Marketing engineering (B-KUL-D0H54A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:


- de voornaamste primaire en secundaire data bronnen binnen marketing aangeven en verduidelijken
- marketing vraagstukken oplossen aan de hand van verschillende marketing (beslissings)modellen:
       o beargumenteren welke methode het meest geschikt is voor een bepaald marketing vraagstuk
       o beargumenteren welke data/informatie vereist is om de gekozen methode toe te passen
       o analyseren van de vereiste data
       o interpreteren van de output van een marketing model
       o op basis van o.a. inzichten uit data analyse een gefundeerde marketing beslissing nemen

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is het:

* essentieel een inleidend vak Marketing gevolgd te hebben, omdat we ons zullen verdiepen in een aantal specifieke marketing topics
* aanbevolen om een minimum aan basiskennis van (beschrijvende en verklarende) statistiek en regressieanalyse te hebben

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0S68A : Innovatieproject

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Marketing engineering (B-KUL-D0H54a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Marketing Engineering geeft een beter inzicht in belangrijke marketing aspecten door de analyse van reële marketing problemen. Het hoofddoel van deze cursus is om kennis te verbreden door verschillende fundamentele marketing modellen en analysetechnieken te bespreken en zelf ook uit te voeren. Marketeers worden geconfronteerd met steeds snellere veranderingen in de markt, en moeten enerzijds marktgegevens verzamelen en anderzijds inzichten genereren uit reeds bestaande gegevens en informatie. Vandaag de dag is het voor marketing managers niet meer voldoende om alleen een grondige kennis van marketing concepten te bezitten. Meer en meer worden feiten-gebaseerde analyses en de aanwending van beslissingsmodellen gevraagd om de marketingstrategie van een onderneming te ondersteunen. In deze cursus zullen we theorie linken met de praktijk. Begrijpen hoe markting data verzameld wordt (dataverzameling), alsook weten welke analysetechnieken gebruikt moeten worden (data-analyse) zal managers een competitief voordeel geven. In deze cursus zullen de nodige know-how en tools worden aangeleerd die je in staat zullen stellen om de juiste informatie te verzamelen en te analyseren met als doel betere marketing plannen op te stellen, betere doelgroepen te selecteren, …. , kortom, betere beslissingen te nemen. Een bedrijfskundige vertaalslag naar de bruikbaarheid van deze analysetechnieken voor marketing beslissingsnemers wordt hierbij beklemtoond. Meer specifiek, zal er een overzicht gegeven worden van een aantal kwantitatieve methoden, voor welke vraagstukken deze kunnen gebruikt worden en hoe deze kunnen ingezet worden ter ondersteuning bij marketing beslissingen. Dit wordt telkens geïllustreerd aan de hand van enkele praktijk cases.

Volgende deeldomeinen zullen nader belicht worden in de cursus:
- Informatieverzameling binnen marketing
- Segmentatie, Targeting & Positionering beslissingen
- Marketing-Mix beslissingen
 

Studiemateriaal
* Het verplichte en aanvullende studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit geselecteerde hoofstukken, een set van business cases, een selectie van academische artikels, powerpoint slides en al het bijkomend materiaal behandeld tijdens de colleges. Voor meer informatie zie Toledo.
* In de cursus zal gebruik gemaakt worden van Excel en R.
Toledo
*Bij dit opleidingsonderdeel wordt gebruik gemaakt van Toledo.

Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:

 

- Studenten maken tijdens de hoorcolleges kennis met verschillende beslissingsmodellen toegepast binnen het marketing veld. 

- Studenten werken in groep enkele bedrijfscasussen uit waarbij ze de theorie aangebracht in de hoorcolleges toepassen op een concreet marketing vraagstuk. Groepen worden ad random door de docent ingedeeld.

- Studenten nemen actief deel aan de interactieve werkcolleges, waar zij de conclusies van hun groep op de bedrijfscasus verdedigen. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Marketing engineering (B-KUL-D2H54a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

*De evaluatie bestaat uit een “eindexamen” en “evaluatie doorheen het jaar”.

1) Het eindexamen is een schriftelijk, gesloten boek examen dat bestaat uit open vragen, inclusief toepassingsvragen.
2) De evaluatie doorheen het jaar bestaat uit  individuele en groepsopdrachten doorheen het jaar, actieve deelname en peerassessment.

*De eerste opdrachten starten reeds in februari. De inleveringstermijn en deadline van de groepsopdrachten worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20 en is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:

  • Het onderdeel "eindexamen" en het onderdeel "evaluatie doorheen het jaar" wordt respectievelijk voor 50% en 50%  verrekend in het eindresultaat.
  • Indien men een onvoldoende behaalt voor het eindexamen (namelijk een score onder 9.5/20) wordt de score op het opleidingsonderdeel gelijkgesteld aan de score op het "eindexamen".

* Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, wordt de beoordeling van de niet afgelegde deelevaluatie(s) meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.

*Indien de vastgelegde inleveringstermijn van een opdracht niet wordt gerespecteerd, wordt een 0 score gegeven voor die opdracht, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

*Een individuele afwijking van de groepsscore is mogelijk. Er kan op basis van een peer review namelijk een correctie van -10% tot +10% toegepast worden op de score van de groepswerkjes. Bij vrijbuiterproblemen (afgeleid uit de peer review) kan er van de vooropgestelde correctie van -10% afgeweken worden. Tevens kan er een correctie van -10% tot +10% toegepast worden op basis van medewerking tijdens de colleges.

 

*De evaluatiekenmerken en de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.

*Studenten die doorheen het jaar een score onder de 12/20 haalden op één of meerdere groepswerkjes dienen voor derde examenperiode (dit) deze groepswerkje(s) individueel te herwerken. Elk herwerkt groepswerkje telt mee voor 2  van de 20 punten (10%). Het niet-deelnemen aan één van deze opdrachten leidt tot 0 score voor deze opdracht. 
De resterende punten van het eindresultaat komen van het schriftelijk examen en bestaat uit open vragen, inclusief toepassingsvragen.

*Bijvoorbeeld, als een student bij eerste examen kans op 2 groepswerkjes onder de 12/20 scoort, moet hij deze twee groepswerkjes herwerken voor 20% van de punten. (2*10% =20%). De resterende 80% van het eindresultaat komt van het eindexamen.

*Indien men geen voldoende behaalt voor het schriftelijk examen (namelijk een score onder 9.5/20) wordt de score op het opleidingsonderdeel gelijkgesteld aan de score op het schriftelijk examen.

*Bij de tweede examenkans worden behaalde resultaten voor medewerking tijdens contactmomenten en peer review niet opnieuw in rekening gebracht