeenvolgende onderzoeksstappen.

2. De student neemt kwantitatief en kwalitatief onderbouwde beslissingen op basis van zelf gekozen onderzoeksmethoden en –technieken.

3. De student toetst de eigen inzichten af aan wetenschappelijke bevindingen en ontwikkelt creatieve en innovatieve oplossingen die kunnen helpen om eventuele discrepanties weg te werken.

4. De student geeft blijk van een kritische reflectie over de verzamelde informatie, het uitgevoerde onderzoek en de onderzoeksresultaten en steunt hierbij op een theoretisch onderbouwde argumentatie en een persoonlijke kritische analyse.

5. De student kan op een academisch niveau schriftelijk en mondeling rapporteren over het opzet en de resultaten van zijn onderzoek.

Bij het voltooien van het onderzoeksproject heeft de student een groei doorgemaakt op het vlak van aantal breder inzetbare, persoonlijke en loopbaangerichte doelstellingen (= vormingsdoelen).

1. De stage draagt bij tot de loopbaanontwikkeling van de student en de vorming van zijn professionele identiteit, doordat de student op deze manier een meer concreet beeld krijgt over mogelijke toekomstige professionele activiteiten.

2. De stage beoogt de student een ingesteldheid tot levenslang leren bij te brengen, zodat hij in staat is de verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen directe inzetbaarheid (zelfregulerende vaardigheden). De student krijgt meer vertrouwen met betrekking tot zijn capaciteiten, wordt zich bewust van zijn sterke punten en leert hoe hij zijn werkpunten kan identificeren en verbeteren.
3. De student leert de competenties die nodig zijn om te functioneren binnen een professionele omgeving verder te ontwikkelen of te verbeteren. Een aantal specifieke competenties worden hieronder opgelijst (zie ook Lombardo & Eichinger, 2011):

  • De student heeft een pro-actieve ingesteldheid, kan nieuwe opportuniteiten herkennen en is gemotiveerd om uitdagingen aan te gaan.
  • De student is leergierig.
  • De student is veerkrachtig en deinst er niet voor terug om obstakels te overwinnen.
  • De student reflecteert regelmatig over de verschillende aspecten van zijn stage-activiteiten.
  • De student zet zich in en is geëngageerd om aan de verwachtingen en behoeftes van interne en externe klanten te voldoen.
  • De student is resultaat georiënteerd en neemt goede beslissingen op basis van analyse, ervaring en eigen beoordeling. Hij beschikt over de nodige probleemoplossingsvaardigheden.
  • De student vat snel de essentie en onderliggende structuur van ideeën, projecten en voorstellen…
  • De student neemt verantwoordelijkheid op voor het geleverde werk en beslissingen die hij daarbij genomen heeft.
  • De student kan op een efficiënte wijze het werk plannen en daarbij prioriteiten bepalen.

Voor studenten met een bachelordiploma van de Vlaamse gemeenschap geldt de regel dat enkel studenten die in hun bachelor minstens een score van 68% (onderscheiding) behaalden in aanmerking komen voor het ‘Onderzoeksproject @ FEB’.

Studenten met een bachelordiploma van buiten de Vlaamse Gemeenschap dienen een gemotiveerde aanvraag (met inbegrip van motivatiebrief, CV en transcripts) in bij de FEB stagecoördinator. Nadien volgt eventueel nog een kort selectiegesprek met de academisch beoordelaar.

Meer info op het FEB Studentenportaal.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Onderzoeksproject @ FEB (B-KUL-D0N41a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage160 urenEerste semester
N. |  Hoofdt Sabine (medewerker)
Facultaire POC Economie en Bedrijfswetenschappen

Het ‘Onderzoeksproject @ FEB’ biedt studenten de mogelijkheid om intensief te participeren aan lopende onderzoeksprojecten binnen één van de onderzoeksgroepen van de FEB. De student wordt daarbij gestimuleerd om actief over het opzet en de methoden van het onderzoek mee te denken en kritische en originele bijdragen te leveren binnen een specifiek onderzoeksdomein.

De student doet een stageaanvraag volgens de procedure die wordt beschreven op het FEB Studentenportaal.

De student kan de stage enkel in het individueel studieprogramma opnemen na goedkeuring van de stagecoördinator en de dienst Onderwijs & Studenten.

Meer info op het FEB Studentenportaal.

Onderzoekservaringen tijdens de stage.

Het onderzoeksproject laat de student toe om op een reflectieve manier te leren uit zijn/haar ervaringen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksproject @ FEB (B-KUL-D2N41a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Procesevaluatie


De evaluatie van het ‘Onderzoeksproject @ FEB’ is gebaseerd op drie informatiebronnen, en een gecombineerde score wordt verkregen uit de drie evaluaties.

1. Een onderzoeksrapport over de opzet en de resultaten van het onderzoek. Deze score is goed voor 60% van de totale gecombineerde score (volgens een verhouding van 80% voor de inhoud en 20% voor het format).

2. Het dagelijks functioneren van de student in de context van de onderzoekseenheid. Deze score is goed voor 20% van de totale gecombineerde score (procesevaluatie).

3. Een mondelinge presentatie, goed voor 20% van de totale gecombineerde score.

De deadline voor het indienen van het onderzoeksrapport en de datum van de verdediging worden in onderlinge overeenstemming tussen student en academisch beoordelaar vastgelegd.                                                                                               

* De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.                                                                                              

* Voor de tweede examenkans wordt in onderlinge overeenstemming tussen de academisch beoordelaar, de facultaire stagecoördinator en de student een nieuwe evaluatievorm bepaald.