Analyse van de milieukwaliteit (B-KUL-D0H65A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • De basisbeginselen van het milieubeleid accuraat toelichten en de betekenis ervan illustreren aan de hand van voorbeelden.
  • Een overzicht schetsen van toepasbare milieubeleidsinstumenten en de betekenis van enkele instrumenten, alsook de verschillen ertussen illustreren aan de hand van voorbeelden.
  • De belangrijkste fysico-chemische en ecologische processen die in het milieu plaatsgrijpen en die het gedrag van polluenten en andere verstoringsfactoren en het effect ervan op mens en milieu bepalen, accuraat toelichten.
  • De verschillende milieuthema’s beschrijven volgens het DPSIR-model (driving forces, pressure, state, impact, response) en kan de milieuthema’s met elkaar in verband brengen.  
  • De belangrijkste parameters die de toestand van de milieucompartimenten lucht, water en bodem beschrijven accuraat uitleggen, en cijfer- en grafische gegevens hierover correct interpreteren.
  • Eenvoudige berekeningen uitvoeren met milieudata (bv. berekeningen met zuurequivalenten, …).

 

Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist. Het OPO maakt wel gebruik van basisbegrippen en inzichten uit de chemie en de ecologie, die toegelicht worden in de lessen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Analyse van de milieukwaliteit (B-KUL-D0H65a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Dit opleidingsonderdeel geeft, voornamelijk vanuit een natuurwetenschappelijk oogpunt, inzicht in de vormen waaronder milieuproblemen voorkomen (vervuiling, uitputting, ...) in de verschillende milieucompartimenten (lucht, water, bodem). Milieuthema's (zoals verzuring, ozonproblematiek, vermesting, ...) worden geanalyseerd, met bijzondere aandacht voor de verbanden tussen de verschillende milieuthema’s Er wordt ook de link gelegd met thema’s die aan bod zullen komen in het OPO Globale Uitdagingen voor een Duurzame Samenleving. 

Daarnaast komt ook het milieubeleid met betrekking tot de behandelde milieuproblemen aan bod en wordt er ingegaan op de wetenschappelijke onderbouwing van normen. Er is tevens aandacht voor socio-economische ontwikkelingen, en de gevolgen daarvan voor de milieudruk en de milieukwaliteit

Inhoudstafel

Uitgangspunten van het milieubeleid

Begrippendefiniëring, indeling en typering van milieuproblemen, de DPSIR-keten als model voor de analyse van milieuproblemen, basisbeginselen van het milieubeleid

De milieucompartimenten 

  • Milieucompartiment lucht: emissie en immissie, luchtverontreinigingsparameters, bronnen, atmosfeerchemie en gedrag van polluenten, gevolgen van luchtverontreiniging
  • Milieucompartiment water: functies van water, oppervlaktewater als ecosysteem, waterverontreinigende factoren, waterkwaliteitsparameters, bronnen en gevolgen van waterverontreiniging
  • Milieucompartiment bodem: bodemsamenstelling en –eigenschappen (incl. grondwater), bodem als ecosysteem, transport in de bodem, bodemprocessen, bodemverstoringen en hun gevolgen

 Verbanden tussen milieuthema's

 

  • Zelf samengestelde cursus uitgegeven via de cursusdienst van Ekonomika. Powerpointpresentaties, aanvullende teksten (wetenschappelijke artikels) en oefeningen worden beschikbaar gesteld via het digitale leerplatform Blackboard.

Interactieve hoorcolleges. Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan de sessies door middel van klassikale discussies, polls, oefeningen enz.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Analyse van de milieukwaliteit (B-KUL-D2H65a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken en Bepaling eindresultaat

  • Schriftelijk examen. Het is niet toegestaan om cursusmateriaal te gebruiken.  Het examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen over de verschillende onderwerpen die in de cursus aan bod komen. Voor de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast: voor een goed antwoord : +1/2 ; voor een fout antwoord : -1/6 ; voor een niet beantwoorde vraag : 0.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.