Stageproject (B-KUL-D0N39A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van het onderzoeksproject heeft de student de volgende leerresultaten bereikt:
1. De student krijgt een meer diepgaand en realistisch begrip over de verschillende aspecten die deel uitmaken van een professionele werkomgeving (zoals de werkplaatscondities, bedrijfscultuur, …). Daarnaast biedt een stage de student een relevante professionele ervaring door zijn actieve deelname aan formele functionele activiteiten binnen de organisatie, maar ook doordat hij vertrouwd raakt met de informele organisatiestructuur.
2. De stage biedt de student een kader om nieuwe perspectieven te ontwikkelen met betrekking tot de kerncompetenties en versterkt de transfer van theorie naar de praktijk. De student integreert theoretische kennis met praktijkervaringen en ontplooit zich zo verder binnen zijn discipline of vakgebied.
3. De student kan nieuwe en complexe informatie kritisch analyseren, interpreteren en bijgevolg ook aanwenden met het oog op het formuleren en aanreiken van oplossingen voor levensechte probleemsituaties. Hij maakt daarbij gebruik van relevante theoretische en methodologische strategieën en modellen.
4. De student kan vanuit zijn praktijkervaringen waardevolle en transfereerbare kennis genereren.
Bij het voltooien van het onderzoeksproject heeft de student een groei doorgemaakt op het vlak van aantal breder inzetbare, persoonlijke en loopbaangerichte doelstellingen (= vormingsdoelen).
1. De stage draagt bij tot de loopbaanontwikkeling van de student en de vorming van zijn professionele identiteit, doordat de student op deze manier een meer concreet beeld krijgt over mogelijke toekomstige professionele activiteiten.
2. De stage beoogt de student een ingesteldheid tot levenslang leren bij te brengen, zodat hij in staat is de verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen directe inzetbaarheid (zelfregulerende vaardigheden). De student krijgt meer vertrouwen in zijn capaciteiten, wordt zich bewust van zijn sterke punten en leert hoe hij zijn werkpunten kan identificeren en verbeteren.
3. De student leert de competenties die nodig zijn om te functioneren binnen een professionele omgeving verder te ontwikkelen of te verbeteren. Een aantal specifieke competenties worden hieronder opgelijst (zie ook Lombardo & Eichinger, 2011):
- De student heeft een pro-actieve ingesteldheid, kan nieuwe opportuniteiten herkennen en is gemotiveerd om uitdagingen aan te gaan.
- De student is leergierig.
- De student is veerkrachtig en deinst er niet voor terug om obstakels te overwinnen.
- De student reflecteert regelmatig over de verschillende aspecten van zijn stage-activiteiten.
- De student zet zich in en is geëngageerd om aan de verwachtingen en behoeftes van interne en externe klanten te voldoen.
- De student is resultaat georiënteerd en neemt goede beslissingen op basis van analyse, ervaring en eigen beoordeling. Hij beschikt over de nodige probleemoplossingsvaardigheden.
- De student vat snel de essentie en onderliggende structuur van ideeën, projecten en voorstellen…
- De student neemt verantwoordelijkheid op voor het geleverde werk en beslissingen die hij daarbij genomen heeft.
- De student kan op een efficiënte wijze het werk plannen en daarbij prioriteiten bepalen.
Begintermen
Het stageproject dient aan te sluiten bij het plichtprogrammma of bij de gekozen major/ minor/ verbredingspakketten.
De student gaat zelfstandig op zoek naar een mogelijke stageplaats, en dient hierbij rekening te houden met zowel de beginverwachtingen van de stageplaats als deze van de FEB.
De student werkt, in samenspraak met de stagementor in het bedrijf, een projectvoorstel uit vóór aanvang van de stage. Dit projectvoorstel dient goedgekeurd te worden door een academische beoordelaar die ook het finale stagerapport en de presentatie zal beoordelen. Het profiel en de rol van de academische beoordelaar alsook de te volgen procedure voor aanvraag van dit stageproject worden beschreven op het FEB studentenportaal.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Master in de actuariële en financiële wetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) 60 sp.
- Master in het milieu- en preventiemanagement (Brussel) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Stageproject (B-KUL-D0N39a)
Inhoud
Het stageproject stelt de student in staat de kennis, inzichten en vaardigheden die verworven werden in het opleidingstraject toe te passen in een reële werksituatie en zich zo verder te ontplooien in een bepaald vakgebied. Door confrontatie met de praktijk kan de student bovendien nieuwe, waardevolle en transfereerbare kennis verzamelen.
Daarnaast biedt een actieve deelname aan formele en informele activiteiten binnen een stagecontext de student de mogelijkheid om zijn/haar professionele competenties (verder) te ontwikkelen en wordt hij/zij hierdoor ook gestimuleerd om kritisch te reflecteren over zijn/haar praktijkervaringen, persoonlijke ontwikkeling en professionele identiteit.
De student doet een stageaanvraag volgens de procedure die wordt beschreven op het FEB Studentenportaal.
De student kan de stage enkel in het individueel studieprogramma opnemen na goedkeuring van de stagecoördinator en de dienst Onderwijs & Studenten.
Meer info op het FEB Studentenportaal.
Studiemateriaal
Praktijkervaringen tijdens de stage.
Toelichting werkvorm
De stage laat de student toe om op een reflectieve manier te leren uit zijn/haar ervaringen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stageproject (B-KUL-D2N39a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De beoordeling van het stageproject is gebaseerd op de volgende drie informatiebronnen:
1. Een academische paper over het Stageproject, geëvalueerd door de academische beoordelaar
2. Een functioneringsverslag ingevuld door de stagementor in het bedrijf
3. Een presentatie of postersessie, bijgewoond door de jury (stagementor en academische beoordelaar)
Meer info op het FEB Studentenportaal.
De student moet voor elk van de drie onderdelen slagen om het stageproject succesvol af te ronden. Het resultaat van het stageproject wordt weergegeven onder de vorm van een ‘geslaagd/niet-geslaagd’ beslissing.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Wegens de aard van de deelevaluaties bestaat er geen mogelijkheid tot herkansen van het stageproject in augustus / september voor studenten die niet geslaagd zijn bij de eerste examenkans.